Galtsjön?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
anna.lundgren

Galtsjön?

Inlägg av anna.lundgren »

Har en liten fråga: :?:
Håller Anna Wahlgren kurser vid Galtsjön? Hur kan man få komma dit? Jag och min man är ganska ensamma här i Uppsala utan någon äldre släkt att be om hjälp och råd. Därför känner vi oss helt vilse och utan stöd och skulle uppskatta mer personligt stöd. Jag tycker det är så svårt att omsätta det man läser i teorin i praktisk verklighet.
Vill lära mig!
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Anna

Jag tar mig friheten att svara i AW´s ställe. :wink:

Anna håller inte längre några kurser i Gastsjön. Den första och enda gick av stapeln för nån månad sedan och därifrån åkte 15 diplomerade kurare som har fått delegering på att hjälpa föräldrar och barn med god nattsömn samt med standardmodell och Barnabokstänk i största allmänhet. Vi 15 har genom teori och praktik erhållit de kunskaper som krävs för att dels hjälpa till med kuren på distans t.ex via forumet men också för att kunna hjälpa "live" så att säga.

Forumet här är för övrigt ett alldeles utmärkt redskap där man kan ställa allehanda frågor och få svar av hjälpsamma mammor och pappor från alla hörn. Här kan vi diskutera och reda ut saker som känns oklara samt få stöd och hjälp i knepiga situationer.

Härinne har jag kommit hem. Och knutit kontakter för livet.
Så varmt välkommen du med Anna! Hoppas vi ses mer i cyberrymden! :wink:

/Åsa
anna.lundgren

förvirrad o rädd men vill odla attityd HJÄLP!!!

OK, då vet jag. Jag håller fortfarande på och läser på. Försöker bringa lite ordning i dagens aktiviteter. Det är svårt att hålla lillen nöjd hela tiden. Han ammar fortfarande helt. Jag vill inte börja med mat om jag ska kura honom. det känns som det räcker med en förändring i taget. Svårt med social samvaro. Jag håller på att odla attityd men vet inte om jag har den i mig :oops: .Ska försöka odla... medan jag gör i ordning lillens rum så han får lugn när han ska sova. Jag är så rädd för alla bakslag!!!! :? Tänk om jag inte buffar bra eller förstår hur han skriker och svarar med ramsan i fel tonläge? Skulle också behöva hjälp med ett dagschema!!! Han somnar ofta nu 19.00 och vaknar ca 5.30-6.30 med många omsövningar vid tutten. Han somnar alltid vid tutten nu :oops: HJÄLP jag behöver ett dagschema, han har så svårt att hålla sig sovande på dagen. Hur gör man om han vaknar för tidigt????
Vill lära mig!
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Anna :)
Hur gammalt är ditt barn :?:
Här kan du hitta förslag på scheman för olika åldrar:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153

Här har du en video där Anna W visar buffning, du behöver inte göra precis lika, men ungefär samma stadiga takt. Det är lugnande.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=336

Oroa dig inte så mycket över olika tonlägen, utan tänk istället på att göra dig fri från all oro! Du måste övertyga dig själv om att det kommer gå bra, var lugn så låter du lugn och trygg när du ramsar. Här kan du läsa mer om ramsan:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=16

Du behöver läsa på mer innan du börjar med kuren, ett tips är att läsa alla låsta trådarna här på forumet noga, och särskilt lathunden, läs den till du kan den utantill. Då vet du vad du ska göra när något inträffar, och slipper frågetecken.
Det kommer säkert vara så att du har fler frågor efter att ha läst, mer om detaljerna. Då kan du fråga här på forumet.
Lycka till :!:
anna.lundgren

läser igen

Killen är 4 mån

Jag har läst de länkar du visade, men får inte upp filmen på buffning. Jag ska läsa på mer... Men det är svårt :?
Vill lära mig!
anna.lundgren

Jag läste länken med alla scheman, men nästan alla barn äter mat, tillägg eller katrinplommonpure. Jag vill helamma ett tag till han är ju 4 mån. Sedan undrar jag om han måste sova två timmar mitt på dagen? :?: Han sover sällan mer än 1 timme.
Vill lära mig!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Kantarella :wink: :lol: Tack, susanneethel :wink: :D

:D Välkommen är du, anna.lundgren :lol:

Ska först be dig att om möjligt hålla dig till en och samma "tråd" när det gäller samma barn och samma (påtänkta) kur. Då får alla som vill stödja och hjälpa dig bakgrund och sammanhang. Varje gång du så att säga svarar dig själv på din gamla tråd, åker den upp och aktualiseras :wink:

Och sedan - kära, söta, rara lilla mamma, det duger INTE att ha så negativa förväntningar som du har :shock: Negativa förväntningar är precis lika självuppfyllande som positiva. Du får det h-e du ber om, med andra ord, om du inte kan göra rent hus med oro, rädsla och osäkerhet.

Ingen begär att du ska vara säker på handen när du står inför ditt första barn och inte har så mycket aning om hur du ska göra, eller aning alls, när allt inte genast går som på räls. Men det är därför jag har skrivit Barnaboken. Jag har gjort den bok jag själv hade behövt innerligen, när jag själv blev mamma för första gången (19 år) och inte hade en aning om någonting. Men just för att jag inte visste, inte hade hållit i en baby, inte hade någonting alls att referera till, och absolut inte kunde leva upp till det där enorma kärlekskravet som var lika förhärskande då som nu, fattade jag beslutet - som jag beskriver i förordet - att odla min nyfikenhet i stället. Jag var nyfiken på den här lilla okända människan. Jag ville försöka förstå henne, till varje pris förstå. Så började min "forskning". Jag ville vara hennes bästa vän i världen. Hon skulle känna absolut förtroende för att jag bevakade hennes intressen. Jag vågade inte lita på någon modersinstinkt i stor stil som skulle fixa allting av sig självt. Var skulle jag ha fått den ifrån? Jag tänkte: "Den här lilla ungen är väl antagligen gjord av samma lera som jag." Människa, alltså. Människa, fast liten. Jag var också människa, fast stor. (Större än hon, i alla fall :lol: )

Jag försökte föreställa mig hur jag själv skulle ha reagerat och betett mig och framför allt vad jag skulle behövt här i världen, om jag hamnat i ett beduinläger plötsligt, efter att ha fått veta att där skulle jag nu leva och bo i fortsättningen. Utan att ha en aning om någonting. Utan att förstå språket. Utan att ens fatta hur man kunde överleva mitt ute i öknen. Ingenting alls visste jag - mer än att det nu var meningen att jag skulle bli en beduin bland beduiner. Hur skulle det gå till? Någon återvändo fanns inte.

Jag skulle vilja be dig läsa Barnaboken med den sortens ögon, om du förstår vad jag menar. Du kan börja direkt med "Det psykiska välbefinnandet", båda kapitlen, där det står om just beduinlägret och där du kanske kan hitta en egen förståelse, en insikt om hur DU skulle känna det om du kom som din lille pojke till en komplett okänd värld med komplett okända människor. För han föddes inte "färdig", lika lite som du var utvecklad beduin som kom "hem", när du aldrig hade sett stället förr :!:

Läs sedan från början, är du snäll. Försök se boken som den vän du saknar nu.

Fler lästips: Sova hela natten-boken (om och när du bestämmer dig för att kura), samt PM för fyramånaders älsklingar, som du hittar under Sova hela natten-fliken på hemsidans förstasida.

:arrow: Minns att han har kommit för att lära. Visa honom världen :!:

:arrow: Ta bort babygym och babysitter som begränsar rörelsefriheten totalt. Samma sak med bärselen. Mycket korta stunder och endast i transportsyfte ska du använda den. Lägg honom på mage även dagtid, vid varje "mål", på golvet som på (bevakad) höjd, vänd honom i olika riktningar, med intressanta saker att upptäcka och se, dämpa ner din egen person, var diskret. Minns att han blir trött fort. Det skulle du också bli i detta obegripliga beduinläger där du saknade referensramar totalt. Trösta då inte utan bjud vila inför nästa "aktivitet". Den vilan kan man bjuda genom att visa barnet ett träd, låta honom röra vid ett blad, hålla tyst (vänd utåt), låta honom landa en stund i det lugnaste av allt som finns, nämligen naturen.

Stirra dig nu inte blind på just dessa sista mer konkreta rader utan minns att det absolut väsentligaste är att du verkligen förstår hans lilla situation här i världen, hellre än bekymrar dig om din egen :wink: :!:

:arrow: Små barn ska njutas - och njuta själva. Det är dit du ska komma.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
inger
Kontakt:

Förlåt

Inlägg av inger »

men jag kan inte låta bli.
Ska Gastsjön döpas om till Galtsjön?
Varför finns det ovanligt många galtar där? :shock:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D :shock: :D
Näää, det är nog fortfarande Gastarna som härjar i Gastsjön :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
mammapamma

Inlägg av mammapamma »

Gastsjön låter väl ändå vackrare?
Än Galtsjön?

I närheten av där jag bor ligger lilla byn SVINÖN!! :lol:
Låter väl som den ligger i Galtsjön? :?: :wink: Ha ha!
Lås inte in dina plantor i ett drivhus.... Låt den du Älskar få pröva sina vingar, en dag så flyger din älskade rätt, vill du bli respekterad av din avbild får du visa din avbild respekt! / ur "Ikaros" av Björn Afzelius
Mamma till stora barn nu: :26 ,19,14 och 12år gamla,tre grabbar och en tjej.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det finns någonting som heter Galtsjön. Men det finns bara ett Gastsjön :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"