Eftermiddagskrångel, förslag på annat matschema

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Lillsprudlis

Eftermiddagskrångel, förslag på annat matschema

Inlägg av Lillsprudlis »

Hej alla kloka mammor :!:

Nu är Victor 6 veckor, blir 7 på onsdag.
Har nu sedan 2 dagar tillbaka börjat med att ge honom mat när han vaknar under 1 timma med en kvarts marginal men jag har en del frågor iom detta och något har hänt:

Frågor:
:arrow: Ska man ge från båda brösten (dum fråga kanske) under denna matningstimma :?: ingår det blöjbyte i tiden :?:
:arrow: tar gärna emot kommentarer kring vårt schema som ser ut enl nedan (detaljerat) men ger konsekvensen att han bara sover 30 minuter mellan kl. 18.00-18.30 och sedan "maratonäter" i 2 timmar. Morgonstrul. Sover totalt 13-14,5 timme per dygn (har gjort sedan 10 dagar tillbaka.)
Shemat:
07.30 ger mat från ett sprängfullt bröst. Lillen äter så han nästan sätter i halsen, mjölken bara rinner ur bröstet :) Klara och rapade efter 45 minuter. Han är vaken och tittar under matningen. Trugar men han böjer huvudet bakåt och viftar med armarna när jag erbjuder mer.
08.30 ca Sitter i babysitter när vi äter frukost, vi byter blöja. Vi sjunger etc. Han skrattar och är glad.
09.30 Lägger honom på mage i vagnen han är fortf. vaken men man ser att han har, vad vi säger, "Gösögon". Somnar utan problem.
11.30 Vaknar av sig självt. Gnyr lite. Tar upp och ser till att han är rejält vaken. Ger från det andra bröstet som nu är sprängfullt. Han äter fint och är vaken och med.Klara inom timmen.
12.30.Han är med när jag stryker etc. Vi sjunger, han verkar nöjd och skrattar.
13.30 Lägger honom i vagnen på mage, vaken, men även nu somnar själv utan problem, utan vagning.
15.45 Vaknar av sig själv. Ger mat från det andra bröstet men är nu dåsig och blundar när han äter men äter dock. Trugar, rapar, försöker hålla honom vaken. Ger mat 45 min
16.30 Är inte missnöjd men lite lågmäld, inte lika glad som på fm.Svårare att skratta. Vi sjunger etc.
17.45 Läggs på mage och somnar igen utan problem.
NU BÖRJAR KVÄLLENS KRÅNGEL (vart så 2 kvällar i rad)
18.15 Vaknar efter 30 minuter! Visar klara tecken på att ham är hungrig, handen i munnen och "eh, eh". Försöker vagna först men det hjälper inte, Lillen skriker upp sig. Tar upp honom och ger det ena bröstet kl.18.30 som han sveper :shock: och släpper efter 15 minuter och det breda leendet kan jag betala för att se :D . Han äter och äter. Jag tar en paus efter 45 minuter och äter själv. Han visar på att han fortf. är hungrig. Erbjuder det andra bröstet som han också sveper :shock: fortf. klarvaken. Har då ätit i 1 1/2 timme. Vi rapar och han börjar bli trött. Erbjuder bröstet igen och där snuttar han sig till sömns :sleep: .
20.45 Lägger honom men då blir han klarvaken, höjer sin lilla nacke och vagning hjälper inte. Ger honom bröstet igen och han tar 5 tag och somnar. Lägger honom igen och han somnar 21.00 (det har han gjort de senaste 5 dagarna) Nu sover han till 04.30 i natt (har sovit bra på nätterna sedan ca 14 dagar tillbaka. Sover mellan 5,5 -7,5 timma i sträck.
04.30 ca Ger ett snabbt natt mål på 20 minuter. Lägger och han somnar genast.
MORGONSTRUL:
Vaknar ca 05.30 och gnyr och vrider sig (Stängda ögon) vi vagnar till och från till kl. 07.30

:arrow: Tror ni att jag ger för lite mat de tre första målen på dagen och att han därför äter som han gör på kvällen :?: Eller är detta en övergångsperiod :?: Hur ser era matrutiner ut i detalj :?:
:arrow: 14 timmars sömn är ju 2 timmar för lite vad jag förstår. Vad gör vi för "fel" som inte kan hålla oss på banan efter tredje målet :?:

Tacksam för synpunkter och kanske ett annat matschema. Kvällsslurk :?:

Kram
Yvonne
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
Mamma til Isak f.30.03.06

Inlägg av Mamma til Isak f.30.03.06 »

Hei!!
1. Ja, man gjer begge brysta under den timen,- det eine før stellet (omkring 20-25 min, to omgongar)og det andre etter stellet og litt mysing/ prating. Mett og god ca ein time (eller ein halv, alt korleis skjema de velgjer) sosial delaktighet, som de har ein god del av! men helst på mage for det meste. Dersom lilla barnet ”frågar” kan man endra retning og frista med andre interessante ting å titta på…

2. Sjå Verktygslådan for kor mange timar den lille treng ettersom han veks. No treng han omkring 16 – 16,5 time, så 13 er for lite. Sikkert derfor det krånglar kan ein tru. Trøytt heilt enkelt.

3. OM skjemaet:
Fyrste tanken er at eg har erfaring med at dersom eg pumpa litt ut av brystet innan frukosten vart det mykje mindre strul med gulp og rap,- brystet var jo så fullt,- han fekk uansett grep, men det vart mykje for han å svelga unna. Berre ein tanke,- Men den utpumpa mjølka er veldig praktisk til kveldsslurk=nattslurk,- altså målet etter badet og presis innan legging.
Sidan lillen klarar fint å halda seg vaken i 2 timar kan de jo satsa på 2 t vaken og 2 t søvn i skjemaet de set opp. Ha også eit fast klokkeslett for nattmålet, klokka 04 er visst bra. Om nokre veker kan han jo sova 8 timar i strekk,- foreks. 20-04 og etter nattmål sova vidare til morgonen er velprøvd. Du seier jo at han har sove 7,5 time allereie,- kanskje ein kan gå for 8 t. direkt??
Sjå foreks. her for tips om ulike skjema omkring same alder.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ight=2+mnd
Man kan også søka på dette.

Eg er ikkje den mest erfarne som svarar her, og det er sikkert mykje ein kunne sagt. Eg vil tru mykje løyser seg når de har lest litt meir om standardmodellen, innført den samt lært dykk skikkeleg å vagna!! Dette kan de lesa om i verktygslådan her og i Barneboka. Går utifrå at de har boka. De kan ha lillen i vagna heile døgnet så får han eit signal på soving å forhalda seg til.
Minner også om dei naturlege søvnskarvarna 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 t, 2 t osb. Når de bestemmer lurar er det bra å halda seg innom desse.

Håpar dette kan hjelpa eit stykke på vegen. Fråga igjen så får du svar,- her er det mange erfarne som kan råda betre enn eg. Lykke til!

/anette :)
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Tack Anette :!:

Så glad att hitta ett svar så här tidigt på morgonen :D
Har precis lagt Lillen och han sover :sleep:
I morgon ska jag göra som du föreslår, att pumpa ut lite mjölk. Hur mycket består en nattslurk av :?: I morse var det så fullt i bröstet att han åt, släppte, åt om vart annat i 30 minuter. När han väl fick ett tag utan att storkna av all mjölk så slumrade han till. Försökte verkligen truga med det andra bröstet i morse men han ville inte ta det, provade i över 1 timme. Men nu förstår jag att vi ska ta en paus efter 20-25 minuter, byter blöja etc och erbjuda bröstet igen. :D

Stor kram
Yvonne
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Tack Anette :!:

Så glad att hitta ett svar så här tidigt på morgonen :D
Har precis lagt Lillen och han sover :sleep:
I morgon ska jag göra som du föreslår, att pumpa ut lite mjölk. Hur mycket består en nattslurk av :?: I morse var det så fullt i bröstet att han åt, släppte, åt om vart annat i 30 minuter. När han väl fick ett tag utan att storkna av all mjölk så slumrade han till. Försökte verkligen truga med det andra bröstet i morse men han ville inte ta det, provade i över 1 timme. Men nu förstår jag att vi ska ta en paus efter 20-25 minuter, byter blöja etc och erbjuda bröstet igen. :D

Stor kram
Yvonne
Mamma til Isak f.30.03.06

Inlägg av Mamma til Isak f.30.03.06 »

Hei igjen,
Jaa, kor mykje som går ned hjå ein liten 7 vekers veit eg ikkje, sikkert forskjellig. Har hatt liten peil då eg berre amma lenge. No sluker vår Isak lett 300 ml... Kanskje du får tilby omkring 200-250 ml og sjå kor mykje han vil ha? Det går jo å setta det som blir over i kjøleskåpet att.

/Anette :)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!
Du har fått jättebra svar, vill bara inflika att just nu vid sju veckor har lillen en ökningsperiod, då han måste suga mer för att brösten ska ställa om sig, så det är bara bra om du ammar honom lite mer några dagar/kvällar nu :!:
(oftast är det på kvällen man måste sitta och segamma den här perioden :wink: )
Lycka till
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
carin73

Inlägg av carin73 »

Jasså, en ökningsperiod vid 7 veckor? Hur kan det påverka nätterna när man försöker bli av med nattmålet? Det är svårt att behålla attityden då när du säger så där. Han kanske är jäääätttehungrig... :shock: :oops:

Förvisso är min "bara" 6 veckor men just ikväll känner jag mig inte alls säker på att han fått i sig tillräckligt, han ville bara ha mer mer mer och brösten var som tomma påsar... :roll:

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"