Förberedelser för det äldre syskonet?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Hegro

Förberedelser för det äldre syskonet?

Inlägg av Hegro »

Skulle vara kul att få lite tips på hur man förbereder sin 2-åring på det lilla syskonet som ska komma.
Man pratar ju om det såklart. Ser till att nämna bebisen lite då och då. Och idag köpte vi overaller till både Emil och bebisen. Eftersom jag inte kunde välja mellan två olika så fick Emil bestämma vilken vi skulle ta. Men i övrigt känns det så abstrakt.

Bara för några dagar sedan så deklarerade Emil bestämt att -"Emil INTE vill ha bebis! Emil vill ha löllpadda!" :lol:

Sen tror jag ju att det ger sig mer när syskonet väl är här. Då får han ju vara delaktig och hjälpa mamma och pappa att ta hand om lill*n.
Men kan man göra något mer innan?
Emil 040625 och Lina 061204
Mina älsklingar
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

När jag var gravid förra gången var storasyster lite mindre än va Emil är nu, och hon ville inte alls prata om någon bebis, jag märkte ofta när jag eller någon annan pratade om magen att hon faktiskt stängde sina öron, jag vet att hon var medveten om att jag var gravid och att det skulle komma en bebis, men hon kunde väl inte ta till sig det, jag pratade inte speciellt mycket om det, hon hörde nog vad vi sa ändå, men sedan lät jag henne vara med när vaggan skulle bäddas och kläderna skulle fram precis det som du skiver om, delaktigheten.

När vi sedan kom hem från sjukhuset gjorde vi anekteringan a la BB (storasyster hade inte varit på sjukhuset) och den stunden var magisk :heart: :heart:

Nu väntar vi syskon igen (är 3 veckor efter dig) storasyster nu 4 år är denna gången med på ett annat sätt, idag frågade hon faktiskt :arrow: Hur kom bebisen in i magen?? Fast hon väntade inte på något svar hon bara gick, frågan kommer nog fler gånger :wink: Lillasyster är precis som storasyster var förra gången inte intresserad att prata om bebisen och det känns ok för mig.

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Hegro :D

Håller med nilam, så små barn är inte redo att ta emot den informationen :!:
När de själva undrar och frågar, då är det bara att svara, helt konkret! Men för en tvååring blir en bebis i magen så abstrakt, det går inte att greppa.

Jag ska också ha i senhösten, och min minsta är dryga 1 1/2, och ibland smeker hon min stora runda, mage, liksom lägger huvet på sned och lyssnar :shock: DÅ brukar jag säga: ge bebisen en puss! varpå hon smällkysser magen :D Sen är ögonblicket förbi...

Om ni låter Emil bekanta sig med lillbebisen i lugn och ro, när ni kommer hem, kommer han att ta emot h*n med öppen famn, precis som om h*n alltid har funnits där, jag lovar :!:

Ha det så bra, njut av din graviditet, det försöker jag att göra :wink:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Våran lilla tjej skulle fylla 2 år när lillebror föddes, och under flera månader dessförinnan, pratade vi med magen tillsammans.. :lol:
Hallå! Är det nån hemma?? och knackade lite.. :lol: och pratade förbigående om bebisen osv. Tillslut pussade hon magen gonatt,pratade och sjöng om allt runt om oss...som mormor, morfar ..katten osv. Precis som om hon skulle förbereda den lille innan födseln..haha.. Kan väl tillägga att hon är överförtjust i sin lillebror och han i henne!
Gör man bara ingen konstig grej av det hela, så blir det inte det. Syskon är naturligt och bör väl så behandlas.
:lol:
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
kokos

Inlägg av kokos »

Tipsar om den här tråden där vi är några stycken som har skrivit om annekteringen:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7429

Du har väl läst delen om syskon i Barnaboken - om annekteringen?
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"