Sömnfråga! Ngn som har en teori?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
vårmamma06

Sömnfråga! Ngn som har en teori?

Inlägg av vårmamma06 »

Igen...har en fråga, har mina funderinga själv över detta men vill se vad ni tror.

Idag har min son inte gjort annat en sovit. Jag lade honom kl. 20.00 igår då han somna nästan bums o sedan sov han ända till kl. 6.30 utan att vakna över huvudtaget. O resten av dagen ser ut ungefär så här.

6.30-8.00 mys, frukost, leka under babygym.
8.00-9.30 sover

är sedan vaken i ca en timme o äter litte mellis vid 10 o umgås med mig lite.

10.30-11.30 sover

vaken i 20 minuter o somna i vagnen kl 11.50 o sover fortfarande, han vakna till vid 13 kom upp o åt en flaska med ersättning o satt o mös i mitt knä o somna sedan om.

Vad kan det bero på? bara en trött dag? tillväxtperiod? (även om han inte gjort annat en vuxit sedan han föddes som en raket)

Ngr funderingar?
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Hur har det gått?
Har han fortsatt sova mycket, blev han förkyld eller var det bara en sån dag?

Det bästa är ju att försöka styra upp dagarna så att sömnen infaller på samma tid varje dag. Då har du ju marginalkvart (framåt och bakåt, före och efter) att spela med vid varje sömnpass om han är extra trött eller extra pigg någon dag.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
vårmamma06

Inlägg av vårmamma06 »

nä helst så vill han sova så där, kanske inte riktigt lika mkt men...efter 5 dgr (vet att det itne är tillräckligt för att de skall vänja sig vid ett schema) men så prövar jag idag att hålla på schemat så mkt jag kan men tvingar honom inte för länge att vara vaken ifall jag ser att han är döds trött. Alltså idag somna han 12 i stället för 12.30. o vakan igen 13.15 var vaken 30 min o sov igen sedan 1 timme.

Igår gjorde vi likadant o då sov han mkt bättre på natten, hela natten faktiskt.

Vet inte varför det är så? undrar om det kan vara så att han mår bäst av att delvis på dagen få sova 1 h vara vaken ca 30-45 min o sedan sova 1 h till.

Vet inte riktigt hur jag skall göra där. Han skall ju trotts allt må bra, inte jag.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"