är det här magknip?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
kattklo

är det här magknip?

Inlägg av kattklo »

hjälp, någon erfaren mamma!
jag har andra trådar om helt andra saker än magknip, kanske skulle jag fortsatt i dom? men nu är jag så desperat att få svar så jag gör så här. :oops:

dom två senaste vakenpassen med Karla, 6 veckor, har sett ut så här:

karla vaknar, på minuten nästan, ler och är glad. jag serverar första måltiden. tutte 1, rap, tutte 1. karla äter, blir belåten. skötning och umgänge.
efter ca 45 minuter börjar hon korva och jag vet att det är dax för tutte 2. hon suger några tag sen spänner hon sig i hela kroppen, gnölar.
jag slänger upp henne på axeln. försöker rapa henne, ingen rap. erbjuder bröstet, hon suger ett tag, spänner sig och så börjar hon gråta. och sen skriker hon så hon kiknar. och om jag lyckas bryta gråten och lägger henne till bröstet igen så spänner hon sig och gråtskriker än mer.
och så får jag inte stopp på det! :cry: :cry: :cry:
hon somnar utmattad!

jag har inte tomma bröst, så det är inte därför. när utdrivningsreflexen satt igång och det sprutar ur brösten rycker hon bort huvudet och spänner kroppen.
efter första gången i morse sov hon sina två timmar och vaknade glad vilket jag tolkar som att hon ändå blev mätt.
så vad är detta? om det är magont, vad gör man???
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära söta, inte bli desperat :shock: och helst inte skapa nya trådar heller kring samma barn och samma fråga (i princip, för det är det ju) :!:

Inte magknip, det törs jag lova :wink: I alla fall inte i värsta diagnosstilen :x :roll:

Ett bra sätt att ö h t tackla saker som dyker upp som man inte genast förstår sg på är att GE TID.

Göra ingenting.

Vänta.

Lyssna av.

Se vad BARNET gör (eller inte gör).

Den tomma tiden, helt enkelt.

Vila.

Fem minuter kan göra all skillnad i världen.

(Och så ömma järngreppet, förstås :wink: :lol: )

Tips för flaskan från din andra tråd: Dr Brown :idea: Oslagbar. Särskilt i förening med ömma järngreppet :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kattklo

Inlägg av kattklo »

tack!
jag gillar inte heller diagnoser! så det försöker jag hålla mig ifrån.
tålamod, ja.
ja, ja, ja.
du vet, det är bara det att det skär så i hjärtat när hon vill något och jag inte fattar. :?
snart är det dax för sista vakenpasset! och det är så mysigt, hon är piggast då och älskar att bada.
kram! :heart: :heart: :heart:
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

jag har inte tomma bröst, så det är inte därför. när utdrivningsreflexen satt igång och det sprutar ur brösten rycker hon bort huvudet och spänner kroppen.
Kanske är det så att hon inte riktigt hänger med i dina behags tempo, när det rinner till. Kommer det lite för fort i början - vilket det ju har en tendens att göra - kan hon få svårt att svälja undan. Därav värjer hon sig lite. Nemas problemas! Ta pumpen och dra ut den första utdrivingen - brukar räcka med att få igång den och sedan bara samla upp. Ge henne sedan bröstet. Men vi vill inte att hon ska gå miste om några dyrbara droppar så ge henne dem som sista slurk i flaska och du inte tycker att hon blivit tillräckligt mätt.

Ett förslag från mig.

/Åsa
kattklo

Inlägg av kattklo »

Ge tid, vänta, lyssna av...
Amen. :lol:
Vilket klockrent råd!
Ville bara rapportera att det gjorde susen. En gång ville hon "bara" ha ögonkontakt och snacka lite med mig, en annan gång var det lugn och ro och "ifred" som hon sökte.
Jag är plötsligt inte rädd längre.

Kantarella: jag ska investera i en pump, om inte annat för att morgonmjölken inte ska gå till spillo.
Kramar!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

kattklo skrev:Ge tid, vänta, lyssna av...
Amen. :lol:
Vilket klockrent råd!
Ville bara rapportera att det gjorde susen. En gång ville hon "bara" ha ögonkontakt och snacka lite med mig, en annan gång var det lugn och ro och "ifred" som hon sökte.
Jag är plötsligt inte rädd längre.
Härlig läsning, kattklo.. :D

TACK! :lol:

/Fjällmor
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"