Halsbränna!

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
miar70
Kontakt:

Halsbränna!

Inlägg av miar70 »

Är det någon som har nåt bra tips mot halsbränna [-o<
Tycker kanske att jag borde kunna sånt när jag väntar mitt sjätte :oops: men sanningen är attjag aldrig varit med om liknande - HELA tiden svider det i halsen, och nu kan jag knappt äta nåt alls längre...
Har novalucol tuggtabletter, men det hjälper bara om jag håller mig alldeles stilla, och det är ju bara på kvällarna det...
Så nu hoppas jag lite hjälp här :!: :D
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Banalt vichyvatten. Jättekolsyrat :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Sötmandel, gott att tugga på, smidigt att ha med sig, nyttigt, påverkar inte ditt järnvärde negativt som till exemple Novalucol kan göra och så hjälper det mot halsbränna.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Tack snälla Anna och Susan :D

Nu minns jag att du, Susan, gett mig tipset förut :oops: HUR hade jag kunnat glömma det :?: Och vichyvatten kan jag ju göra själv i sodastreamern, om kör båda era tips samtidigt, måste det ju bli dubbelt så bra :wink:
Tack igen :heart:
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

hej!
Har förmig att någon tipsat vid ett tidigare tillfälle om molkosan. ska vara bra mot gasig mage, halsbränna mm.
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Jag använde Gaviscon under min graviditet, dock inte tuggtabletterna då jag klöcktes av allt skum i munnen som smakade minst sagt illa. En kompis hade en flaska stående bredvid sängen på nätterna och halsade direkt ur. Smidigt :-D

Kram Åsa
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Kantarella skrev:. En kompis hade en flaska stående bredvid sängen på nätterna och halsade direkt ur. Smidigt :-D
Kram Åsa
Se så kul det kan bli om man tar en mening ur sitt sammanhang :!: 8)

Har provat gaviscon, funkar bra men är så ÄCKLIGT :x Ska dock köpa en flaska ändå att ha bredvid sängen :wink: Och molkosan, är det också apoteket :?: Ska dit idag och fråga. Hellre en flaska för mycket, än en för lite :wink:

Tack snälla ni :heart:
Kram Mia
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Oj Oj! Vilken halsbränna jag hade med båda barnen!!
Provade till en början sötmandel, kolsyrat vatten osv. Men ju större barnet blev, desto värre blev halsbrännan. Novalucol, gaviscon funkade inte...och så hittade jag omeprazol ( receptfritt på apoteket) och det var som en dröm! Där hade man gått och haft halsbränna i månader!!
De håller i 24 timmar tror jag och håller halsbrännan borta! Och det är ingen fara med barnet. Mitt bästa tips! Min mvc sköterska skulle tillochmed tipsa andra gravida om den medicinen.
Lycka till!
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

OK, Tina-Stina, ska införskaffa den också :!:
Känns som om min magsäck har storleken av en femkrona, får knappt i mig nån mat - och då har jag alltså 12 VECKOR kvar - MINST :shock: Jagskyller på att jag är för kort :roll:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

miar70 skrev: Jagskyller på att jag är för kort :roll:
:lol: :lol: :lol:
DET kallar jag rätt inställning 8)

STORkramen :heart:
/Fjällmor
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

:D Haha!
Ja, det skyllde jag med på! Mina 1.57 lämnade inte så mycket utrymme! :lol:
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Nian

Inlägg av Nian »

Hej Miar70!
Jag "drack" Gaviscon direkt ur flaskan under hela den tredje graviditetsmånaden, då jag jobbade i Italien och mådde illa, alltså inte mot halsbränna. När illamåendet gick över (undrar hur mycket som var Gavisconen?), slutade jag glatt med den eftersom jag tyckte den hade så otäck konsistens.
Nu med ca 4 veckor kvar, är min magsäck ungefär lika stor som en liten potatis och när jag ätit mina små kolibri-portioner känns det som om allt ligger precis bakom tungan och vill komma ut bara jag böjer mig litegrann. Jag provade Annas tips med bubbelvatten och det funkade faktiskt, trots att jag aldrig varit bra på kolsyrat (det brukar komma ut ur näsan!), och jag har tagit en mun Gaviscon när det varit riktigt illa. Mitt bästa knep är ändå att inte äta för sent inpå att man går och lägger sig, fast då är kruxet att man måste hinna somna innan man blir hungrig igen.... svårt i mitt fall, eftersom jag är en MYCKET HUNGRIG människa av naturen.

Likt en svulten varg vaknar jag sen på morgonen och kastar mig desperat över en stadig frukost, och efter tre tuggor är det fullt. Sen börjar karusellen igen med en dag full av små munfullar.

Smått, ofta och inte för sent är med andra ord vad jag försöker praktisera, men ack så svårt det är.
Kram från en hungrig Nian
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
Sandy_7

Inlägg av Sandy_7 »

Hejsan. Min man var precis på Apoteket och skulle köpa omeprazol till mig, men de avrådde honom från att köpa dessa då de INTE rekommenderas till gravida. De rekommenderar endast Novalucol och Gaviscon.

Han läste aldrig de lilla lappen i kartongen, men stämmer detta tro? :?
/Sandra
Mamma till Laura :heart: född 050406
och Julia :heart: född 061007
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Sandy_7 :D
Jo, jag fick samma svar :shock: Så nu bidde det bara det ÄÄÄÄCKLIGA gaviscon... Men sötmandel funkar faktiskt bra :D
Och så ett annat tips som också funkar: bikarbonat :!: Hjälper dock ganska kortvarigt, men bättre det än inget alls :wink:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

En tanke slog mig .... sträckbänk :-s eller så är det kanske ändå bättre att knapra sötmandel. Vad vet jag :?: 8)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"