Hej jag läste just igenom detta, efter att ha postat ett eget inlägg om min snart 7 åring-
ville bara säga att jag känner igen mig i din beskrivning av din stora lilla kille-
min kille hade också en riktigt jobbig period från 5 och ett halvt fram till 6 och ett halvt- det var massor av trots, uppdämda känslor ,utbrott och jag var stundtals jättebekymrad över detta.
Men, vad jag kan tänka nu, när perioden är över- är att det faktiskt var en period och att det finns en väg ur allt det där.
I mitt fall rörde det sig mycket om att jag inte var beredd på att han faktiskt växte upp- han är ju först ut..
Vi därhemma hade inte riktigt hängt med, utan lät honom vara mindre än han faktiskt var, och man kan väl verkligen säga att han avkrävde styrning från oss- jag tror att killar i 5-6 års åldern verkligen behöver klara enkla direktiv- så de slipper grubbla så mycket själva- för det gör de ju ändå.
För vår del innebar det att vi drog ner på valmöjligheterna och diskussionerna- vi styrde med extra tydlighet de dagliga rutinerna, och ruckade inte på dessa.
Det gäller att hålla tungan rätt i munnen och ge sitt barn ansvar för saker de kan överblicka och sedan visa tydligt att man själv har full koll på allt i det stora hela, så deras värld blir väldigt överskådlig och hanterbar för dem.
Personligen känner jag att det är svårare med det första barnet- man växer ju faktiskt upp med dem och upplever alla åldrar och faser första gången liksom dem- det är inte alltid man är den där furan som man önskar vara.
Jag tror det viktigaste är att man tar kontrollen, att man vågar fråga andra om råd, att man delar med sig av sina erfarenheter- och också vågar visa att man faktiskt inte alltid vet hur man ska göra-
jag tror det är lätt att känna sig rådlös och vilse med första barnet.
Men, då finns ju detta underbara forum- vilken skatt!
Nu blev detta inte något vidare konkret inlägg, men jag ville bara säga att jag förstår vad du pratar om, och att du inte är ensam,råd har du ju redan fått massor..
Det kommer en dag när just denna oron är över - kanske kommer det något annat istället- men det är då det...
De är i allafall gudomligt gulliga de där små-stora killarna, mellan utbrotten..
kram
karin