läser på; har massa frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
anna.lundgren

läser på; har massa frågor

Inlägg av anna.lundgren »

Vad är ett draglakan?
Den kvällen man ska börja - hur ska man göra med dagen? Ska man göra som man alltid gjort? Eller ska man försöka få sonen att somna själv med dagramsa? Ska man buffa på dagen? Hur ska man göra om han inte sover så länge på dagen? Schemat spricker ju då!? Vår son har jättesvårt att sova på dagen? Sover aldrig längre än en timme. Hur ska man få till 2h sovningen?

Min kille är 4 mån måste han sova i eget rum el är det ok med egen vrå i vårt rum?

Vad ska man göra om han råkar somna vid tutten? Han är ju så van vid det så det är lätt hänt vid en extraslurk innan sovdags?

Återkommer med fler frågor och ett schema!
Vill lära mig!
miar70
Kontakt:

Re: läser på; har massa frågor

Inlägg av miar70 »

Hej och välkommen :D
Ska försöka svar på dina frågor :lol:
anna.lundgren skrev: Vad är ett draglakan?
:!: Helt enkelt ett lakan som du lägger där gossen har huvudet, du viker lakanet så att du lätt kan vika fram en ny, ren sida om han kräks/dreglar, så att han slipper ligga med huvudet i det!

Den kvällen man ska börja - hur ska man göra med dagen?
:!: Börja kuren på kvällen, vid sovdags, men se till att han fått äta ordentligt under dagen!

Ska man buffa på dagen? Hur ska man göra om han inte sover så länge på dagen? Schemat spricker ju då!? Vår son har jättesvårt att sova på dagen? Sover aldrig längre än en timme. Hur ska man få till 2h sovningen?
:!: Nu kan du välja om du ska ha gossen i sängen (buffning) eller i vagnen (vagna) och du agerar lika på dagen som på natten, om han vaknar - dvs du buffar/ramsar eller vagnar/ramsar vid för tidiga uppvak, och på så sätt förlänger du hans sömn till det du bestämt!

Min kille är 4 mån måste han sova i eget rum el är det ok med egen vrå i vårt rum?
:!: Det bästa, om ni har plats!, är eget rum,för att ni inte ska störa honom och tvärtom. Annars kan man avskilja en egen vrå i egna sovrummet, så att han inte ser er!

Vad ska man göra om han råkar somna vid tutten? Han är ju så van vid det så det är lätt hänt vid en extraslurk innan sovdags?
:!: Lägg honom alltid vaken! Han behöver ingen extraslurk nu, det viktiga är istället att han får skratta ordentligt innan sova, det borgar för en god sömn!
Se till att läsa på nu, så ska du se att det här kommer att gå galant :!:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
anna.lundgren

Tack så mycket för det snabba svaret! Jag har också några frågor kring standardmodellen:

Han äter ju inte så länge nu när han vaknar fast jag erbjuder och rapar. Då är det dags för skötsel. Den är ju också ganska snabbt avklarad. I skötsel här ingår tvätt i hudveck, salva, kort massage och ny blöja och sedan påklädning. När detta gått har ca bara en halvtimme av lillens vakentid gått. Då är det dags för möte/umgänge. Vilket jag tycker att han tröttnar på ganska fort. Finns det någon som kan ge exempel på bra umgänge med en fyra månaders baby?

Till sist en halvtimme innan sovtid är det ju dags för att vara med i mina göromål lite mer passiv. Det svåra är att hålla honom nöjd tills dess. Hur aktiverar man honom innan?

Kan någon ge lite exempel på en dag med en fyra månaders?

Tacksam för svar! Jag börjar komma alldeles snett och vill komma på banan igen men vill vara väl förberedd innan jag kurar honom.
Vill lära mig!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

:idea: Om du har Barnaboken så finns precis det du efterfrågar! En dag med Sofia, 4 månader, heter kapitlet tror jag.

Kram Jenny
anna.lundgren

Tack för svaret! :) Jag har Barnaboken men det står inte så detaljerat vad de gör med Sofia under umänget/kontakten utan bara vid den lite mer passiva sociala samvaron. Men den ska ju först ske på slutet av vakenperioden om jag förstår rätt. Mitt problem är att amning, skötsel och möte bara tar ca 30 min. De skulle ge 1,5h timme till att sitta och betrakta mamma när hon "arbetar". Hur ser era vakna perioder ut?
Vill lära mig!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :!:

Tänk så här, Anna; din son har kommit hit till denna världen, och nu har han massor att lära sig, för att öht överleva. Och det är DU som är hans garant, hans lärare! Du matar, sköter, klär honom - så att han resten av sin vakna tid är mätt, torr och nöjd. Därefter umgås ni en stund, gosar, busar, pussas - men titta inte på klockan, det ska ni göra för att ni tycker så hemskt mycket om varandra :wink:
Sen är det dags för dig att göra vad du måste göra, MED din gosse! På morgonen ska du tvätta; såklart ska han vara med och lära sig det, in i maskinen, upp på tork, sortera... Han ska inte ligga passiv hela tiden; ha honom på armen, på maskinen, visa, låt han känna...
Sen ska det dammsugas en stund; gossen i babysittern, du dammsugar och han lär sig! Och så måste ni plocka ihop, TILLSAMMANS :wink: Kanske gå ut en stund i famnen, titta på lite fåglar, träd, bilar... Sen sover han nog sött :wink:
Försök inte konstruera saker att göra med pojken - ta med honom i ALLT du gör, i babysitterna, vagnen, sele eller på mage på bänken/bordet/golvet.
Glöm inte att låta honom ligga själv och leka ett par gånger om dan, det är inte roligare för honom än för dig att ha någon klistrad på sig hela tiden :wink:
Ha honom vaken ute, det älskar små barn! Och glöm inte att ha något jätteviktigt arbete du måste göra varje dag, som du INTE kan undvara. Kansek sitta vid datorn :wink: och då ger du gossen något att själv koncentrera sig på under den tiden, nära dig, t ex en gammal datamus och en gammal tidning!
Du måste hitta en vardag, som inbegriper sonen, där ni tillsammans kämpar för tillvaron - och såklart med massor av kärlek och skratt däremellan!
Hoppas du förstår hur jag menar, Anna :wink: :D
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
anna.lundgren

Jag tycker jag försöker med det. Idag har vi städat och plockat undan och sorterat post. Lillen fick lite "post" att plocka med. Han var nöjd en kort kort stund, sedan ville han ha min uppmärksamhet. Nästa vakenperiod skruvade vi fast en hylla. Lillen satt brevid och tittade och fingrade på sitt gym. Men åter igen började han skrika efter kort stund. Det är jättesvårt att ha honom nöjd när han sitter själv. Jag bär honom nästan hela tiden och då är det svårt att göra saker. Vi brukar gå ut ofta på promenad men nu regnar det. Han åker bara bärsele eftersom att han avskyr att åka sin vagn. :cry: Jag vet inte vad jag gör fel men något måste det vara. :cry: Jag försker verkligen vara med honom både för kel och i vardagen men han är missnöjd nästan jämt, det gör så ont i hjärtat :cry:
Vill lära mig!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Anna!

Jag tycker inte du ska se hans gråt som missnöje, utan som frågor. Han kan ännu inte tala, så när han undrar något är det med skriken han frågar. Då är det du som ska besvara - lugnt och säkert!
Ta inte upp honom när han gråter! Vänta tills han är nöjd, likaså med vagnen.
Tänk så här: om du går och bär på honom och han gråter, då tycker du inte lika "synd" om honom , eller hur :?: När du lägger/sätter honom i vagnen och han gråter/skriker då frågar han dig: "är detta okej, mamma? SKA jag sitta här?" om du tar upp honom, då är svaret "nej, detta är INTE okej, du ska bäras!" Sak samma när han ligger på golvet, din säkra ledning kommer snart att få honom att förstå att det är OK att ligga på golvet.
Bryt INNAN han gråter, eller få honom nöjd innan du tar upp honom!
Tänk dig som om du har sjutton bebisar och arton kor, som du måste ta hand om (en liknelse AW brukar göra :wink: ) för att minska överkoncentrationen på gossen :!:
NÄR du bär på honom, bär honom utåt - mot världen, inte mot dig - beskyddande, bara när han VERKLIGEN behöver tröstas!
Försök själv att hitta något meningsfullt som DU vill göra för DIN skull, för att må bra! Glöm INTE bort egentiden, komma ut en eller ett par tillfällen i veckan, själv har jag träning två dagar i veckan, och kvällspromenader, för att få vara ensam ibland :!: Det är viktigt att DU mår bra!
Kram på dig
Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"