hur få honom att sova dagtid?? snart 6 v

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
sabinaill

hur få honom att sova dagtid?? snart 6 v

Inlägg av sabinaill »

Våran son är snart 6 veckor gammal. Han har svåra problem att komma till ro på dagen. vi vagnar och vagnar men han vaknar igen efter 3 min. På natten sover han nästan 6 timmar i sträck, då vagnar vi på kvällen oxå och så sover han från 22-04 ungefär. Har inte börjat buffa honom i spjälsängen än och vi ramsar ännu inte heller.
Vad gör vi för fel och hur ska vi få honom att komma till ro???
Han kan vara vaken från kl 9-16 med nån kort lur i vagnen då vi vagnar..

snälla hjälp oss med tips!
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Sabinaill!

Några frågor:

:arrow: Är han mätt i magen? Följer du standardmodellen?

:arrow: Hur sover han?

Om han får tillräckligt med mat, ligger mätt på mage i vagnen med larm så är mitt råd följande: Se till att han är proppmätt, torr blöja o lagom varma kläder. Lägg till rätt på mage, räta ut armarna, räta ut benen, huvudet till höger och en kort solfjäder. Vagna sedan några bestämda tag, avsluta med ngra korta skak i handtaget och GÅ BORT från vagnen. Låt sonen reagera, avvakta, lyssna. Vid gnöl o bök, låt vara. Arbetar han upp sig så upprepa vagningsproceduren men kortare för varje ingripande. Antagligen har sonen fastnat i att vagnen måsta vara i rörelse för att han ska kunna sova och det behöver den ju inte :wink: Följ detta under ett par dagar med kortare ingripanden för var gång så lovar jag att dagsömnen snart sitter.

Lycka till!

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
sabinaill

Inlägg av sabinaill »

hej och tack för svaret! =) uppskattas mycket att någon lyssnar..¨
standard modellen är den när det gäller matningen eller hur? eller har jag fattat det fel?
han sover inte alls bra just nu, hos oss i sängen men nu ska vi ävergå till egen säng.
han sov på sidan förut men nu lägger vi honom på mage.
han har en von rosen skena för sina höfter och den är lite bökig, han ligger nog inte helt bekvämt med den just nu. ska ta bort den om 2 veckor.

tror att även han har en tillväxtperiod då han skriker, han får bröstet och blir tyst varje timme just nu.
Kan tillägga att han även är jätte förkyld och snorig, kan han vara svårare att få att somna pga av det??
igår vagna vi honom och han sov bra hela dagen men tror att det var för att han var så himla hängig och risig pga av förkylningen.
vad ska vi göra? får panik snart. igår var enda dagen på alla veckor han verkade sova riktigt bra dag tid..
Elle

Inlägg av Elle »

Hej sabinaill!

Vi är många här som lysnnar/läser och vill hjälpa :D

Jag förstår att det känns tungt, nu tar vi en sak i taget så ska ni nog komma på banan igen.

:arrow: Låt honom sova på mage i vagnen tills 12-h natten sitter(runt 4 mån), vagningen är ett otroligt bra redskap för så små barn som sonen din.

:arrow: Imorgon bitti när sonen vaknar(när det blir) börjar du mål nummer 1 (som ska vara i 2 timmar inkl umgänge)genom att lägga honom vid bröst1, amma honom tills han släpper, rapa ordentligt och amma bröst 1 igen, rapa. Umgås sedan, byt blöja, visa världen, ligga på filten osv. Mot slutet av vakentiden ger du honom bröst 2, rapar, bröst 2, rap och sedan lägger du honom i vagnen på magen o på med larmet!

:arrow: Du lägger honom tillrätta genom att räta ut armar, räta ut benen(går det med skenan?, gör så gott det går), lägg huvudet åt höger och ge en kort solfjäder över ryggen. Vagna några korta, bestämda drag(öva innan så tekniken sitter o öva med tyngd i vagnen), skaka några gånger på handtaget och gå sedan bort från vagnen. Avvakta sonens reaktioner. Är det bara gnöl o bök så låter du honom vara. Jobbar han upp sig så gör du om vagningsproceduren igen med kortare o kortare för varje ingripande. Sonen behöver sova minst 2 h efter ett sådant här vakenpass. Vaknar han för tidigt, gör du på samma sätt som vid insomnandet.

:arrow: För anteckningar under två veckor på hur sonen sover och äter. Vill han sova länge på förmiddagen/em, en kvällstrött kille kanske? Efter varje sovpass påbörjar du matning efter standardmodellen. Sedan när han är runt 2 månader kan vi göra ett schema för sonen som speglar det han visat under dessa två veckor.

Lycka till och skriv igen om du har fler frågor eller om jag behöver förtydliga mig.

Kram Elle
kokos

Inlägg av kokos »

Peppar dig lite till angående standardmodellen: den gör att du hittar en bra rytm. Det hela börjar med att han ska få mat mat och ännu mera mat. Precis så som Elle beskrev. Förstå då får han ro att somna. Och har han haft ett "mål" med matning på en timme och varit vaken 1.5-2 timmar och är proppmätt så kan jag garantera att han kommer att sova gott i ett par timmar efter det. Och när han har sovit ett par timmar så kommer han att ha god aptit och helt automatiskt äta så pass att han kommer att sova 2 timmar igen... och så är man inne i en positiv spiral!

Det finns många bra trådar om standardmodellen här. Gå via Search så kommer du att hitta mycket läsning!

Det är fantastiskt när man får det att fungera - man får sådant härligt gensvar från lilla barnet som blir belåtet och får en helt ny tilltro till mat och sömn. :heart:

Lycka till!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hejhej!

Glöm inte att använda andningslarm till sonen - oavsett om han sover på sida rygg eller mage :!: :!:

MVH Jenny
sabinaill

Inlägg av sabinaill »

gud vad gulliga ni är! tack för alla tips! började mata honom 8.15, lyckades inte rapa honom dock..vet inte varför, isället kräktes han. nu ligger han i babygymmet och pratar. ska snart ge honom andra bröstet och förhoppningsvis somnar han sen i vagnen..
när jag ger honom insomningsslurken, måste jag rapa honom då med?? eller räckte det efter jag gett honom andra bröstet?

många tacksamma kramar !
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej sabinahill :!:

Din son behöver inte längre någon insomningsslurk :!: Försök att lägga honom när han är vaken, riktigt mätt och rapad :!: , vagna (buffa)honom sedan till sömns!
Lycka till!
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
sabinaill

Inlägg av sabinaill »

okej. nu har jag lagt ner honom i vagnen och vagnat litegrann. han ligger och vrider huvudet lite fram och tillbaka, och kliar näsan mot madrassen, han är lite förkyld. men han har stängda ögon. ska jag vagna mer eller när ska man vagna igen???
kokos

Inlägg av kokos »

Vagna så lite som möjligt. Ligger han och bökar och vrider sig - avvakta! Börjar han att jobba upp sig så vagnar du. Vagna rejält! Skjutsa vagnen ifrån dig och hugg den tillbaka som om den var på väg att åka över ett stup. Rejäla knyck alltså.

Börjar han knöla och skrika och kanske hamnar som en boll högst upp i vagnen lägger du honom distinkt tillrätta: armarna upp, benen raka och huvudet till höger: tryck till och börja vagna direkt. När han lugnar sig slutar du.

Och vips så sover han - eller hur? 8)
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
sabinaill

Inlägg av sabinaill »

ok. har vagnat en gång hittills. han verkar sova och drömma lite. han gnuggar näsan mot madrassen enstaka gång. hoppas han fortsätter sova. men bara om han skriker ska jag alltså vagna igen?
sabinaill

Inlägg av sabinaill »

men om de bökar osv..är de verkligen nöjda då ?
lyckades mata honom 1gång på bröst nr 2, sen stängde han munnen och smilade åt mig. så då borde han varit nöjd eller hur?
Elle

Inlägg av Elle »

Ja, han är nöjd. Tänk på dig själv när du ska somna o "bökar" lite innan du kommer till ro. Han gör sig hörd när han behöver din hjälp. Truga även andra gången på bröst två, går det inte i mer är han ju mätt :wink: Njut nu av att sonen sover, läs en god bok och ta dig en kopp!

Kram ELle
sabinaill

Inlägg av sabinaill »

trugade jätte länge men han bara stängde munnen, så har han aldrig gjort. möjligen ett slick på bröstvårtan fick jag men han ville verkligen inte ha mer..=)
sabinaill

Inlägg av sabinaill »

han sover i sin vagn i vardagsrummet/köket mitt i lägenheten..ska man dra in dem till sovrummet? man vill ju inte väcka dem när man bökar i köket/vardagsrummet..
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"