Schematänk 2-3 mån

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Mindy

Schematänk 2-3 mån

Inlägg av Mindy »

:D Anna har vattnat min tålamodsrabatt så nu orkar jag t o m börja klura kring schema, men min hjärna är mossig. :roll: Jag tänker i alla fall på 2-3 månaders Skräp :!:

8 TIMMAR NATT (2 mån)

:arrow: Natt 20.00 - Nattslurk 23.00 - Morgon 07.00
:idea: Fördel för mig :oops: - hel natt! Nackdelar för HONOM...?

:arrow: Natt 19.30 - Nattmål 03.30 - Morgon 07.00
:idea: Fördel för honom - inprogrammerad på 03.30 nu

MEN...Vad händer där när natten blir 10 timmar? :-k Hur gör man? :shock:
11, 11,5 eller 12 timmar är ju liksom inte svårt. Jag minns inte hur vi gjorde just den 3:e månaden. :roll: :oops:

När jag tänker på 10-timmarsnatten så känns nästan detta förslag bäst:

Natt 21.00 - Nattslurk 23.00 - Morgon 07.00 som blir :arrow:
Natt 21.00 - Morgon 07.00 och sedan vid 4 månader :arrow:
Natt 19.30 - Morgon 07.30
När han flyttar in till storebror (4-5 mån?) så kommer vi att flytta morgon framåt en halvtimme för att få samma tider på dem men just nu känns det bra att ha en halvtimme före storebror vaknar att mata på.

:idea: MEN då vet jag att AW tycker att 21.00 är sent för läggning. :?

Det är alltså 10 timmar som blir lite klurigt att lösa utifrån mina översta förslag för 8 timmars natt.
:idea: INPUT :?:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Här har vi framhållning, ska jag säga :!:

Titta nu ner i rabatten och tänk: "En sak i taget" :lol:

Bestäm vad du vill ha för natt. (12-timmars framöver eller 11-timmars eller vad?) Bestäm utifrån storebror och familjen.

Räkna sedan på fingrarna :wink: Åtta timmar från läggning. Tio timmar från läggning. Tolv (eller vad du nu vill ha) från läggning.

ELLER åtta timmar från "nattmålet", påfyllningen, under dessa 8, 10 resp 11-12 timmarsnätter.

Förstår du :?:

Är han nu inkörd på 3.30 så bestäm 3.30 och räkna därifrån :!: Sedan blir det senarelagt med ca 2 tim när du förlänger natten. Osv.

Det är alltid bra att se framåt och det är alltid svårare att förlänga morgonen senare än det är att tidigarelägga kvällen tidigare, om man säger. Men du behöver inte bygga hela Rom på en dag :roll: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Frökenfräken

Inlägg av Frökenfräken »

Vad är det med just 03.30??? Båda mina barn har under sitt spädbarnsår vaknat just denna tid för påfyllning! Tycker det är lite skoj. Inprogramerat i generna??? :wink:

Nåja... Tänkte komma med ett eget exempel, om jag får...

Min Lillfis är tre månader, och så här ser vårt schema ut.

Natt: 20.00 (ammas innan och rapas ordentligt, annars blir det stök.)
Nattslurk: 03.30 (nästan alltid precis på det klockslaget, lustigt!)
Morgon: 07.30

Jag har inte behövt göra någonting ännu (men funderade lite i min tråd ovan, "Måste jag lära honom sova hela natten?"). Han har alltså valt dessa tider helt själv, min lille exemplariske gosse. Det funkar jättebra för oss, då storasyster på tre år sover natt mellan 19.30 och 07.30. Tidigare åt lillfisen ett nattmål kring midnatt också, men det slutade han med vid 6 veckors ålder ungefär. Så, jag behöver ju inte förälänga natten åt något håll, känns det som, och nattmålet är över på en kvart, så det är inget besvär, bara mys än så länge...

Om jag var du, så skulle jag välja att skola in bebisen på de tider som passar alla i familjen bäst. I sinom tid... Lycka till!
Storbus -03 och Lillfis -06
Mindy

Inlägg av Mindy »

Är det för mycket med 12 timmar natt för ett sånt här Skräp på 7 veckor :?: :? Inte sammanhängande förstås! :wink:

Just nu ser det ut så här för oss:

7.30 God Morgon och Mål 1
:arrow: Han sover fint på kvällen/natten och prickar oftast av nattmålet inom marginalkvart, somnar om själv och sover till 7 där han kan behöva någon påminnelse. :D

9.00-11.00
:arrow: Vill ha längre lur här för att storebror är ute då.
Somnar stillastående, sover på promenad och i lekpark. Klarar av att somna om själv stillastående och sover luren ut! EN FRAMGÅNG!

11.00 Mål 2
:arrow: Pigg och glad det här passet. :D 2 timmar känns lagom!

13.00-14.30 Sova
Går fläckfritt ibland, men fastnar ofta på 45-skarven utan omsomnande mer än någon minut då och då.

14.30
:arrow: Ligger och kollar på mobilen, pratar en stund. Får sen maten 15.00 om han inte är jättehungrig på momangen för vi vill ju hålla 4 timmar om möjligt för lille mattrasslet :roll: .
Detta pass har jag lite problem med för han är TRÖTT TRÖTT kl 16.30 och "ska" vara vaken till 17.00 .

17.00-18.30 Sova
:arrow: DETTA ÄR VÅR PROBLEMLUR Han har ALDRIG sovit 1,5 timme här - bara 45 minuter. 3 timmars vakenpass på kvällen är i mastigaste laget men snart överväger jag faktiskt att lägga in en 20-minutare där i stället för att komma ifrån det här haveriet om vi inte kan göra tidigare natt.
Det har inte spelat någon roll fast jag bara haft 2 timmars vakenpass innan.
Å andra sidan orkar han ju oftast vara vaken till 20.30 TROTS att han aldrig sover ordentligt här utan bara 45 min.

18.30-20.30 Kvällsmål med bad, sen GOD NATT.
Nattmål: 3.30

Varför jag funderar över 12 timmar natt är att jag tänker i banorna att lägga 45-minuterslur 16.30 där det krånglar och ha kvällspasset mellan 17.15-19.30 eftersom det krånglar så dant sista luren. På så sätt blir det ju också 8 tim sammanhängande natt fram till nattmålet.
Några erfarenheter av så lång natt för så små :?:
Jag tar annars gärna synpunkter om ni ser något som bidrar till lurtrasslet. :idea:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"