Hej!
Jag har en tjej på 3,5 månad som sedan en vecka tillbaka fått schema och ingen mat på natten. Det funkar bra - hon har i princip sovit från sju på kvällen till fem på morgnen (då har vi buffat och hon somnar oftast om och sover till sex då det är morgon) sedan tredje natten med buffning istället för mat.
Det jag underar över är hur länge hon ska få ligga och vara ledsen när hon läggs för natten eller om hon vaknar på natten. När vi lägger henne kan hon nämligen ligga och småskrika/gnälla under ganska lång tid (10-20 min) utan att skrika upp sig och sedan somna själv (oftast är det inget problem på nätterna då kan hon gnälla till lite gran men löser oftast problemen utan buffning). Det känns som att man skulle vilja hjälpa henne när hon har gnällt i tio minuter - eller är det helt fel? Ska hon klara av det själv? Vi har inte infört ramsa och vi upplever att om man väl börjat att buffa henne så skriker hon upp sig mycket mer och läggningsproceduren blir krångligare än när vi låter henne ligga och smågnälla/skrika lite gran utan att hjälpa henne.
Hon har alltid sovit i spjälsäng och är van vid buffning. Även då hon verkligen skriker så lugnar sig oftast omedelbart då hon läggs tillrätta men det känns som att hon vill bli buffad till sömns om man vi väl börjar buffa - kanske dags för ramsa? Känns tråkigt att hon ska behöva ligga och vara ledsen varje kväll innan hon somnar.
Är det någon som har några råd att ge?
Ledsen utan att skrika upp sig
Hej och grattis! Det verkar gå bra det där. =D>
10 minuter brukar min lille (2 mån) få ligga och gnöla och gny. Det verkar vara en insomningsprocess och jag anser inte at han ställer konkreta frågor, möjligen till sig själv
. De får han också besvara själv.
Vet jag att han är övertrött eller behöver sova direkt om vi ska iväg då brukar jag hjälpa honom lite på traven om han inte somnat inom 10 min. Det räcker ofta med ett par vagningsdrag. Vi har inte börjat buffa ännu.
Om han däremot ställer frågor, d v s skriket accelererar, då hjälper jag honom lite om han inte verkar kunna ordna det själv ganska snabbt. Det blir mindre och mindre av den varan dock.
Om hon somnar själv så är det nog dumt att störa för mycket. Förmodligen minskar gnöltiden med tiden, eller så är det hennes sätt att komma till ro?
Jag tror tillrättaläggning och ramsan räcker för henne eftersom hon verkar kunna somna och somna om på egen hand.
Buffningen skulle jag nog använda mer vid "kris" el vid mer eller mindre påtvingad 5-minutare. 
10 minuter brukar min lille (2 mån) få ligga och gnöla och gny. Det verkar vara en insomningsprocess och jag anser inte at han ställer konkreta frågor, möjligen till sig själv
Om han däremot ställer frågor, d v s skriket accelererar, då hjälper jag honom lite om han inte verkar kunna ordna det själv ganska snabbt. Det blir mindre och mindre av den varan dock.
Om hon somnar själv så är det nog dumt att störa för mycket. Förmodligen minskar gnöltiden med tiden, eller så är det hennes sätt att komma till ro?
Jag tror tillrättaläggning och ramsan räcker för henne eftersom hon verkar kunna somna och somna om på egen hand.
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Tack för svar!
Vi tar nu mer tid på hur länge hur hon gnölar - det är lätt att inbilla sig att hon gnölar länge men oftast håller hon sig nog inom 10 minuters ramen. Jag tror även att vi blir bättre och bättre på att förstå när vi måste hjälpa henne på traven och inte.
Vi har börjat att smyga in ramsan - har inte slutat med buffandet men vi försöker att minska - det är ju bara så svårt att sluta med något som fungerar men vi måste ju övergå till ramsan för eller senare ändå.
Vi tar nu mer tid på hur länge hur hon gnölar - det är lätt att inbilla sig att hon gnölar länge men oftast håller hon sig nog inom 10 minuters ramen. Jag tror även att vi blir bättre och bättre på att förstå när vi måste hjälpa henne på traven och inte.
Vi har börjat att smyga in ramsan - har inte slutat med buffandet men vi försöker att minska - det är ju bara så svårt att sluta med något som fungerar men vi måste ju övergå till ramsan för eller senare ändå.