I början av december tog jag bort blöjan på min flicka född i juli 2002, på egen begäran. Efter en dag var hon kisstorr. Men fortfarande nu efter en månad så bajsar hon i underbyxorna. Jättejobbigt, tycker jag.
Är hon rädd för att bajsa på pottan, eller hinner hon inte känna efter?
Tyvärr så bajsar hon aldrig vid samma tidpunkt på dagen så jag kan liksom inte vänta in henne.
Finns det några bra idéer, nån?
Bajs i byxan
Jag skulle har frågat någon gång ibland ifall hon behövde bajsa och erbjuda pottan/toaletten men aldrig propsa på att hon ska. När en olycka hänt skulle jag beklaga att bajset hamnat i underbyxorna och säga att man bajsar i pottan inte i byxorna. Likadant varje gång och utan förebråelser. Det ger sig när hon är mogen för det.
Jag vet att man inte ska ge tillbaka blöjan när man väl tagit bort den men jag vet flera barn som är helt kisstorra men själva säger att de vill ha blöja när det bajsar. Rätt eller fel??? Men även de barnen har senare börjat gå på pottan utan problem...
Jag vet att man inte ska ge tillbaka blöjan när man väl tagit bort den men jag vet flera barn som är helt kisstorra men själva säger att de vill ha blöja när det bajsar. Rätt eller fel??? Men även de barnen har senare börjat gå på pottan utan problem...
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Jag får nog vänta helt enkelt! Vi erbjuder pottan regelbundet, men hon verkar ju inte ha en aning om när hon ska bajsa så det funkar inte. Lustigt det där med att fråga efter blöjan, det betyder ju att barnen vet om att de ska bajsa. Undrar varför det är så komplicerat med bajset, när kisset funkar hur bra som helst.
hälsningar
Anna
hälsningar
Anna
Hej igen
Försök att ha lite koll på henne... hon kanske visar på ngt sätt att det är dags. Går annorlunda, drar sig undan för att få bajsa ifred, håller sig för rumpan och var snabb då och erbjud pottan. Kanske kan du tom låtsas att du själv behöver gå på toaletten och ta henne med. Kanske få hon mer ro att sitta still och "klämma" om du sitter på toaletten samtidigt.
Lite tips, vet inte om det fungerar... Men ihop med detta tror jag det viktigaste ändå är att ge det tid. Inte pressa för mkt för då blir bajsandet ngt konstigt och bevisligen väldigt viktigt för mamma...
Försök att ha lite koll på henne... hon kanske visar på ngt sätt att det är dags. Går annorlunda, drar sig undan för att få bajsa ifred, håller sig för rumpan och var snabb då och erbjud pottan. Kanske kan du tom låtsas att du själv behöver gå på toaletten och ta henne med. Kanske få hon mer ro att sitta still och "klämma" om du sitter på toaletten samtidigt.
Lite tips, vet inte om det fungerar... Men ihop med detta tror jag det viktigaste ändå är att ge det tid. Inte pressa för mkt för då blir bajsandet ngt konstigt och bevisligen väldigt viktigt för mamma...
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)