Snabb feedback på schema önskas, start ikväll (6 v)

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej Carin73! :D

Nej nej NEJ!!!!!! :shock: :shock: :shock:
ABSOLUT inte ge upp nu!
Varför?
Och vad blir det av det?? Absolut inte bättre i alla fall!
Jag måste säga att trots mina många nätter, hade jag inte en tanke på att ge upp! Det måste ju fungera till slut, och vad hade hänt om jag slutat? Det hade blivit massa fler uppvak på natten igen! Och då får man ju absolut inte sova! :shock: Nej, nej, BORT :twisted: med de tankarna! [-X

Och vad det gäller sista nattmålet, så gav det med sig på 2 nätter \:D/ Jag lovar, och jag överdriver inte ett dugg! :D
Nätterna var på plats, dagschemat på plats, och hon förlängde natten själv när jag glömt ställa klockan en natt :oops: Jag hängde på tåget, och vagnade sista halvtimmen TVÅ morgnar, sedan satt det :D
Oroa dig inte för det, för det ger sig, jag lovar!!
Har jag peppat nog?? :wink:
Be din man att ta en natt till helgen, nogsamma instruktioner, och även om han gör "fel" får åtminstone du sova en hel natt!
Och hur var det med att byta plats på dig och vagnen? Är det genomförbart?

Ja, jag råder dig att ge lite ersättning på sista kvällsmålet. Det kan vara det som gör susen! Tänk på att det inte spelar någon roll vad han blir mätt av, bara han blir mätt!!! Nattslurken kan du ge ändå om det känns bra! Du ammar ju övrig tid!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
carin73

Inlägg av carin73 »

Tack anna för peppet. :D

Nej jag ska väl inte ge upp i största allmänhet, men vargarna springer numer runt vagnen när jag vagnar.

SKulle vilja citera Mindy för jag känner likadant: det känns som "NOLL EFFEKTS-VAGNING! Det blir tvärtyst efter bara 3-4 drag. Ofta inom 10 sekunder. Det är alltså inte så att det är utan effekt men det är verkningslöst för att sova vidare! "

Och då har jag försökt läsa och lära, läsa och lära och gått igenom:
:arrow: vagna på minsta gruff
:arrow: vänta till skrik som accelererar
:arrow: vagna till sömns

liksom det rätta:
:arrow: intevagna mer än vagna
:arrow: tänka "inte underhållning inte underhållning"
:arrow: backa ännu mer på vagningen och vagna mkt kort som tydliga besked, till stilla och tyst (går ju på några sekunder), kolla klockan och anteckna (fast det känns mer som "skrikmetoden" eftersom skriket accelererar varje gång och jag ska backa och inte vagna så mycket, till slut blir han ju utmattad och svettblöt)

Och så håller det på till dess det är dags att amma nattmål.

Obs, han är mycket bra på att somna själv både dag och kväll. Mätt och belåten, småvaken men somnar själv, utan behov av rörelse i vagnen s a s.

Några enstaka gånger har vagningen funkat på ca 5 min, men aldrig i sammanhanget "nattmål". Det har varit vid för tidigt uppvak på dagen, eller då han vaknat till och skriker vid någon helt annan tidpunkt, t ex kl 00.15. DÅ funkar det, men inte då hans lilla hjärna verkar inställd på mat. Då verkar ingenting kunna rubba honom. Trots att han är 6 veckor.

Därför är jag på väg att ge upp nattvagningen och invänta att han skjuter fram det successivt av sig själv. För det vet jag ju hände med storebror som inte BB-barn förrän vid 1 års ålder. Han sov 22-02 vid 2 mån ålder, 22-03 vid 3, 22-04 vid fyra mån ålder och till 6 vid 5-6 mån ålder. Det blir ju s a s mer sömn för oss båda på det sättet. OM jag inte lyckas komma tillrätta med nattvagningen vill säga.

Har ju fått personliga råd av AW (TACK!!) men det funkar inte ändå för mig. Skogspromenad, uthärda än längre än lillen, tja...

Det som återstår är mer mat i form av tillägg på kvällen ju. Tycker mig kunna säga att han får tillräckligt, inkl en rejäl slurk kl 22 (räknade till 108 klunkar, paus, ytterligare 28 klunkar, sedan lite småsugande - inte för att det säger något men nåt ska man ha att göra när man ammar i mörker. :wink: :shock: ). Men mycket kanske vill ha ännu mer. :?

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Mindy

Inlägg av Mindy »

Carin beskriver oerhört träffsäkert vår DAGtid.
Insomning inga problem om han inte är övertrött. På natten funkar vagningen här - om den ens behövs. Men dagslurarna havererar ändå efter 45 min och sedan....verkningslöst. :roll: Stök, gruff, svett och mera gruff.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Jag tror ersättning inför natten kan göra susen, du har inget att förlora på att prova ju! :D Antal klunkar har jag ingen aning om hur det blir i mängd. Eftersom han sover och somnar bra övrig tid kan det ju vara mättnaden som spökar.
Jag förstår att du tvekar, det kan ju funka att backa med nätterna tills du orkar bättre, men det KAN ju också bli att han vaknar 10 gånger/natt...
Det vet du inte förrän efteråt.
Fortsätt!

Jag har glömt att fråga en viktig fråga: ligger han på mage?

Var ÄR de där diplomerade :?:
Du/ni kanske skulle starta en ny tråd? Denna har blivit så lång, så det kan vara jobbigt att ta sig genom. Och ser man en tråd som är på 2 sidor utgår man nog från att personen som frågar fått/får hjälp?
Det känns som om jag gjort vad jag kan, och att lite nyinlärd kunskap från de diplomerade skulle behövas [-o< HILFE!! :shock:

kram anna
carin73

Inlägg av carin73 »

Tack anna! Du HAR VERKLIGEN varit till stor hjälp och jag uppskattar enormt att du tagit dig tid att beskriva, råda och följa vår situation! :D :D

Det känns som om det är många trådar vad gäller vagning... det bidrar också till "ge-upp-känslan". Grrr... :x Ingen verkar ha någon universallösning :lol: som biter på det mesta. :?: :lol:

Natten som var var "som vanligt" - uppvak 02.20 Vagnade enligt alla konstens regler ( :?: ) till 03 då jag gav käk. Där har jag backat från ursprungliga planen - 04, till 03.30. Men sedan har jag någon sorts timmesgräns för hur länge jag vågar vara uppe... annars havererar hela nästa dag när det gäller mitt tålamod med både lille- och storebror. Det blir ändå inte så mkt sömn efter amningen 03.30 ibland.

I morse fick jag vagna 05 (tog 5 min), han sov sedan till 05.30 (ny 5 min-vagning), sedan fick han käk 06 och väcktes 07.

Med nattmålet kl 03.30 el 04 (framvagnat då) så har han "klarat sig" till 07 tidigare.

Nåja. Får se om jag orkar starta en ny tråd... Ska köpa ersättning idag.

Tack igen, anna!!! :lol:

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Men du...
Du kan ju inte hålla på och ändra tiderna hela tiden, hur ska han då veta vad som gäller?
Nattmålet har plötsligt flyttats en hel timme.
Och ge mat kl. 6.00, vakna 7.00?? Det var ju 7.00 som skulle vara morgontiden? Även där 1 timme helt fel.
Förlåt att jag "skäller lite" på dig nu, :wink: men bestäm dig, och följ det du bestämt så blir allt så mycket lättare!!

Rapportera hur det gick efter ersättning, det ska bli sååå spännande att se vad det ger! :D

kram anna
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

anna skrev: Var ÄR de där diplomerade :?:
Du/ni kanske skulle starta en ny tråd? Denna har blivit så lång, så det kan vara jobbigt att ta sig genom. Och ser man en tråd som är på 2 sidor utgår man nog från att personen som frågar fått/får hjälp?
Det känns som om jag gjort vad jag kan, och att lite nyinlärd kunskap från de diplomerade skulle behövas [-o< HILFE!! :shock:

kram anna
Hej! :D

Jag såg detta nu, trodde allt var i hjälpande fas :oops: då tråden var både lång och aktiv.... :!:
Jag har mycket nu, men jag hojtar på de andra :wink:

Kram!
/Fjällmor
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej :D
Om jag förstått rätt så gäller fortfarande schemat i första inlägget :?:

:arrow: Jag reagerar på det faktum att natten är så lång :!: Tycker det är mycket begärt av en 6-veckors att ha natt mellan 20-07 utan mer vakentid än ett nattmål (ca 20 min).

:arrow: Hade satsat på natt 22 och vagnat bort ev. uppvaknanden innan nattmål 04.

:arrow: Tycker att man istället kan öka några sovpass dagtid till att omfatta 2 tim.

Innan jag klurar vidare (om ex. vagning) skulle jag gärna vilja veta mer om hur du ställer dig till det jag skrivit ovan :!:

På återseende,
Nancy
Mindy

Inlägg av Mindy »

Ja, jag undrar om det är jag och Carin som står för 300 av de 316 visningarna av den här tråden. :lol: :lol:

Klistrar in AW-svar från igår i min och Viktors aktuella kräktråd.
Så styr upp det hela. Lagom benhårt. Han behöver lite tid (3-4-5 dygn) på sig att fatta galoppen. Glesa ut, håll 2-2 på ett ungefär och tillåt inget tjafs. Öva upp vagningstekniken (se Verktygslådan) och övergå mer och mer till bara tillrättaläggande och skak, gärna småilsket, väldigt bestämt Och kortare än du någonsin kan tro räcker. Sluta alltid "för tidigt". Sätt punkt, även om han inte precis lyssnar. Passa dig för att invänta hans bekräftelse. Den behövs inte alls. Det är du som ska bekräfta åt honom. Han får tycka vad han vill. Han suger ändå bara i sig lärdomar, och det är och förblir du/ni som enklast och tydligast möjligt visar honom hurs aker och ting fungerar här i världen Punkt, slut.
:D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack Mindy :D

Hade tänkt återkomma senare med bl.a. lite vagningsråd enligt det du citerade :lol: Då stryker jag den punkten på protokollet för AW herself har beskrivit det hela så bra :!: :heart: :D
carin73

Inlägg av carin73 »

:arrow: Anna:
Men du...
Du kan ju inte hålla på och ändra tiderna hela tiden, hur ska han då veta vad som gäller?
Nattmålet har plötsligt flyttats en hel timme.
Och ge mat kl. 6.00, vakna 7.00?? Det var ju 7.00 som skulle vara morgontiden? Även där 1 timme helt fel.
Förlåt att jag "skäller lite" på dig nu, men bestäm dig, och följ det du bestämt så blir allt så mycket lättare!!
Jo jag vet, :oops: :oops: . Bestämd var jag men när det nattvagningen inte gav något som helst resultat (lugnande visst, men inte omsövande, som beskrivet ovan) orkade jag bara inte stå. Och han visste väl inte om jag skulle sluta 03.30 eller 04 tänkte jag. :oops: Det känns inte som om vi fick "kontakt".

Har tappat attityden lite tror jag när det inte känns som det "tar" på natten. Skäll behöver jag nog. :oops:

:arrow: Nancy:
Om jag förstått rätt så gäller fortfarande schemat i första inlägget

Jag reagerar på det faktum att natten är så lång Tycker det är mycket begärt av en 6-veckors att ha natt mellan 20-07 utan mer vakentid än ett nattmål (ca 20 min).
Ja schemat gäller. Och anna var väl den enda som lämnade synpunkt och tyckte det såg bra ut så jag körde iskallt på det. Hans tendenser innan var att just sova natt runt 20-21. Han var mycket svår att väcka och hålla vaken utan grin och gnäll runt 21-22. Därför gjorde vi natt mellan 20 och 20.30 redan från start.

:?: Är det alltså vits att ändra schemat så drastiskt så att ett vakenpass hålls mellan 20-22 istället? Det blir ju rätt rejäla ommöbleringar då. :!:

Nu har jag kört en vecka och det sitter väl sisådär dagtid. Strul med dagslurar har startat...

Varma hälsningar
Carin
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Ja, du Mindy, jag har öppnat tråden många gånger, så jag är grovt delaktig :wink:

Ååååh...Carin 73, jag skäms IHJÄL!!! :shock: :shock: :oops: :oops:
Tänk om det är JAG som ställt till det för dig! Det verkar ju nästan så! :shock:
Jag bara tittade på antal timmar, vilket ju är perfekt, och avstånden, som också är bra, tänkte inte alls på hur jag själv gjorde, och det var ju att lägga natten kl. 22.00, det står ju även i mitt mail till AW ovan, men jag tänkte i alla fall inte på det!!

Tack gode Nancy som såg det från ovan, vilket jag inte gjorde. :oops:
Har bara lust att lägga mig under en filt med en bag-in-box, och inte visa mig på typ 5 dagar :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

kram anna
Mindy

Inlägg av Mindy »

anna skrev: Har bara lust att lägga mig under en filt med en bag-in-box, och inte visa mig på typ 5 dagar
:lol: :lol: :lol:
Jag ska ju inte förringa Carins vargflock, men SÅ farligt tror jag inte att det här är. AW gav ju mig tips att lägga tidigare i Viktors kräktråd (även om jag tror att hon fick för sig att han var ca 1-2 v äldre :wink:) så helt vansinnigt är det nog inte. :D
carin73

Inlägg av carin73 »

Vad kul vi har det! :lol: :lol:

Jag satt nyss och läste Mindys kräktråd ( :!: :lol: ) där AW precis som du påpekar Mindy, instruerat ditt skräp att faktiskt vara så god att sova natt typ 19.30 när det blir dags för 8-timmars. "Då ska han banne mig läggas tidigare", tror jag hon skrev.

Då tänkte jag att jag kanske bara valt, mer eller mindre, att gå den långa tålmodiga vägen. För snart är det ju dags för 8 och 10 timmar och då måste ju natten tidigareläggas ändå.

Anna - du ska absolut inte ta åt dig någonting! Har nu läst om fler som faktiskt gjort natt tidigt. Jag reagerade på att du hade natt 22, och har ju funderat över det själv, men tyckte inte att det passade vår lille. Du ska bara ha stort tack för ditt engagemang! O:) :heart:

Det känns nästan förlösande att känna att jag kanske gjort det lite svårt för mig med 20-07 direkt (inkl nattslurk 22 och då önskat nattmål BARA kl 03.30-04 :oops: ). Men att jag har igen det senare. Bara jag uthärdar... :? :lol:

Men hörni, nu har lillen debuterat med 70 ml (alltid något?) ersättning före läggdags kl 20. Inte gör väl magen uppror för så mycket (lite) av något nytt hoppas jag... ? Jag törs knappt tro att det har någon positiv inverkan på natten - den som sover får se. :lol: :lol:

Rapporterar imorgon.

Varma hälsningar
Carin
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D Rätt tänkt Carin :!: Ni ligger bara steget före - egentligen :!:

Go, go lillebo :thumbsup: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"