Plötsligt uppvak med skrik efter 7 månaders lugn sömn

Skriv svar
Novas mamma

Plötsligt uppvak med skrik efter 7 månaders lugn sömn

Inlägg av Novas mamma »

Lilla Nova (11 mån) har sovit hela nätter (med ett undantag när hon var sjuk i våras ) i sju månader utan problem.
I natt vaknade hon med illtjut efter en timme - somnade dock om själv efter ett par minuter.
Det hela upprepades vid 23 tiden och då var det gallskrik så jag gick in eftersom jag trodde något var fel :shock:
Hon lugnade sig snabbt men började om när jag gick ut. Jag serverade en lugn ramsa och gick till sängs igen. Lillan forsatte gråta ett par minuter i två omgångar till men somande sedan utan åtgärd från mig.
Eftersom vi varit så bortskämda med ej störda nätter sedan hon "verktygades" så blir man ju lite harig nu.
Förmodligen drömde hon och jag antar att jag bör servera en lugn ramsa om det upprepas :?:
Rätt tänkt :?:
Mycket händer i hennes utveckling - hon försöker att gå hela tiden men lyckas inte så jättebra ännu... men hon har ju utvecklats hela tiden så jag vet inte om det har någon betydelse för uppvaket eller inte.
Blir extra orolig nu eftersom vi åker till Kreta imorgon men ska se till att vargarna försvinner så att hon inte märker något....
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
Fjällfolket

Re: Plötsligt uppvak med skrik efter 7 månaders lugn sömn

Inlägg av Fjällfolket »

Novas mamma skrev:
Förmodligen drömde hon och jag antar att jag bör servera en lugn ramsa om det upprepas :?:
Rätt tänkt :?:
Hej Novas mamma! :D

Härligt att ni har så fina nätter :!:

:arrow: alldeles rätt tänkt, stör inte i onödan om man säger :wink: Hon är stor nu. Men ibland kan drömmar vara så hemska att en lugnande ramsa behövs...

Snyggt jobbat, tycker jag :thumbsup:

Trevlig resa till värmen :!:
/Fjällmor
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Novas mamma.

Vad som händer i lilla hjärnan på natten och varför de ibland vaknar och skriker kan vi bara gissa oss till. Jag förstår att du blev tagen på sängen och undrade om något var fel - det är en naturlig reaktion i det här läget när nätterna fungerat gnisselfritt.

Inatt gick du in och det är ingen fara. En gång är ingen gång, två gånger är en dålig vana. Med tanke på att hon är en säker sovare ska hon ju ges möjlighet att reda ut det mesta själv. Vid behov ramsar du och du tänker precis rätt i att servera en lugn och betryggande ramsa om hon är ledsen. Men lyssna efter att hon verkligen är vaken. Min dotter kan skrika i sömnen och sedan väcka sig själv av skriket. Först då blir hon rejält ledsen. Ramsan lugnar då och talar om att allt är ok, sov gott lilla vän.

Ser nu att då fått bra svar från fjället men postar detta ändå.

Lycka till och ha det gott på Kreta. :D

/Åsa
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"