Sover, men väldigt oroligt

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Februaribebis

Sover, men väldigt oroligt

Inlägg av Februaribebis »

Hej
Vet inte om den här frågan hamnar rätt nu, men men.
Min son som är 6 månader nu sover nattetid men VÄLDIGT oroligt.
Det började när han var ca 3 månader med att han sover från 22.00 till 01.00
lungt o stilla, sen sätter det igång....
Han vrider och vänder och far med ben o armar, och ibland gnyr och tillomed skriker, i sömnen.
Låter jag honom ligga o sprattla så vaknar han och han behöver ju sova så..
jag får vända upp honom på sidan vissa nätter var femte minut och bra nätter en gång i timmen, aldrig mindre än så.
Detta gör ju att jag inte får sova någonting, som tur är har jag min sambo hemma så vi kan ta varannan natt annars hade det aldrig fungerat.
Detta tar ju på oss alla tre så jag undrar om ni har några tips, skulle SHN fungera på det här jag menar han sover ju om än oroligt.
Har provat med mera mat, vädra, palla upp i sängen så det blir trängre mm mm.
Snälla har ni några råd att ge?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Februaribebis och välkommen :D

Såklart ska ni börja sova som folk - allihopa :!:
Du har hamnat helt rätt, men jag skulle vilja be dig att läsa på lite om shn, det finns massor av information här, och jag LOVAR dig att det passar din lilleman :!:
Alla barn behöver få sova, likaväl som de behöver äta - vilket vi ju också lär dem, och det är bara ni som föräldrar som kan lära honom detta :!:

SÅ - sätt dig nu och läs på, och tveka inte att fråga när du gjort det, här finns jättemånga människor som är mer än villiga att ge råd och hjälpa :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, miar 70 :wink: :D

:D Välkommen är du :lol:

Låt mig bara fråga - vänder sig inte lilla februaribebisen ännu :?: Från rygg till mage i sängen :?: Har han kanske aldrig legat på mage och aldrig fått kläm på vad det är, så att säga :?:

Redan magläget underlättar sömnen kolossalt. Det är den naturliga positionen för människobarnet liksom för sköldpaddan. En sköldpadda som låg uppochned på sitt skal skulle också "fara med ben och armar" och inte kunna hjälpa sig själv ett dugg.

Strypt rörelsefrihet och onaturligt "läge" är lika frustrerande för spädbarn som för skölpaddor :cry:

Du ser snart vart det barkar - hjälper ni honom att vända sig tills han kommer på det själv, kan det räcka för att han självmant ska sova lugnare och längre; om inte kommer uppvaknandena och oroligheterna att accelerera. Han "stannar" så att säga inte där han är nu :wink: :lol:

Sova hela natten-kuren finns där för er och vi med den :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Februaribebis

Tack för svaret Miar 70.
Anna Wahlgren
Jo min lille krabat vrider och vänder sig åt alla håll och håller på att lära sig krypa.
Han har aldrig varit speciellt förtjust i magläge, vi har försökt med det på dagarna, vilket resulterar i att han blir klarvaken och tittar sig nyfiket omkring. :roll:
Han sov bra förutom ett nattmål fram till tre månaders ålder, sen satte det igång.
När han var riktigt liten sov han sju timmar om dygnet alla på natten, under dagen sov han högst någon kvart på förmiddagen o eftermidagen.
Han är väldigt svårsövd på dagen, vi får lov att tvinga honom dvs hålla honom och gunga honom tills han skrikit färdigt och somnar som du nog förstår känns det fruktansvärt att han skriker sig till sömns, har de här två problemen med varandra att göra?
Medans jag skrev detta så försökte min sambo att lägga honom på magen i sängen, han blev helt klarvaken och vände sig på rygg fortare än kvickt.
Jag trodde det här skulle gå över men icke.
Vi lägger honom i sängen på sidan precis innan han somnar och det går normalt bra.
Ska kanske tillägga att han är en mycket aktiv pojke som ska se och vara med på allt.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D
Att lillemannen reagerar som han gör när ni lägger honom på mage för att sova, är inte så konstigt :!: För honom är magläge=krypa, så han måste lära sig att sova på mage, vilket han kommer att göra med glädje :wink:
Nu tycker jag inte att ni ska hålla på och "testa", precis som med allt annat så gäller det att ha ett mål att arbeta mot, och här är det den goda sömnen för sonen, eller hur :?:
Börja med att beställa ett andningslarm (om ni inget har!), finns på förstasidan här, samt att läsa på om kuren.
Gör sedan upp ett schema för gossen, här finns massor av infon, annars är det bara att fråga :!: Sen, när ni känner er redo, bestäm er för att kura :!:
Små barn vill som alla människor få sova gott, och de behöver det verkligen, och de allra flesta små barn behöver hjälp att lära sig det, precis som med allt annat :!:
Underbart att han är en aktiv kille, men det betyder ju också att han VERKLIGEN behöver få ladda sina batterier på natten :!:
Vi finns här som stöd - massor av människor som OCKSÅ lärt sina små att sova :wink:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Februaribebis

Ja jag har fått tag i boken och ska läsa på, det är nog värre med orken att genomföra det.
Man måste ju börja någonstans.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:thumbsup:
Bra :!:
/Mia
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"