Strul med matingen + litt anna

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Mamma til Isak f.30.03.06

Strul med matingen + litt anna

Inlägg av Mamma til Isak f.30.03.06 »

Erfarne foreldre, kjære Anna W,
Etter kanskje to veker med matningstrassel bed eg med dette om hjelp…
Må få reda ut ting,- min gosse er snart 4,5 mnd,- kor lenge skal matinga halda på når ein ammar no egentleg?? Heldt enno på 1 time inkl. stell og mys,- er dette for lenge?
Eg trugar på, men sjelden får eg Isak til å eta meir enn ein slurk på kvart bryst. Kan han få i seg nok på dette?? Det er så slitsamt for oss å truga slik,- han vert sint og skrik, og ein liten pause gjer berre av og til ting betre og han et ein liten slurk til. No har han også ofte nekta å ta bryst 2. Altså har han ganske ofte berre ete ein slurk på kanskje 5-8 min på bryst 1. Skulda lenge på varmen, men no er det kaldt att… Kanskje er det eg som berre plagar han?? Til nattslurk kan han legga i seg nesten 300 ml utpumpa mjølk,- då får han på flaske. (har elles mykje mjølk i brystene)
Må legga til at Isak elles verkar må bra. Han søv alle lurane,- 8.30-10, 12-14 og 16-16.45 utan problem, og natta er fast 19.30-7. Og tyngre vert han!! 3,5 mnd var han 7,9 kg.

Skjemaet vår er:
7-8.30 Mål 1
8.30-10 Sova
10-12 Mål 2
12-14 Sova
14-16 Mål 3
16-16.45 Sova
17.00-19.30 Mål 4 + nattslurk
19.30-7.00 NATT

Har også byrja med smaksprøvar kl 14, har testa litt forskjellig ei stund,- :D same mat i 3-4 dagar.
Tenker på å utvida til to måltid, kl. 10 og kl 17 i staden. Er det eit poeng at det er eit måltid med berre mjølk i mellan måla med ”mat”??

Tenker elles på å forkorta luren på førmiddagen til 45 min. Frå 8-8.30 har han einsamleik, han stortrivst, og reder ut evt. kriser godt sjølv. Vil gjerne utvida dette etterkvart,- han viser faktisk tendensar til det! – (kl 8.30 berre vore vaken i 1,5 time.) Skal man la han leika til han er trøytt og sedan sova 45 min?? Kan ein då etter luren venta med maten til 10?
Eller skal eg heller korta middagsluren til 1,5 time??

Eit dumt spørsmål til, men som eg har tenkt litt mykje på… Isak skrattar ikkje så mykje,- og mor vert redd for at han er ulykkelig… Men han er jo glad, for det meste heile tida jo, likar å vera med på daglege syslar med både mor og far! Men vi får han berre til å skratta litt.. Hur göra,- vil jo ikkje vera hysterisk heller,- då er man vel heller desperat og IKKJE roleg…
Er vel kanskje litt trøytt no berre, av dette med amminga. Vert så lei av å sitta der...

/Anette
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det är inte alls så ovanligt att man (barnet) äter fort. Sover han så fint som det verkar och väger han så mycket som han gör, tror jag inte det är någon risk att han får i sig för lite!

Däremot kan han hålla på och tröttna på att dia. Eftersom han tar flaskan fint, var glad för det och pumpa ur så du har påfyllning redo!

Han kan verkligen behöva annan mat också nu, och jag föreslår att du till tre mål varje dag börjar med något annat än mjölk. Riktig havregrynsgröt kan han börja äta redan. Nöj dig med några skedar åt gången och se till att den är välkokt. Du kan blanda med urpumpad mjölk och/eller mosad banan. Banan kan han ha till nästa mål också. Och den kan du variera och bygga på med annat, frukt och/eller potatismos m lite smör och vad du tycker. Låt honom smaka samma sak tre dagar i rad, vid samma tid, precis som du gör. Avsluta med bröstet, och fyll på med lite flaska om han krånglar.

Allt det här bör du hinna med inom en timme. Plus lite annat :wink: Sista stunden på "målet" bör ägnas åt (passiv) social delaktighet och du kan med fördel lägga honom på mage då. Protesterar han så ändra riktning då och då och fresta med nya saker att titta på. Men försök att inte "tränga dig på" honom just då :!:

Förlänger du ensamleken så använd bara marginalkvarten underhand, både för luren och för målet sedan. Det märker han inte och det rubbar inte schemat.

Tycker inte du ska ändra längden på lurarna riktigt ännu! En sak i taget!

Och stort pris och beröm ska du ha. Han verkar ju ha ett alldeles underbart liv :lol: Att han inte skrattar så högt ideligen ska du inte bryta samman för. Han är förmodligen så glad ändå - hela tiden, eller hur :?: Försök att inte bara "koppla" skrattet till er själva. Utan också "bara" till honom. Man kan kittla, blubbla i magen, svinga i luften, så det kittlar i magen - fysiska sensationer är inte fy skam när det gäller att få små (och stora :wink: ) människor att dra på mun :lol: :lol:

Trött på amningen, skriver du - det kan han mycket väl känna av, så att han, som sagt, också tröttnar... :roll: :lol: När du ammar, titta då inte på honom när du väl lagt till och sitt inte och känn att du måste vara vansinnigt lycklig och engagerad hela tiden - det kan faktiskt störa lilla barnet. Se på TV i stället eller läs en bok :wink: :lol: Sådant kan man också planera :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hejhej Anette o Isak! :D

Ett tips om ni börjar med havregrynsgröt: Jag brukar mixa de torra havregrynen (ett par dl åt gången, så har man i några dagar), så blir de inte så stora bitar i gröten. Kanske onödigt, men känns ändå bra :wink: .

Sedan kokar vi 0,5 dl mixade havergryn med 1,5 dl vatten. Serveras med fruktmos/fruktpure/mosad banan eller vad vi nu hittar i köket!

Kram!

Tusen, tusen, tusen... (takk!)
Tek til meg alt. Har vore inne på tanken at det trengs noko "stadigare" i lille magen! så frå i morgon er det mat som gjeld!
I kveld slukte ungen ca 350 ml til nattslurk, sjølv om han ikkje har vore så verst ved brystet i dag.. og banana gjekk ned med eit glis!
Kva er lurast,- graut kl 10 eller 17 ?? Godt med graut innfor natta eller før ein lang dag?

(Vil berre litt oppgitt fortelja at bvc sitt råd om mat var at me skulle sjå... og så smått byrja med mat når Isak byrja vakna kvarannan time på natta og "kreve" brystet... og same sak på dagen... NEI,- vil sjølvsagt ikkje utsetta han for det,- og dessuten tek eg han ikkje opp på natta... kva er det for råd??? Kan lura på kva dei bygger dette på..)
Takk igjen og god natt!
/Anette :)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vi ger gröten vid 16.30, alltså inför natten! Spelar nog inte så stor roll egentligen, bara det är samma tid varje dag.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Du är så underbar, Anette - du ger dig inte utan envisas i bästa SHN-stil :lol: trots att jag kan lova att inte alla begriper hälften av vad du skriver på din härliga nordnorska :lol: :lol: (För visst är det jättenordnorska :?: )

Du har blivit en verkligt äkta forumist :lol: Jag tar dig i min famn :lol: :lol:

:D Själv har jag alltid gett gröten på förmiddagen som någonting att stå sig på fram till och med middagssömnen.

Men, som sagt, huvudsaken är att man är konsekvent :!: Små barn är urbota vanedjur :wink: :lol:

:oops: :)
Ja, envis er eg, men det fåt vel vera nån måtta... nordnorsk...(!) :D
Lita innføring: Nynorsk er et av to norske skriftsspråk (utom samisk),- bokmål er basert på dansk og nynorsk på dialekter rundt om i det ganske land. Trur nyn. er lettare å forstå for svenskar òg! , men inte så vanleg kanskje. Dessutan er mitt heller ukorrekte språk ispedd svenske bokstavar etter års boende og flängande til mitt elskade Sverige! Ja, det var det.

Må seia at matråda har falt i smak. Flaska på slutten av målet var ein suksess,- eg tenkte vel det, at det er litt lettare å plugga inn flaskan enn å halda på med brystet... mellom 100 og 150 ml ekstra har han ete! (etter fleire små slurkar på kvart bryst) Visst hadde han tomrom i magen sin! Dei siste 3 dagane innan me gav flaska til slutt var dagssømnen uroleg, men no ligg han som eit slakt heile tida ut!! :)

Og ja, han er jo så glad, Isak-killen! Takk igjen alle !
/anette
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Aha, då ska jag försöka låtsas som om jag begriper :lol: och undvika den kolossalt felaktiga nordnorskan :oops: Ursäkt, ursäkt :lol:

:D Härligt att maten blev sådan succé direkt :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"