Jag har en nyfödd kille på 3 v som jag försöker tillämpa standardmodellen på och siktar på att hjälpa honom att sova över första nattmålet vid 1 månad om han inte gör det av sig själv.
Det går hyfsat i alla fall på dagen, han äter bra, vi kämpar med att hålla honom vaken och aktiv i 1-1.5 och han brukar därefter sova 2-2.5 timmar.
Problemet är, främst på natten, att hans mage är så körig. Han har svårt att komma till ro efter amningen. Jag brukar amma båda brösten på natten sittandes i stol med blöjbyte emellan och försöker rapa. Efter andra bröstet brukar han somna till men vaknar när jag lägger honom i sängen. Han har mycket stort sugbehov och får därför napp. Det brukar funka för att få honom att somna om med hjälp av nappen när jag har lagt honom i sängen. Alternativet att amma honom tills han somnar funkar inte. Han använder då mig som napp och blir aldrig "klar", därav valet att ge honom napp.
Ibland kommer han till ro med nappen och sover två timmar men för det mesta vaknar han efter en stund och gråter, drar upp benen mot magen, fiser och bajsar oftast också. Resultatet blir att varken han eller jag sover särskilt bra de få timmarna han skulle kunna sova mellan målen.
På dagen ger vi honom magmassage, och låter honom ligga mycket på magen under vakenpasset. Jag dricker fänkålste och försöker undvika den mat jag vet är gasbildande som t.ex. lök. Han får också Minifom-droppar för att minska gaserna i magen. Jag försöker rapa men det är svårt.
Eftersom det känns som det blir mer och mer körigt för honom med magen undrar jag vad mer kan jag göra? någon som har råd att ge? Mycket tacksam.