Somna om på natten efter amning för 3 v bebis - körig mage

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TinaT

Somna om på natten efter amning för 3 v bebis - körig mage

Inlägg av TinaT »

Hej

Jag har en nyfödd kille på 3 v som jag försöker tillämpa standardmodellen på och siktar på att hjälpa honom att sova över första nattmålet vid 1 månad om han inte gör det av sig själv.

Det går hyfsat i alla fall på dagen, han äter bra, vi kämpar med att hålla honom vaken och aktiv i 1-1.5 och han brukar därefter sova 2-2.5 timmar.

Problemet är, främst på natten, att hans mage är så körig. Han har svårt att komma till ro efter amningen. Jag brukar amma båda brösten på natten sittandes i stol med blöjbyte emellan och försöker rapa. Efter andra bröstet brukar han somna till men vaknar när jag lägger honom i sängen. Han har mycket stort sugbehov och får därför napp. Det brukar funka för att få honom att somna om med hjälp av nappen när jag har lagt honom i sängen. Alternativet att amma honom tills han somnar funkar inte. Han använder då mig som napp och blir aldrig "klar", därav valet att ge honom napp.

Ibland kommer han till ro med nappen och sover två timmar men för det mesta vaknar han efter en stund och gråter, drar upp benen mot magen, fiser och bajsar oftast också. Resultatet blir att varken han eller jag sover särskilt bra de få timmarna han skulle kunna sova mellan målen. :cry: Det verkar dock inte vara kolik för han har inga skrikperioder. Han har bara svårt att komma till ro pga en körig mage. När det som ska ut har kommit ut somnar han fint.

På dagen ger vi honom magmassage, och låter honom ligga mycket på magen under vakenpasset. Jag dricker fänkålste och försöker undvika den mat jag vet är gasbildande som t.ex. lök. Han får också Minifom-droppar för att minska gaserna i magen. Jag försöker rapa men det är svårt.

Eftersom det känns som det blir mer och mer körigt för honom med magen undrar jag vad mer kan jag göra? någon som har råd att ge? Mycket tacksam.
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Hej!
Mitt första barn hade mycket gaser också, dock sov han som bäst på natten. På dagen sov han max 5-20 minuter sammanhängande innan jag hittade till Barnaboken.... För oss blev det bättre med en kombination av standardmodellen med tydliga måltider, noga rapning, magmassage, mkt magläge under vakentiden och såklart sova på mage. Ni gör ju redan det mesta av detta, men jag tror att det skulle kunna hjälpa att rapa bättre.

Du skriver att du "försöker rapa". Nöj dig inte med det utan testa olika sätt så att du hittar den metod som hjälper just din bebbe att få upp luften bäst, det hjälper magen massor! Just på natten har både mina haft svårare att rapa av nån anledning så då har jag fått vara lite med envis :) Förutom klassikern med barnet mot axeln så har det funkat bra för oss att hålla bebisen i "sittande" position med sin rygg mot min mage. Testa också att låta bebisen ligga på sida/rygg en stund och ta upp och rapa igen. Vet att jag läst många bra raptips här på forumet, kolla via Sök!

Om några veckor när standardmodellen satt sig så ställer hela kroppen in sig på sovtid/vakentid och då kommer bajsandet att bli mer regelbundet och bara när han är vaken.

Lycka till och njut av bebben! Min bebis med gasig mage är numer snart 4 år. Tiden flyger förbi :D
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
TinaT

Inlägg av TinaT »

Tack för snabbt och bra svar. Det känns skönt att kunna få råd när man tycker man gör det mesta man kan och det ändå inte funkar. Jag ska verkligen försöka rapa bättre.

Vet du om det gör någon skillnad att amma liggande eller sittande för mängden luft som sväljs och gasigheten?

När började du lägga dina barn på magen att sova? Min son sover än så länge på sidan. Jag är lite orolig att lägga honom att sova på mage när han är så liten med tanke på plötslig spädbarnsdöd.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Åsa R :wink: :D

:D Välkommen är du :lol: Och GRATTIS till lilla barnet :lol: :lol:

Men snälla - du MÅSTE skaffa andningslarm omedelbart :!: (Se förstasidan - finns att hyra eller köpa.) Tro inte att rygg- eller sidläge är någon som helst garanti för att inte det skulle kunna hända som inte får hända. Se tråden "Läkartidningen - debatt" :!:

När du får larmet, kan du lägga honom på mage i lugn och ro och veta honom ständigt övervakad, och med det vågar jag också påstå att gasproblemet försvinner.

Rapa noga måste man förstås göra i vilket fall, och inte vara rädd för att ta i, eftersom luft i magen kan ställa till otrevligt magknip.

Gasproblemet däremot har kommit högst på agendan först sedan ryggläget infördes generellt 1992.

Späda barn på mage saglar och småkräks och får ibland rejäla uppstötningar - lilla behållaren rinner över, så att säga, och överskottet rinner ut. Det kan vara i samband med en senkommen rap. Och det är som det ska vara.

Späda barn på rygg däremot tycks inte kunna ordna den detaljen lika behändigt, eller behändigt alls. Eländet "stannar" i magen, så att säga, och gasbildning och oro blir följden.

Vilket man väl i och för sig ska vara "glad" för - eftersom uppkastningar i ryggläge alltid innebär en kvävningsrisk.

Nu har du honom på sidan, och det är hundra gånger bättre än på rygg (även om sidoläge numera också är "förbjudet" enligt bl a professor Hugo Lagercrantz) och det kan man absolut ha - lilla nyfödda barnet kan inta fosterställning och så att säga känna igen sig, väl inpackad med hoprullad filt bakom ryggen till stöd och undre armen lite framdragen.

Men er lilla äskling är inte nyfödd längre. Han har passerat den egentliga födelsen. Han vänder sig utåt i alla bemärkelser och behöver sin rörelsefrihet - på mage, sovande som vaken :!:

Så lägg honom på mage. Med larm. Det är min varma rekommendation.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Hej!
Har för mig att jag läst att det brukar rinna långsammare om man ligger och ammar, men har ingen egen erfarenhet om det påverkar magen eller ej.

Min lilla tjej har legat på mage sedan 3 veckors ålder (med larm!).
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
mia75

Inlägg av mia75 »

Vad du äter kan också påverka hans mage. Undvik lök, kål, starka kryddor, kolsyrade drycker och produkter med sötningsmedel, med andra ord sådant som gör att de flesta blir gasiga i magen... :wink: Det gjorde hela skillnaden för oss! :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
TinaT

Inlägg av TinaT »

Tack för att alla bra råd.

Jag testar magläge på dagen med larm nu. Känner mig lite orolig trots larmet och vill gärna ha koll. Håller tummarna för att det ska bli bättre. Funkar det bra kör vi på magläge fullt ut.

Ser framemot lugnare nätter... :)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Skönt, skönt att du har larm nu :lol:

Andningslarmet garanterar naturligtvis inte att inte lilla älsklingen gör ett så långt andningsuppehåll att det om man säger blir alltför långt. Lika lite som brandlarmet garanterar att huset inte brinner ner.

Men man hinner - förutsatt att man är där - få en varning, en mycket skarp varning, innan det är för sent.

Och för sent är det på bara några minuter annars. Ingen kan vaka över, "ha koll" på, ett litet barn varje minut dygnet runt, eller varannan, eller ens var tredje.

Men det kan larmet :wink: :lol:

Jag är så lättad och glad :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
berchshill
Kontakt:

Inlägg av berchshill »

Undrar hur det har gått för dig nu, Tina? Räckte det med magläge för din son?

Min 12-veckors tjej har sovit på mage sedan hon var en vecka gammal och vi försökte hålla oss till standardmodellen, men hon fick också svåra gaser vid ungefär två veckors ålder så vi vågade inte ta bort nattmålen - hennes måltider dagtid blev ju jämnt avbrutna av att hennes fisar och magknip :( . Det dröjde dessvärre tills hon var 9 veckor innan någon ens kom på tanken på att tala om för mig att det finns nåt som heter Minifom :shock: (önskar att jag gått med i detta forum tidigare!)

Det visade sig dock det krävdes lite till för att få henne helt bra i magen - att jag slutade dricka komjölk. Tvekade in i det sista eftersom det är en sådan viktig del av min kost, men några dagar utan mjölk i min diet gjorde under för Michelle :P . Innan jag kom fram till att komjölken var boven testade jag även att vara utan lök (som jag själv blir gasig av) i en vecka. Det gjorde ingen skillnad för Michelle och nu när jag slutat med mjölken störs hon förtfarande inte av löken (eller annat som ger mig gaser för den delen).

Har testat havredryck, sojamjölk och rismjölk nu och de är faktiskt inte så farliga. Bäst av allt så kan vi införa standardmodellen ordentligt nu utan att vara oroliga för att Michelle inte fått äta tillräckligt under dagen.

Blev så nyfiken när jag såg ditt inlägg och ser fram emot en uppdatering!
TinaT

Inlägg av TinaT »

Hej

Vad gulligt att du undrar.

Magläge var tyvärr inte tillräckligt för Albin. Liksom storebror har han haft det mycket kämpigt med sin mage och har fortfarande ibland. Det gjorde susen att sluta med mjölk. Jag är också mycket restriktiv med min kost. Vad jag har gjort annorlunda denna gång som hjälpte också ytterligare var att ge lillebror akupunktur. Fem gånger fick han 2 sek stick mellan tumme och pekfinger och efter det gick blöjfrekvensen ned från 20 blöjor per dygn till mindre än hälften. Lite mer normalt än att bajsa 4 ggr efter varje mål. Önskade att jag hade gjort det med storebror också men kände inte till det. Båda sönerna har aktiva tarmar och akupunkturen stimulerar nervsystemet att minska på tarmrörelserna.

Först nu (vid 8v) börjar standardmodellen börja funka riktigt bra. Framförallt mår lillebror mycket bättre och är en gladare bebis och därmed lättare att njuta av. Han sover hyfsat, maglägte gör sömnen stabliare men vi har ännu inte vagnat bort första nattmålet för jag har inte kännt mig trygg i att han får tillräckligt i sig och daglurarna har inte funkat så bra heller tidigare. Men nu börjar jag samla mod och beslutsamhet för att vi båda ska få sova längre sammanhängande nätter... :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"