Hur ska vi komma på banan med 2 månaders?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Lillsprudlis

Hur ska vi komma på banan med 2 månaders?

Inlägg av Lillsprudlis »

Nu är vår Lilla Victor 8 veckor och vi följer Standardmodellen så gott vi kan, har dock en del frågor (långt)
:

:arrow: Victor har till och från stora uppstötningar (pratar säkert 1/2 dl), de kommer inte efter varje mål men förra veckan kom de en gång om dagen :( Man kan inte se något mönster, att de kom vid samma tidpunkt. Till saken hör att han kan vara svår att rapa och nu har vi varit mer tålmodiga med det och det har blivit något bättre. Dessa kräkningar gör att man sitter och är lite spänd på om det ska komma eller inte vid varje Påfyllnad. I morse ammade jag honom 25 minuter med tre rapningar från ena bröstet, vi bytte blöja och hade skoj, efter ytterligare ca 25 minuter var det dags för Påfyllnad men Lillen bara slickade på bröstvårtan och hulkade. Jag vågade inte ge mer. Satt en stund och bröstvårtan fanns där om han ville ta den men icke. Efter 10 minuters erbjudande utan resultat fick han sitta upp för ensamlek. Blev trött efter 10 minuter (vaken totalt 11/2 timme). Lade honom och han sover nu sedan 1 1/2 timme tillbaka med vagning emellan. Kan detta vara rätt :?: Har någon samma efarenhet som jag att inte ge Påfyllnaden :?: Eller ger jag honom "för mycket" första gången :?:

:arrow: På grund av stora kräkningar är det svårt att hålla sig till ett schema. Ibland måste han ju vara vaken i 2 1/2 timma för att fylla på det han kräkts upp och då ruckas allt :cry: . Någon som har ett bra förslag på lösning :?:
Detta har medfört att jag anpassar mig lite efter honom men jag har vissa riktmärken. 1. Hålla Lillen vaken i 2 timmar helst, men blir han trött efter 1 1/2 så lägger jag honom. Oftast är han vaken 2 timmar, han kan tom vara vaken 2 1/2 utan gnäll :D
2. Sova minst 1 1/2 timme, vaknar han tidigare så vagnar vi. Vaknar Lillen efter 1 1/2 timme tar jag upp honom, annars får han sova 2 timmar,men max 2 1/2 då han i så fall väcks.
:arrow: Ibland sover han bara 20 minuter och det går inte att vagna honom till ro, han accelererar från gnäll till skrik. Jag har en gräns på 20 minuter. Funkar inte det så tar jag upp honom. Är detta helt fel :?: Borde jag truga mer :?: Han kommer då inte ens till ro dvs han "svarar" inte på vagningen. Detta gör att jag inte vet om min vagning egentligen fungerar annars heller :? , jag blir så osäker, (han kanske hade somnat om ändå). Vi vagnar när Lillen gnyr och gnäller, han skriker sällan upp sig.
3. Försöker börja morgonen mellan 07.00 och 07.30 och siktar på kväll ca kl.21.00.

:arrow: Vi ger 4 mål mat om dagen och sista målet brukar kl bli ca 20.30- 21.30. Sover ibland 8 timmar och ibland 6 timmar innan nattmål på 20 minuter sover sedan till ca 07.00. Behöver lite vagning emellanåt. Har sett att många av er ger 5 mål mat. Är det något jag borde försöka ge om vi ska få till 8 timmars sömn :?: Känns så konstigt att väcka honom ex. 23.00 för att ge 20 minuters nattmål när vi aldrig annars gjort det. Hur struliga och osammanhängande dagarn varit så fårstår han alltid att det är natt efter 4 mål :D Klok liten kille.

:arrow: Nu när Lille är 8 veckor skulle jag vilja införa ett schema och försöka ha det som riktmärke. Är det ok att börja morgonen 07.30. Synpunkter mottages gärna. Vill gärna ha en rytm den dagen när han sover 12 timmar på 07.30-19.30. Att se någon rytm är svårt eftersom vi blivit störda av kräkningar, så jag vet inte om vår lille krabat är morgon pigg eller kvällspigg. Men det är en nyfiken liten kille vi har och oftast nöjd och glad :D

:arrow: Ang. bröstmängd. Eftersom mina bröst alltid är redo för en extra portion mål mat så har jag rätt mycket mjölk. Victor har räddat mig många gånger från en bröstexplotion :D Eftersom det finns så mycket mjölk, tar det längre tid för honom att nå den feta mjölken då :?: Borde jag pumpa ur innan matning :?:

Många frågor från en glad mamma till en pigg Victor. :D
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Du vinner mycket på att införa Standardmodellen, mera schemalagt, enligt principen 2-2 där han äter inom en timme varje gång, inte mer.

När du nu "fyller på" efter kräkningar - "Ibland måste han ju vara vaken i 2 1/2 timma för att fylla på det han kräkts upp och då ruckas allt" - rör du till det för lilla magen och han får i princip betydligt fler mål än de fyra du säger att du ger på dagen.

Sikta på fem enligt ovan och låt lilla magen vila mellan varven :!: När han blir sin egen lilla matklocka slutar kräkningarna. Det törs jag lova.

Så ta ledningen med säker hand. Rapa ordentlgt men håll ett öga på klockan och lägg till igen efter allra högst 20 minuters paus :wink:

Vagningstekniken behöver du öva upp. Läs på i Verktygslådan och träna med tyngd i vagnen :!:

"Jag har en gräns på 20 minuter. Funkar inte det så tar jag upp honom. Är detta helt fel ?" undrar du. Ja, det är det. Antar att du ger honom mat då (igen) :?: Det blir väldigt förvirrande. Se punkten ovan och lär dig också att inte störa hans insomnande lika lite som du stör hans uppvaknande :!:

"Att se någon rytm är svårt eftersom vi blivit störda av kräkningar " - gräl på dig :shock: Vad tror du HAN blir :?: :!: Styr upp :wink: :lol:

Ska du pumpa ur innan, ska du göra det för att 1. han ska kunna få tag, 2. för att rädda dig själv från "explosion". Inte för någon oro om den feta mjölken :!: Den ligger inte och gömmer sig och jäklas, om man säger :? Lita till naturen. På kvällen kan du däremot möjligen ha lite för blaskig mjölk och framför allt lite för lite - då kan du ju stöta på med det du i så fall pumpat ur tidigare på dagen. Men det verkar inte så, eftersom han sover så pass fint.

Schemalägg 8 tim sömn tycker jag - finns ingen anledning att inte ta fasta på hans tendenser här :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Tack snälla Anna för ditt svar :D :heart:

Med risk att uppfattas som "krånglig" :? så har jag följdfrågor för att bli riktigt säker på vad jag ska göra:

:arrow: Om jag inte fyller på efter stor kräkning, menar du då att jag ska försöka vagna Lillen till sömns med halvtom mage :?: :?

:arrow: Vad tror du om jag ger 10 minuter från ena bröstet med rap emellan. Umgänge och byte av blöja ca 30 minuter och sedan 10 minuter från andra bröstet med rap emellan, allt inom 1 timme. Är det rimligt att amma så kort tid :?: (kan bli 15 minuter på kvällen).Jag vill vara säker på att jag vagnar ett barn som är mätt.

:arrow: Vagningsfrågor: Finns det någon gräns för hur länge jag ska vagna :?: När jag ska räkna sömntid är det fom han somnar eller fom då jag lägger honom :?: Det kan ju ta 15 minuter att vagna innan Lillen somnar. Ibland vaknar han efter 20 minuter och då kan jag också behöva vagna i 15 minuter innan han somnar om igen.
Är det riktigt att vagna även om han inte är ett "skrikande barn" :?: Han har bara svårt att komma till ro, gnyr och gnäller liksom. Jag tycker att han svarar när jag vagnar. Eller ska jag bara lämna honom och låta honom gny och gnälla ifred :?: Bara vagna om han skriker upp sig om jag så säger.
:arrow: Hur nära inpå hans 2 timmars lur ska man vagna. Vad göra om han vaknar 15 minuter innan :?:

Jag har inte gett mat då han vaknar och jag tar upp honom efter 20 minuters vagnande. Jag har väntat tills han ska ha mat så som om han hade sovit i 1 1/2 timme. Vi pratar och jollrar under tiden, eller så sitter han i babysittern en stund.

:arrow: Om han skriker eller gnyr då det är dax att ta upp Lillen, ska man lugna i vagnen innan eller tar man då upp ett "skrikande barn" :?:

:arrow: Du tycker jag ska sikta på 5 mål mat om dagen, men om jag räknar rätt så rymms bara 4 om han vaknar 07.30 och ska sova ca 21.00 om jag ska hålla 2 timmar vaken-2 timmar sömnn. Eller räknar du in nattmålet som nr 5 :?: Hur strikt ska man hålla 2-2 :?: Ser på de scheman som forumisterna lagt upp att det varierar från 1 1/2 timme till 2 1/2 timmes sömn. Hur förhåller jag mig för att hitta min Lilla Prins rytm :?:

:arrow: I natt när Lillen vaknade efter 6 timmar så vagnade jag vid två tillfällen ca 5 minuter varje gång och han sov över tills han hade sovit i 71/2 timme. I natt siktar vi på 8 timmar. :D

Som du kanske märker är det en hel del frågetecken och dessa vill jag inte smitta ner Lillen med :wink: Han har nog redan fått sig en liten släng och då måste han ju botas :D

Stor kram Yvonne
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:arrow: Låt det bara inte gå sådan evinnerlig tid :wink: Han kräks, du torkar rent, lockar honom i skratt, intresserar honom för någonting kul en liten stund, och lägger honom till igen.

:arrow: Går inte att mäta i tid. Ge tills han inte vill ha mer. B :wink: Byt och umgås och ge igen, rapa och ge igen. Man hinner mycket på en timme :wink: Umgås kan du ju också göra efter "mattimmen"

:arrow: Ja, aldrig längre än två minuter i taget. Det blir spring fram och tillbaka men fastna inte, GÅ varje gång och vagna varje gång allt kortare. Avsluta med skak och var klar och tydlig dvs rätt bestämd. Och gå :wink:

:arrow: Sömntid ska du räkna från det du lägger honom, och det ska vara efter klockan :wink: Det viktiga är inte att han sover varje minut han "ska". Det viktiga är att han har förutsättningarna.

:arrow: Nej, inte vagna när han "gnyr och gnäller". Ha lite tålamod - du vet inte exakt vad han har för sig. Lär dig lyssna av och att inte ingripa förrän han verkligen ber om hjälp :!: Vi vill inte förbjuda folk att reagera :shock: och det viktigaste här i världen är inte att till varje pris få tyst på ett litet barn så han inte hörs alls.

:arrow: Du har marginalkvarten. Ta det lugnt :wink: Avvakta - med lite störe förtroende för honom. Tänk på allt annat du har att göra, eller hur :?: Och det är ju faktiskt inte synd om honom, eller hur :?: :lol:

:arrow: Bra att du inte rört till det med mat efter 20 min plötsligt. Men när du styr upp det hela kommer du inte att ta upp honom. Han är inte betjänt av det. Han behöver precis som du få lilla klockan till sin goda följeslagare! Och snart kan du ställa klockan efter HONOM :lol:

:arrow: Var snål med babysittern. Den gör ingen människa glad annat än mycket korta stunder p g a den strypta rörelsefriheten. Lägg honom på mage med trevliga saker att titta på, bl a gärna en spegel.

:arrow: Ja, jag menar fyra mål och nattslurk, alltså en "sen" påfyllning efter sista målet - kan vara efter en 20-minuterslur eller inte; en sista påfyllning inför natten bara. Där kan du alltså överskrida timmen med god marginal och det blir i praktiken fem mål.

:arrow: Väldigt bra natt och fina tendenser att sova vidare :wink: Pris och beröm för det tyder på att han får gott om mat och mår kanon :lol:

:arrow: Ja, ut med orosvargarna. Vad ska du med dem till :evil: :?: Det här går ju som en liten dans :!:

Så glöm inte det Första Budet: Små barn ska njutas - och njuta själva :lol:
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Måste få säga att du är makalös :!: :!: :heart: Jag blir så glad att du tar dig tid att svar på alla mina hundra frågor.

Tack nu har det klarnat ytterligare.Eftersom den goda sömnen i natt satt igång tankeverksamheten igen har jag fler frågor

I natt uppkom ett angenämnt dilemma....
:arrow: Lillen sov när det var dax för nattmålet efter 8 timmar :!: :!: :shock:
Där satt jag. Ska jag väcka eller ska han få sova :?: Minnen om vad jag läst: "Väck inte ett barn som sover" om det inte är absolut nödvändigt.
"Ställ klockan på ringning och ge nattmålet exakt samma tid, det är viktigt".
Läst att någon matat sitt barn på natten när den Lilla t.o.m sov.
Nåväl, jag väckte den sovande Prinsen med lite lätt smekning på huvudet och han vände sig om, ville inte vakna, var där igen och försökte väcke och efter 10 minuter tog jag upphonom, han hann inte ens med att gny. La honom till bröstet i det dunkla skenet och han åt, släppte taget efter 5 minuter och tittade upp på mig och gav till ett STORT leende :D :heart: . Rapade och sen var det en sovandes Victor som kom i säng igen :sleep: .
Vad detta riktigt :?: Ska man väcka och kan man ge marginalkvarten innan man påbörjar väckningen :?: Är det riktigt att ta upp ett sovande barn som jag gjorde :?:

:arrow: Om Lillen ser ut att somna efter 1 1/2 timme ska jag då försöka aktivera och locka till skratt tills det gått 2 timmar, eller ska jag lägga honom :?: Kan jag lägga honom 15 minuter tidigare (sk. marginalkvarten)

:arrow: Med risk att ställa en dum fråga :wink: ](*,) : Så för att hitta hans rytm så ger jag förutsättningarna 2 timmar sova 2 timmar vaken och utifrån det anteckna hur han förhåller sig till det.Vaknar tidigare resp. senare, Orkar vara vaken längre eller kortare och därefter spika schemat. Är det så man gör :?: Hur funkar det om han vaknar efter 20 minuter och inte kan somna om, bara ligger och gnyr och lyfter det lilla huvudet precis som om han ville se över vagnkanten. ska jag inte vagna då :?: Hur orkar han då vara vaken och äta när det blir dax :?:

:arrow: Anade det där med babysittern. Har provat att lägga honom på magen på golvet på en filt med spegel. Han protesterar eller snarare ställer frågor. Har då lagt mig bredvid honom för att lugna på plats och det funkar ett tag men sedan blir det protest igen. Har då lugnat igen och sedan tagit upp honom. Tips på hur man kan "träna" upp förmågan tas tacksamt emot. Det känns som om han tror att han måste sova, fast han är pigg bara för att jag lägger honom på mage (mina vargar :roll: ). Han är en nyfiken liten parvel och gillar att se sig om och vara med :D På golvet har han inte samma överblick tror jag.

Från en utsövd mamma och pappa och Victor
:)
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Måste få avlägga rapport:

Hela dagen har varit underbar :!:
Vaknade 07.30 och sedan har vi hållt 2 timmar vaken, 2 timmar sömn hela dagen :shock: . Han är maklös vår lilla Victor :!: :heart: Har bara behövt vagna en gång i dag enl. dina instruktioner, Anna.
En kvart innan halv tio i kväll gnyr han lite påmint. "du har väl inte glömt att ge mig "nattslurken nu när du är så upptagen av disken:?:" :wink: . Innan han tar taget om bröstvårtan (som nu inte gör ont längre [-o< ) bjuder han på ett leende som kan få vem som helst att smälta :heart: Se upp alla tjejsprudlisar , den här , han blir farlig :wink:
När vår klocka slår ett slag 21.30 då ligger han så fint i vagnen på sin lilla mage med den lilla stjärten i vädret. Nu när jag var inne för att kolla om det verkligen är sant så skrattar han t o.m i sömnen :!: :shock: :D
Det leendet vill jag skicka till dig Anna och alla ni hjälpsamma mammor och pappor där ute :!:

Nu har jag t.om hunnit med manikyr och ser farm emot en god nattsömn som jag hoppas att han fortsätter att ha även denna natt.

God natt, i morgon är en ny dag då vi ska fortsätta njuta av varandra :heart:
Yvonne
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack - vilken härlig rapport :D Det riktigt lyser om dina rader :lol: Pris och beröm för fantastiskt jobb :lol: Njut nu både manikyr och stigande självkänsla :wink: I varje fall det senare är rena fröjden för lilla älsklingen :wink: :lol:

Svarar ändå på dina frågor (för säkerhets skull om man säger :roll: :lol: ). Tack för dina varma ord :heart:

:arrow: "'Väck inte ett barn som sover' om det inte är absolut nödvändigt", har du läst - men det gäller nyfödda. Lille Victor är inte nyfödd längre så "fastna" inte där - det gör inte han :lol: Ska han äta efter 8 tim så ska han äta efter 8 tim. Du kan naturligtvis använda marginalkvarten (5, 10 min går också bra - det måste verkligen inte vara en hel kvart) men du behöver inte och ska inte väcka i stor stil. Det är bara att "förvarna" med ett par etadiga smekningar över huvudet och sedan ta upp med stadiga händer och lägga till.
När du tar upp "ett sovande barn" visar du att du vet vad han behöver och att du handlar därefter. Det betyder att han inte själv behöver bevaka sina intressen här i världen när det gäller rutinerna (mat, sömn, utevistelse, kroppsvprd) vilket han ju inte heller kan särskilt bra, eller alls. Det ger honom lättnad och trygghet av det slag som kallas förtroende. Inte illa :!:

:arrow: Rytmen bestämmer du nu (schemat). Han kommer att "tala om" för dig om något måste revideras, om han t ex dag efter dag i minst fem dagar bara inte orkar vara vaken 2 tim en gång eller absolut inte sover längre än 1,5 tim en gång. Det behvöer du inte bekymra dig om nu. Följ ditt schema och ha marginalkvarten i bakfickan. Utvärdera ingenting förrän efter en vecka - som han måste få på sig för att införliva allt det nya och haja galoppen :!:

:arrow: Gnölar han på mage på golvet är det inte du som ska lugna utan nya prylar som ska intressera. Varning för lilla attityden där: tänk inte att det är synd om honom som måste ligga på mage på golvet utan en tillgång och ett spännande äventyr (vilket det är) att få beglo denna oerhört intressanta kökslåda eller denna vackra person i spegeln eller dessa obegripligt balla rostfria vispar eller denna tickande klocka eller vad det nu är. Stör honom inte - ge honom förutsättningarna att bli nyfiken. Då slutar gnölet. Vänd honom i annan riktning då och då men klistra inte din egen närvaro på honom i dessa hans aerobiska övningar och undersökningar! Glöm inte heller att lägga honom på höjder ibland varifrån han har överblick, köksbänken, matbordet, soffbordet. Du får naturligtvis ha uppsikt hela tiden men den ska han inte märka och inte besväras av. Man kan sitta och läsa tidningen med en hand på barnet. Varning för överkoncentration :!:

Fortsätt nu njuta :lol: Det gör jag, med honom och med er :lol: :lol:
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Tack igen Anna! :heart: Söndag morgon och allt....

Han sov som en stock i natt :sleep: han var så pigg igår kväll, orkade vara vaken i 2 timmar till 21.30 :!:

Så Nattmålet blev kl. 05.40-06.00 Jag fick väcka honom och lade till bröstet när han sov, han åt liksom i sömnen, Rap och somnade om.

Men en lite fråga till.....
Blir det inte väl tätt mellan målen 06.00 och 07.30 ?
Han sov 07.30 och jag fick väcka honom även denna gången. Han var inte lätt att hålla vaken, riktigt trött :sleep:(Kanske han redan nu klarar 10 timmars sömn?) . Orkade bara vara vaken till kl. 09.00. Han somnade direkt i sin vagn och har nu sovit i 2 timmar och jag ska precis ta upp honom. Hur gör jag med schemat nu :?: Nu blir vi ju 30 minuter efter. Är det hela världen. Skulle jag försökt haft honom uppe i 30 minuter till, med massor att titta på etc... :?: Det kanske rättar till sig under dagen.
Med 2timmar sömn och 2 timmar vaken får han bara 15,5 timmars sömn, har jag räknat ut. Är inte det för lite :?:

Förlåt min tröghet ](*,) men jag har så svårt att förstå hur jag ska kombinera "styra upp" och se "hans rytm".

Nej, nu ska han få sin lilla slurk. Han sitter så fint i pappas famn och skrattar och bara väntar på att få mat :D

Stor kram :!:
Yvonne
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Inte oroa sig nu :!: Inte leta bekymmer där inga finns :!: Det här går ju strålande och ni är så duktiga alla. Pris och beröm :lol:

Gör ett schema nu och håll fast vid det, som jag skrev. Du får planera så han får sitt sömnbehov täckt (ca 16 tim). 21.30 var duktigt - han var pigg och glad - men är lite väl sent. Han bör läggas för natten ca 20. Börja där och räkna bakåt, om du förstår vad jag menar. Strunta i hans "rytm" nu som du inte fått korn på - det kan mycket väl hända att han med hull och hår sväljer precis det du/ni bestämmer er för. Gör det med papper och penna! Tänk efter före. Han visar sig ju så underbart samarbetsvillig som bara går :!: Gläds :wink: och ta fasta på DET som en "rytm" :lol:

10 tim när han blir tre månader, inte förr. Låt nu de 8 sätta sig :lol:
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Tack igen Anna :!: :heart:

Liten rapport:
Har nu haft Lillen på golvet på mage. Det var han inte så road av som sagt :( . Speglar och annat skoj kunde inte locka. Skrek och lät riktigt arg :evil: . Visade honom spegeln för att få honom på andra tankar men benen gick som trummpinnar och som sagt verkade mycket irriterad. Höll på i 10 minuter. Lämnade t.o, honom ifred men icke. Till slut vända jag den lilla kroppen på rygg och då blev han nöjd :D . Låg och tittade på när jag strök (har strukit all tvätt nu :D ). Tittade till honom och såg att ögonenlocken inte ville längre och det bara efter att varit vaken i 1 timme 15 minuter :shock: (troligen trött av att ha skrikit så eller så har han redan förstått att det är tråkigt att stryka :wink: ). Så nu var det skötbordet som gällde , joller och ramsa, pappa bar honom runt för att titta på lampor, ja, allt som kunde få de små blå att vara vaken en liten stund till. Så höll vi på till en 10 minuter innan det hade gått 2 timmar. Nu sover den lilla kroppen igen.

Så till schemat:
07.00-08.30 Mat (1 1/2 timme)
08.30-10.30 Sova (2 tim)
10.30-12.30 Mat ( 2 tim)
12.30-14.30 Sova (2 tim)
14.30- 16.30 Mat (2 tim)
16.30-18.30 Sova (2 tim)
18.30-20.30 Mat (2 tim)
20.30- 04.30 Natt (8 tim)
04.30-05.00 Mat 30 min (äter inom 20 min)
05.00-07.00 Sova (2 tim)

Detta blir 16 timmar eller 16,5 om man inte räknar natt målet som vaken tid.
Om vi ska göra natt redan kl.20.00 som du föreslår så blir morgonen så tidig, så jag gick "halva vägen var" :wink:
Idag får andra tider gälla men i morgon är dagen D med anteckningsblocket i högsta hugg :)

Liten fundering:
När man är ute och går och lillen vaknar. Ska man lägga honom på rygg då för att titta eller ska man låta honom vara på magen och fortsätta ge förutsättningar till att sova :?: och sedan vända tillbaka på magen när och om han somnar på rygg (vilket kräver att han är super duper trött).

Kram
Yvonne
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Nu ska du inte alls göra som jag säger :lol: :lol: utan som du/ni själva kommit fram till är genomtänkt och bra :idea:

Så då säger jag att kl 8 är en bra tid därför att nattmålet då kan komma kl 4 som är en klassiker och på det sover de allra flesta små älsklingar glatt till kl 7. :lol: :lol: :lol: (Nu har jag sagt det :oops: )

Är det sovtid ute ska du förstås inte vända på honom. Låt honom vara i fred. Vara vaken är inte förbjudet - han ska ha förutsättningarna att sova och det har han ju. Vagnen i rörelse brukar vara en pålitlig sövare men ibland tar ju nyfikenheten ut sin rätt. Bra om han då kan titta över kanten, dvs om vädret tillåter att du kan ta bort suffletten :!:

Ha lite mera tålamod med magäventyren, så har han det också. Inte så att han ska skrika och bryta samman, men så att du verkligen ger honom chansen, och nya chanser, att intressera sig för saker och ting, och ställer det kravet på dig själv att det ska lyckas åtminstone 10 min åt gången, och så paus, och så 10 min till, och så paus, etc. Snart kan du förlänga, bara byta plats, men odla magen, om man säger. Han ska bara komma på vad han faktiskt kan göra på mage och det är inte lite :!: Men det tarvar sin lilla tid :wink:

Det är tiden och möjligheterna som ger erfarenheten.
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Tack igen :heart: Tusenfalt

Eftermiddagen har varit strålande :!:

Lillen har sedan lång tid tillbaka strulat lite, om man säger, när han ska sova eftermiddagspasset. Så han vaknade idag med efter ca 1 timma men då var vi framme och vagnade några stadiga tag, lät honom först få vara ifred med sitt gnyande men när skriket kom var jag där och högg den i luften :)
Gick när det blev tyst, och tillbaka igen (bra motion eftersom vi inte kom ut idag :) ). Vagnade totalt kanske 10 minuter och drog kanske 7-10 tag åt gången som jag sedan minskade ner. Det funkade riktigt bra :!: hade besök också så jag hade ju inte tid att stå där och titta :)
Men sedan fick jag väcka honom för målet kl.19.00 (blev ju så idag). Han grät när han kom upp,men blev snabbt på gott humör när han såg det stora bröstet framför sig (större än hans huvud :shock: ) Åt med god aptit.

Ang badet:
Jag gav mat från ena bröstet, rapade och sedan var det skratt och joller och sångstund ca 20 minuter och sedan fick han påfyllnad. Var hos pappa i 10 minuter innan jag påbörjade badet. Läste i din Barnabok att man ska ta upp barnet ur badet innan det protesterar, så gjorde vi idag. Han plaskar en stund men sedan blir han ledsen, så vi tränar på det med :) Därför badar vi varje kväll nu. Sedan fick han vara mitt i centrum innan nattslurken och när klockan i rummet slog 9 slag slocknade de små blå. Han snuttade lite på sin hand innan han kom till ro och med mitt fötroende för honom somnade han själv. Sover fortfarande.... :sleep:
Det är väl riktigt att ge påfyllanden innan badet :?:

Tack för din input till varför just 20.00 är bra :wink:. Jag är ju så vansinnigt morgontrött (dock inte lat) men med så fin nattsömn som jag får kanske jag får ompröva det hela :wink: . Ska fundera på detta..... :-k (klart jag gör som du säger, nästan, annars hade vi inte haft den tillvaron vi har och den är vi så stolta över att jag gråter bara jag tänker på det :heart: :wink: )
Nåväl, i morgon börjar vi kl. 07.00. Nattmålet tar jag och ger 15 minuter tidigare kl.04.45, så kan jag bjussa på några minuter frammåt innan morgonen börjar (kl. 07.10) så är vi nog på banan igen.

Tack för svaret om vagnen. Ska på efterkontroll på MVC på tisdag och då är det ju en promenad både i vaket och sovande tillstånd och denna gången vet jag vad jag ska göra om han vaknar.

Bara av intresse: Vad tycker du om bärselar :?: han gillar att sitta i vår Baby Björn ibland när vi är ute och går som omväxling till att ligga i vagnen (svårta att se över kanten den är så hög (är en BRIO kombi) och han är ju en nyfiken liten kropp

God natt och tack för idag. Imorgon ska vi fortsätta njuta. :heart:
Yvonne
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :lol: :lol:

Det här går så fint och nu kommer du att klara dig själv alldeles utmärkt. För nu överger jag dig en liten stund och reser till Indien :shock: :lol: Så jag kan inte bevaka saker och ting varje dag.

Men som sagt, det behövs inte heller - pris och beröm på dig :lol: :lol:

Bärselen ser jag som ett trevligt transportmedel där det är svårt att ha med vagn.
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Tack Anna för all din hjälp :!:

Nu känns det som vi har greppat det hela och är på banan :)
Natten gick fint vaknade 05.00 så det fick bli så, vaknade strax innan 07.00. Sov igen 08.30 enl schemat. Har gnytt lite och pruttat under tiden men somnar om. Fick v'äckas kl. 10.30. Har ätit och har inte kräkts på flera dagar :wink:
Ligger nu på golvet och ser när jag diskar (stryktvätten har inte fyllts på än :wink: ).

Idag ska vi ut, det regnar inte.....än.

Må så gott i Indien :!:
STOR KRAM på dig :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol: :lol: :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"