Fråga ang amning (nyfödd)

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Kristin

Fråga ang amning (nyfödd)

Inlägg av Kristin »

Hej!

Vår lille pojke föddes i onsdags (23/8) och vi kom hem med honom ganska precis ett dygn senare. Jag har bestämt mig för att amma honom trots dåliga erfarenheter med storebror. Det känns som att lillebror har en bättre sugteknik och därför tror jag att vi kan lyckas.

Problemet som jag ser det är (förutom MYCKET värk i bröstvårtorna för mig) att han kan suga, suga och suga och ändå inte bli nöjd, dvs han skriker efter amning. Därför (och för att mina vårtor skall få vila) har vi gett honom lite tillägg och DÅ får vi utslagseffekten (han släpper flaskan och huvudet hänger bakåt. Är knäpptyst.)

Han får alltså inte denna effekt med bara bröstet och jag undrar hur jag skall göra för att få honom att bli nöjd?

Mjölken har nog inte runnit till än så det kanske är därför. Han (precis som storebror) supermyser vid bröstet och somnar till hela tiden. Tyvärr klarar jag inte av att låta honom snutta i all evighet pga smärta.

Det funkar ju med att ge honom lite tillägg, men det skulle kännas bättre om jag kunde få till det med bara brösten.

I natt satt jag, ja...jag vet inte HUR länge, och ammade honom. Jag höll på att bryta ihop pga smärtan. Jag satt och räknade ned tills dess att klockan skulle bli 08.00 och mataffären skulle öppna så att jag fick åka och köpa tillägg. Amning ja visst, men inte till varje pris!

Vad göra?

Mvh Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
T.P

Inlägg av T.P »

vill bara säga GRATTIS :D till pojken..om du vill läs min tråd ..om delvis detta!! kram
barn födda 04/06/08
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Grattis till sonen! :D

Detsamma inträffade när vi fick vår son i våras. Jag var sjuk och det tog 9-10 dagar för mjölken att rinna till. Jag gjorde som så att jag ammade/lät sonen suga 45 min -1 h och 15 min var fjärde timme (enligt 2+2, men det blev mer 1,5 + 2,5 då han var för trött att vara vaken så länge) därefter matade maken sonen med kopp (med ersättning). Så mycket som gick ner (öka gradvis med 10 ml/mål och dag, dag 1 10 ml, dag 2 20 ml osv) Efter 10 dagar gick det inte längre ner någon ersättning efter amning, sonen var mätt på bara mjölk.

Låt honom suga så länge åt gången (max 1 h skulle jag säga, var fjärde timme) du orkar för värkande bröst och mata sedan med ersättning är mitt råd.
1) Det spelar ingen roll var maten kommer ifrån bara han bli mätt!
2) Du ska inte ha ONT och sitta och lida. Försök hitta en balans mellan vad du orkar och sonen fixar.

Mjölken rinner förmodligen till de närmsta dagarna, försök vila på eftermiddagen så blir mjölken kraftigare under kvällen då den annars ofta är tunn. Smörj bröstvårtorna med mjölk innan och efter amning. Innan är extra viktig, en torr bröstvårta har småsprickor som blir värre när barnet suger. Mjuka upp först - det hjälper! :wink:

Lycka till!! :D :D Det fixar sig!
En goding till son född 0603 :heart:
Kristin

Inlägg av Kristin »

T.P: vilken tråd menar du?

Tack för tipset!!

Idag har junior varit väldigt svårsövd. Blir inte riktigt klok på det här. Han var "vaken" mellan 09.00-nästan 13.00 :shock:. Han tenderar att vakna när vi lyfter över honom till vagninsatsen. Hela tiden snurrar det här med MAT i min skalle!!! Får ju inte balla ur så här tidigt i hans liv. Jag tänker ingenting på att mata systematiskt eller något sådant. Han är nästan bara nöjd med bröstet i munnen. Skall det vara så här? Jag vet inte vad som är "normalt".

Kram en ammande mammazzzzzzzzzzzzzzz
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
T.P

Inlägg av T.P »

hej igen..den heter "amning/mjölkstockning mm" (bläddra till sida 2)
barn födda 04/06/08
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

tack T.P. jag skall kolla in den!

Jo, ville bara tillägga att mini praktiskt taget har sovit hela tiden från kl 13 :shock:. Han har vaknat och fått brösten samt ett eller ett par tillfällen med lite tillägg. Märkligt vad det kan svänga på en dag :oops: :D. Helt plötsligt är det en trötter vi har...

Jag skall nog coola ned mig (som vanligt :wink: ) och k a n s k e låta grabben få bli några dagar innan jag hetsar upp mig :oops: :D.

God afton!
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Du har fått så bra råd, men jag gör ett litet tillägg. Om det nu är så att sömnen börjar dras med tycker jag att du varje gång ska:
:arrow: amma ordentligt först som jennie27 skriver, eftersom det är det får igång din produktion
:arrow: fyll på med ersättning på kopp. det rör sig om så små mängder så det går snabbt att koppa in
:arrow: sen, sova med mätt mage

:arrow: vila
:arrow: drick mycket, och pröva luzernte som rekommenderas av många här på forumet

Snart kommer det här lösa sig, kanske ett par dar till bara! Håll ut! Han suger ju bra, det är jätteskönt att veta. Och han suger ju för att stimulera mjölkfabriken som finns där inne!

kram från Åsa
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Grattis Kristin :heart: ! Stort lycka till med bebisen och ta det nu lugnt med saker och ting :wink:!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Oj, jag måste skrivit medan ditt sista meddelande gick ut! Det verkar ju redan vara på väg att vända! Skönt :wink:
kram Åsa
Kristin

Inlägg av Kristin »

jennie27 skrev: därefter matade maken sonen med kopp (med ersättning). Så mycket som gick ner (öka gradvis med 10 ml/mål och dag, dag 1 10 ml, dag 2 20 ml osv) Efter 10 dagar gick det inte längre ner någon ersättning efter amning, sonen var mätt på bara mjölk.

Låt honom suga så länge åt gången (max 1 h skulle jag säga, var fjärde timme) du orkar för värkande bröst och mata sedan med ersättning är mitt råd.

så blir mjölken kraftigare under kvällen då den annars ofta är tunn.

Hej :D!

Vaknade upp en morgon med VÄRSTA BRÖSTEN :D :D! Jösses Amalia! Det är så här det måste kännas att ha silikonbröst, tänkte jag. I alla fall, det måste väl ha varit Mjölken som kommit för att stanna några månader.. Strax därefter kunde lillen ta för sig av läckerheten. Nu är de någorlunda mjuka efter amning.

Likväl, det fungerar inte perfekt med bara bröstmjölk. Igår kväll (mycket sent) samt tidigt i morse fick jag honom INTE lugn med bara bröstmjölk. i natt var det extra kämpigt. Han är täppt i näsan (gav koksaltdroppar) och kom bara inte till ro. I båda fallen avslutade jag måltiden med tillägg.

Men, i morse vid 09 gick det utmärkt att få honom till att sova på bröstmjölk och nu har han sovit i över 2 h!!!!!!

När vi var och tog PUK-testet frågade jag barnmorskan om amning och hon sa lugnt och sansat (oftast är ju så många av dem amningsFANATIKER :twisted:) att jag skulle försöka vänja av med tillägg. Hon sa att barnet lär sig att det är SÅ det skall kännas i magen innan man är mätt. Ja, typ så sa hon.

Jag är djupt märkt av min förra amningsupplevelse med storebror. Det gick mycket dåligt och det var först när han var 3 mån som jag tog beslutet att det skulle vara flaskan som var huvudmaten och brösten efterrätten.

Även om jag är för tillägg/ersättning så kan jag bara inte släppa tanken på ett liv med bara bröstmjölk. Snacka om att vara påverkad av samhällsnormen :twisted:.

:?: OK: nu till mina frågor (ovan citat) - idag om lillen får tillägg, så kan ju han klämma 40 ml. Är det för mycket? Skall jag bara ge litegrand? Skall jag ge vid varje måltid? Det känns konstigt eftersom jag får det att fungera med bara brösten rätt ofta.

:?: Hur länge skall man sitta och amma? 1 h för mig är mer regel än undantag. Det känns som att han kan suga i oändlighet. Jag avbryter ofta...

:?: GÅR det att tillfredsställa ett barn med bara bröstmjölk om kvällen med tanke på att det är lättmjölk?

Oj, vad långt det blev (fatta att brösten började rinna i skrivande stund....märkligt... :D ).

Tacksam för svar!//Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Visst är det skumt när brösten blir så där stora! Själv tycker jag att det är rätt jobbigt, och det kan ta upp till några veckor innan balansens ställs in och spänningen försvinner. Men nu vet du ju att mängden finns, och han kan suga och somnar på din mjölk ( i alla fall ibland, än så länge). Då borde det inte längre vara nåt problem att smyga ut tillägget, som jag ser det.

Att amningarna blir långa är ju heller inget ovanligt de första veckorna, utan jag tycker nog att du kan ha lite tålamod tills brösten ställt in sig, och sen utvärdera utifrån kriterierna:
:arrow: sover han
:arrow: blir han nöjd

Kanske känns det tryggast för dig att ge tillägg på kvällarna några dagar till. Ge på kopp!

Jag är absolut ingen amningsfanatiker, utan har både haft en lyckad amning och en katastrofamning med mina bägge barn. Båda amningsstarterna har varit fruktansvärda med smärta och infektioner. Det jag skriver betyder alltså inte att jag tycker att du måste amma, utan att jag tycker det verkar som om förutsättningarna finns att ni kommer kunna amma, om du vill det :) . Försök att ta det lugnt (inte så lätt, jag vet), och känn att du har tillägget som en trygghet om det känna jobbigt. Men jag tror det fixar sig utan det!

Lycka till!
kram Åsa
Kristin

Inlägg av Kristin »

Åsa B skrev: och sen utvärdera utifrån kriterierna:
:arrow: sover han
:arrow: blir han nöjd
Hej o tack för svar, läste det nu först.

JUST NU ÄR DET KRIS :( :( !

Vet inte vad jag skall göra :roll:. Nätterna fungerar inte alls när det gäller amning. Även kvällsamningen (omkring 19 -det varierar) fungerar inte heller. Nätterna är dock värst. Jag kan räkna minutrarna då jag och lillen sov i natt. Jag tycker så synd om honom! NU när klockan är 10.30, DÅ sover han och det på TILLÄGG! Jag har kämpat och kämpat med amningen sedan 23.30 igår kväll, men han BLIR INTE NÖJD och somnar INTE. Huga vad många timmar han har varit vaken. Jag får panik :( ! Det är inte så att han har skrikit mycket (så fort bröstet når hans mun så blir han lugn), men som jag sa, han blir inte nöjd och somnar inte.

Jag tror jag har förstört amningen genom att både använda amningsnapp och flaska :cry:. Dock hade jag ingen amningsnapp i natt. Jag ser att han inte öppnar munnen på rätt sätt. Hur lär jag honom detta?

Jag känner mig helt förtvivlad och vet inte hur jag kommer vidare. Är mjölken slut kanske??

HJÄLP!

Kram Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Glömde: kan tillägga att han är förkyld!

//K.
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej igen!

Läser just nu i Barnaboken att mjölken "sinar" vid tre tillfällen efter födsel: efter 1 v, efter 3 v och efter 2 mån. Lilleman är ju 9 dagar idag, kanske är det det som jag har "drabbats" av? :roll:

//K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen!
Vad du kämpar, jag vill skicka en styrkekram till dig! Nu tror jag ju inte att mjölken sinar, utan möjligen att han har en ökningsperiod i ett par dagar som gör att han behöver "suga upp" produktionen.
Jag skulle råda dig att få nån på en amningsmottagning att titta på er. Att få en unge att öppna munnen kan vara trixigt. Man brukar säga att om man ger på flaska, ska man ändå låta "rootingreflexen" komma igång, så att ungen får söka flaskan på samma sätt som bröstet. Om flaskan trycks in blir det bekvämt för barnet, som därmed får svårare att återgå till tutten. Så länge du inte helt bestämt dig för flaskuppfödning tycker jag du ska fortsätta med ersättning på kopp, om du ger det.
Ett sätt att få till ett gap är att hålla barnet så att näsan är vid tutten, och när barnet gapar för man snabbt in bröstet. Tryck ihop bröstet lite med din tumme och pekfinger så att han lättare får tag. Var gapet för litet första gången försöker man igen, med att invänta ett bra gap.
Normalt när man använt amningsnapp får man "smyga ut den", försöka fasa ut den alltså. Bebisen börjar suga med den på, och så för man försiktigt bort den medan han suger.
Hur har det funkat dygnen innan han blev förkyld? Vad det bättre då?

Mina råd är alltså att träffa en amningsbarnmorska. Ge ersättning på kvällen i kopp, så får han lättare att sova, vilket är en början till att vända dygnet rätt. Se tiden an, om ett par dygn kan hans sugbehov redan vara mindre igen, då kan du utvärdera och e hur du vill fortsätta!

kram från Åsa
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"