Wooohooo!! Nu sover han hela natten!!! Hur gör jag nu?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
vårmamma06

Wooohooo!! Nu sover han hela natten!!! Hur gör jag nu?

Inlägg av vårmamma06 »

Yes! han sov hela natten! precis hela natten. Gjorde som jag gjort i par veckor nu på kvällen, lite gröt (bara en smakportion eftersom han bara är 3.5 månader), kvällsbad och i sängen med lite ersättning för att bli riktigt mätt o glad. :D

Han somna kl. 20.00 med bara lite mat, bli lagd på sidan (han stört vägrar nämligen att sova på mage) o lite vaggning av spjälsängen tills han hitta sitt gos läge, en klap på huvudet o natti natti o inte ett pip ifrån honom för en 6.30. :D

Nu är målet att han skall somna ca 19 och sova till 7.00/7.30 eftersom han bara efter 1.5 timmar upp är jätte trött igen o så har det oxå varit i flera veckor o sover allts 1-1.5 h. Men en sak i taget eller hur.

Men min fråga är den, skall jag bara låta saker o ting forsätta lunka på i sin takt ett tag till eftersom han är "så" liten eller hur bär jag mig åt för att få igång lite rutiner på dagen? mat o sovning osv. De är ju inte helt upp o ner men inte heller vid ngn specifik tidpunkt.

OH jag vet att han bara sovit en hel natt men givetvis kommer detta fortsätta :wink: :wink: :wink:

Tack för er hjälp!
Harriet

Om rutiner

Inlägg av Harriet »

Hejsan!
Gratulerar till den långa natten! Sov du själv också eller...? Rekommenderar dig att läsa under ämnet "Hur införa schema". Jag började följa schemat där som en dipl. SHN-kurare gav (Nancy tror jag hon hette). Min pojke är drygt 3 månader. Det går ganska bra. Det negativa är att jag upplever det ngt. stressigt. Men Viktor mår bra av att få sova mera. Han sov nämligen alldeles för lite dagtid tidigare.
vårmamma06

Inlägg av vårmamma06 »

ja men det känner jag att Ludde gör med sover väldigt korta intervaller på dagen o ibland bara vid 2 tillfällen 1 timma åt gången. Skall kolla in det där som Nancy Drew skrev.

Känner till henne väl! :D

tack för tipset!
vårmamma06

Inlägg av vårmamma06 »

ps. sov själv ja fram till 3 då han normalt sätt vaknar o undra vad som var galet, jo just det att han inte vaknat o efter det så sov jag stötvis.

När kl. var lite efter 4 var jag tvungen att gå upp o se så han andades. :wink:

Men det är klart efter 3.5 månader av väckning mitt i natten tar det kanske ngr nätter innan kroppen fattar gallopen! :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

Vårmamma06 och Ludde, vilket fantastiskt utgångsläge ni har till att få ordning även på rutinerna dagtid :D

Mina förslag för vidare övningar:

:arrow: Gör ett schema för hela dygnet anpassat efter ålder, Luddes behov och familjens önskemål. Låna gärna idéer från forumet men glöm inte att noga se över huruvida det passar de egna förutsättningarna.

:arrow: Välj en lugn period, ta en vecka eller två då besök etc. förpassas till ett miniumum, tiden och energin bör ägnas åt schemat och till att ge Ludde chans att landa i nyordningen :D

:arrow: Starta dagschemat en morgon då natten innan varit förhållandevis bra. Ha schemat nästan bokstavligt talat klistrat på näsan, eller i varje fall skrivet i stor stil och med ett ex i vardera rum i hemmet :wink:

:arrow: Lägg tankar som "vill och vill inte" åt sidan, tänk istället att du bevakar Luddes intressen med hans behov som utgångspunkt.

:arrow: Ge mat inom en timma, därefter ägnas tiden åt varierande grad av aktiv delaktighet.

:arrow: Skulle han "slokna" innan sovtiden är kommen så blir "trixa för att hålla Ludde vaken" delaktigheten det passet :wink:

:arrow: Se om du inte kan låna eller köpa en liggvagn som han kan sova på mage i, i annat fall förlägg lurarna till spjälsängen. Vet att en del får lurarna att fungera även i rygg/sidläge men hos oss gick inte det väl efter att Leia fått korn på magläget. Jag gick många och långa promenader förra hösten för att få till dagschemat ordentligt :lol:

:arrow: Jag trodde jag med att detta med magläge var omöjligt. Det var bara en vanesak :!: Med några rejäla och betryggande drag med vagnen övertygade jag henne om att det var en förträfflig idé :wink:

:arrow: Skulle någon/några av daglurarna bli kortare än planerat får du lösa det efterhand. Antingen genom att utnyttja marginalkvart eller genom att bjuda på en femminutare. Allra bäst är dock att hålla benhårt på tiderna.

:arrow: "Smyg in" ramsa genom att avsluta läggningen dag som kväll (läs på om "tillrättaläggandet") med att lite mjukt säga ramsan 1-2 ggr. Detta blir då något självklart för Ludde och snart kan du använda dig av enbart ramsan ifall han vaknar upp på natten.

:arrow: Hyr eller köp larm :!: Jätteviktigt oavsett barnets sovställning :!:

Lycka till :!: :D
vårmamma06

Inlägg av vårmamma06 »

Nancy....tackar såå för din input...skall försöka o göra så som du föreslår. O hitta en bra period o göra det i. :D
vårmamma06

Inlägg av vårmamma06 »

Nancy....Vad hette det stället online som man hyrde aningslarm??

har ännu inte fått honom att gilla mag läget, man skall givetvis pröva ngra ggr till innan men ev ger sig. :D
vårmamma06

Inlägg av vårmamma06 »

Nancy...säg vad du tycker om detta schema, tänkte om det gick börja med det imorgon.

07.00-07.30 mys och byta blöja annat sköta (han vill sällan äta direkt när han vaknat)
07.30-08.00 frukost
08.00-09.00 leka under babygym
09.00-09.30 sköta + påklädning
09.30-11.30 sova (ut på promenard)
11.30-12.00 sköta + Lunch
12.00-13.00 Lek ihop med mamma, kanske lite mer gym
13.00-13.30 sköta, påklädning
13.30-15.00 sova (ut på promenard)
15.00-15.30 middag
15.30-17.00 babygym och umgåstid
17.00-17.45 sover
18.00-18.30 kvällsmat
18.30-19.00 bada
19.00-19.30 mys + bok
19.30-20.00 nattslurk o insomning
Nancy

Inlägg av Nancy »

Lite respons :D

:arrow: Schemat ser bra ut. Lite fundersam över det längre vakenpasset 07-09.30 eftersom små rackare brukar slockna snabbare än så till morgonen. Det viktigaste är dock att du tror att schemat passar Ludde :!:

:arrow: Lite snålt med mattid, tycker att han kan få en timma på sig för att hinna äta sig ordentligt mätt varje mål. Du krymper sedan efterhand mattiden till 45 min och sen 30 min. Stressa inte med detta, ge Ludde den tid han behöver.

:arrow: www.technomedica.se (adressen finns även på startsidan)

:arrow: :wink: Ludde vet ännu inte om att magläge är bra för både hans sömn och hans motoriska utveckling. Övertyga honom :!: Öka även tiden på mage i vaket tillstånd. Sikta på minst 4 tim möjlighet till magläge varje dag :D (om jag hade fått chansen att ändra på en enda sak gällande Leias första månader hade det varit just detta :!: )

Lycka till :!: :D
vårmamma06

Inlägg av vårmamma06 »

:arrow: är själv lite små skeptisk till det första vakenpasset han brukar ju slockna efter 1.5 timmar...hmmm....med det i vetskap kanske man skall ta o omarbeta det lite :wink:

Jag får fundera på det helt enkelt.

:arrow: ang mat tiderna, vad bra att du säger att det är snålt med tid :!: det gör mitt jobb betydligt lättare att hålla honom vaken, låta honom ta sin tid som du säger med saker o ting o få ihop mångt o mkt. Då ökar vi där med 30 min. :D

:arrow: pröva just med magläge i vagnen o järnspikar vad förbannad han blev, försökte o vagna men han blev bara mer arg. Det tog mig 3 min bara o lugna ner honom. Så nu sover han givetvis som en stock på sidan. En fråga bara, om jag nu mot all förmodan inte kan få honom att gilla att ligga på magen funkar sidan oxå då :?: (inte för att man har så mkt val men efter som han redan sover som en stock när han ligger på sidan är det väll det bästa alternativet menar jag efter magen :?: )

:arrow: mage har jag börjat lägga honom nu så smått, han har ju inte gillat det alls fram till för en vecka sedan, nu går han med på det i 5 max 10 min. Får väll ta fram hans favvobok o lägga uder näsan på honom. :wink: o försöka öka det till 15 min iaf den första veckan eller så.

Tusen tack för din hjälp! Åter kommer snart med ett fixat schema o så får vi se hur det ser ut. :D
vårmamma06

Inlägg av vårmamma06 »

Så här ser det nu ut, OK :?: Det mörkmarkerat är det som blivit ändrat förstås. :D

07.00-07.30 mys och byta blöja annat sköta
07.30-08.30 frukost
08.30-09.00 umgås + påklädning
09.00-11.00 sover (ut på promenad)
11.00-12.00 Lunch

12.00-13.00 babygym och umgås med mamma
13.00-13.30 sköta, påklädning
13.30-15.00 sova (ut på promenad)
15.00-16.00 middag
16.00-17.00 babygym och umgås tid
17.00-17.45 sover
17.45-18.30 kvällsmat

18.30-19.00 bada
19.00-19.30 mys + bok
Nancy

Inlägg av Nancy »

För att bråka lite till med dig... :wink: Du har säkert en tanke med att förlägga den längre luren till fm men jag tycker att det vore bra att ha den mitt på dagen istället. Obs, bara ett förslag. Har "petat" lite i ditt schema...

07.00-07.30 mys och byta blöja annat sköta
07.30-08.30 frukost
08.30-09.00 umgås + påklädning
09.00-10.30 sover (ut på promenad) :arrow: kortat ned här
10.30-11.30 Lunch

11.30-12.30 babygym och umgås med mamma
12.30-13.00 sköta, påklädning
13.00-15.00 sova (ut på promenad) ( :arrow: ev ännu tidigare, ex 12.30-14.30 ifall Ludde är trött på fm)
15.00-16.00 middag
16.00-17.00 babygym och umgås tid
17.00-17.45 sover
17.45-18.30 kvällsmat

18.30-19.00 bada
19.00-19.30 mys + bok

:arrow: Ser att du lagt "skötning" efter måltid. Ännu bättre är nog att pausa i maten för skötning och sen fylla på med mer mat inom timman. Tänk en timma mat/skötning och sen en timma umgänge/delaktighet.

:arrow: Om Ludde sover gott på sidan så låt honom göra det. Märk väl att ingen sovställning är garant för att undvika psd. Tycker ändå att du skall fundera lite till på det jag skrev ovan om magläget :wink:

:arrow: Snyggt jobbat med magläget dagtid :!: :D Från ingen tid alls till 5-10 minuter är strålande :D Fortsätt precis så som du gjort och ta små steg framåt.

Kram från Nancy
vårmamma06

Inlägg av vårmamma06 »

Nancy...

:arrow: jag gjorde de ändringarna du föreslog på schemat ang. vilan. I natt var ingen "bra" natt. Ludde vakna 3.30 o var jätte hungrig o vad gör man jo det är klart att han får mat. Både i tisdags o onsdags åt han inte alls bra, vet inte varför; alltså han åt bara ersättning.

:arrow: Både igår morse o idag när jag bytt natt blöjan har det inte varit så mkt kiss i dem, det brukar vara en del. Utan det kisset som är där är alldeles orange aktigt eftersom det är så konsenterat. Men det oroar mig aningens ändå. :| Han verkar pigg i övrigt.

:arrow: Idag kör vi på, vi har suttit här en 40 min o ätit gröt o det går ok. Snart har han fått i sig gröt gjot på ½ dl vatten och 200 ml ersättning/mild välling (100 ml ersättning/100 ml välling). Vi får väll se hur dagen går men jag skall försöka hålla mig till schemat så mkt jag kan :!:

Nä åter till frukosten o försöka äta upp det sista o dricka den sista ersättningen.
vårmamma06

Inlägg av vårmamma06 »

:arrow: OH det funkar så bra :!: en så länge :!: Han har nästan sovit i 1.5 timma utan att vakna. Han brukar ju alltid vakna efter 1 h o det gjorde han nu oxå, men då gav jag bara honom nappen igen, vika till vagnen som står på vår inglasade ballkong (har öppnat fönstret lite) o så somna han om. :D

:arrow: planen var ju att gå ut men när kl. var 9 hade jag itne ens hunnit ta på mig eller äta frukost o eftersom denna luren var den korta luren tänkte jag skall se om ballkongtricket fungera, o det gjorde det. :D :D :D

:arrow: sedan slängde jag om lunchen o babygymandet o umgås tiden för han kommer inte vara hungrig nu mellan 10.30 - 11.30 när han åt mellan 7.30-8.30 så det blir gym o umgås tid först o lunch mellan 11.30-12.30 o sedan sovning igen denna gången blir det en lång promenard i 2 h så att han verkligen sover.

:arrow: har även bestämt att i natt sover han i sin vagn så att jag kan vagna om det så behövs. En fråga jag har vyssanlull fötter på spjälsängen går det lika bra eller är vagnen bättre :?: Alltså vyssanlull fötter gör så att man kan vagga sängen fram o tillbaka, både snabbt o ryckigt.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej igen :D

:arrow: Ludde behöver inte nattmål längre. Det kan vara så att du behöver nattmålet ett tag till... :wink: Att han "vill" äta nattetid beror på att han inte ännu vet om att han kan somna om utan mat. Om du vill ha kvar nattmål ett tag till är det bra att sätta det till en tid du bestämt (ex 03.30) och vagna/buffa ifall han vaknar på annan tid. Vill också tillägga att då barnet slutar äta nattetid korrigerar barnet matbehovet genom att äta mer dagtid istället :D

:arrow: Om du hellre vill ha honom i sängen nattetid är det bättre att "buffa" än att använda "vyssanlull-tassar". Det låter ju underbart :roll: att få bli vaggad med sådana, varför inte låta mamma/pappa vagga lite längre för varje kväll...

:arrow: Har du infört ramsan :?: Ramsan är magisk. Eller ja, inte ramsan i sig (själva orden betyder inget för det lilla barnet) men det är fantastiskt hur man med enbart sin röst kan lugna barnet och även få det att somna om vid uppvaknanden på "fel" tidpunkt.

:arrow: Snyggt jobbat med första luren :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"