Varför vaknas och frågas det mitt i lurarna fast jag kämpat så med vagningsteknik, skak, mörkläggning, hålla mig till schemat med lyhördhet ett tag till, massor med mat, umgänge o s v, o s v? Och jag har verkligen backat. Han är rätt hes av att jag låter honom ligga och försöka lösa situationen själv (inte vrålskrikandes förstås!).
Vet att många har samma problem. Har jag (vi) misslyckats kapitalt och ändå s a s vagnat honom till sömns? Hur lång tid tar det för en liten att "lära" sig att somna om själv? Månader?
Jag vet med säkerhet att han somnar från vaket tillstånd åtminstone 1-2 ggr per dag. Och nätterna går rätt bra (med 2 bakslag på 9 dagar men det är väl normalt...
Minst en lur per dag havererar, ofta kvällsluren och efter 45 min men nu verkar det vara fm luren efter 1h 5 min. Den brukar ju sitta som berget.
Har trott mig hitta olika tekniker för olika problem; t ex tidigt morgonuppvak löses ganska snabbt (hittills) med mjuk gungning en kort stund. På natten får han reagera mer, och verkar behöver det, annars fortsätter han att fråga var 5:e minut lääääänge. Ibland hugger jag direkt (beror på hur det låter), ibland tror jag att han kan lösa det själv... och ibland gör han det, ibland inte. När jag inte behövt ingripa på flera nätter tycks det dock som om han glömt vad mina besked innebär när en natt strular igen...
Men på lurarna - det enda som verkar hjälpa är vagning längre än till tystnad och stillhet. D v s söva om.
Avbokar frisörtider och bvc-tider om vartannat för att jag inte tycker att lurar sitter tillräckligt bra. Kanske ska man kosta på sig en hel "struldag" och göra några saker man måste och så får det bli som det blir den dagen. Men då kanske allt ställs på ända sedan...
Input någon?
Varma hälsningar
Carin