Större kräkning och slut på matpasset - hur göra?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Mindy

Större kräkning och slut på matpasset - hur göra?

Inlägg av Mindy »

:D
Vi kämpar med att få i Viktor den mängd mat han ska ha och behöver så väl. För varje dag går det i några ml till och vi har tagit ett raskt kliv mot litern per dygn.
Nu till min fråga som aktualiserades igår. Hur gör man när han kräks väldigt mycket i slutet av ett matpass? Dropparna känns väldigt dyrbara för oss om man säger... :roll: :wink: Det är INTE kul att tänka minus på dagsbehovet som han nästan ändå inte kommer upp i. :x Eller åtminstone har svårigheter att nå.
(Kräkningen var för stor för att tro att det bara var överskottet, förmodligen någon underliggande rap eller nåt)

Det tar ju tid att fylla upp en större mängd och det betyder att sovtiden blir mindre (särskilt för oss som ännu kör 1,5+1,5) om man drar över men största problemet är nog att orken att äta tryter vid den tiden för lilleman. :?

Hur brukar ni göra?
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D 1,5 tim sömn på 1,5 tim vaken låter snålt! Både för bröstens påfyllningsverksamhet och för lilla matsmältningsapparaten och den välbehövliga aptiten. Kan man inte tänka sig så smått 2-2 :?: Eller åtminstone 1,5-2 :?:

Jättekräkning är ju inte kul men ingen katastrof. Utglesande av matningarna kan verkligen hjälpa honom att både åtrå och behålla de dyrbara dropparna :!:

Efter en sådan kräkning skulle jag bokstavligen få honom på andra tankar (med vilka tricks och knep man nu kan komma på) och låta det gå åtminstone tio minuter, eller rentav en kvart - marginalkvarten :idea: - och sedan servera påfyllningen (utan att titta på honom) som världens mest självklara glädjebudskap :lol: "Baby! Du har nu vunnit en EFTERRÄTT!" :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mindy

Inlägg av Mindy »

Tack Anna! :D Javisst, efterrätt :!: :lol: :lol:

Brösten har vi lämnat därhän. :roll: Det är bara pumpen som får träffa dem numera. :wink:
Jajamensan, vi strävar mot 2+2 och får till något pass om dagen som blir fler. Herrn har varit så inställd på sitt egenvalda var tredje timme så därför har vi kört så men nu börjar han ju bli en stor kille.
Vissa pass orkar han max 1,5 vaken innan han blir trött och ledsen men just nu håller vi på att klura ut vilka. Idag har vi lyckats med 3,5 timme mellan maten hittills och det är ju framsteg!

:wink: Igår åt han 1135 ml totalt under dagen :!: \:D/
:idea: Verkar också som ju mer innanför västen = mindre trix och krångel av lilla trasslet.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Strålande :lol: :lol:
Mindy

Inlägg av Mindy »

Efter en bättre vecka så är läget inte kul idag :cry: Nu måste jag skriva HUR han egentligen äter för jag bryter snart ihop. Idag har vi hittills fått i honom 330 ml, så illa har det aldrig varit även om det var snudd på likadant igår. Dagarna innan har han varit uppe i 500-600 vid den här tiden på eftermiddagen. Såklart är han inte så glad idag... :cry:

Överfokuserar jag på millilitrar? Nätterna funkar ju helt acceptabelt men herrns daglurar är miserabla. Sover 45 min - 60 min och sedan är det ständiga uppvak resten av luren. Svarar omgående på vagning men den är uppenbarligen verkningslös för att sova vidare. :? Därför vet jag inte vad som är isolerade sömnproblem eller vad som är sömnproblem relaterade till mattrassel. :roll: Eller mattrassel p g a sömnproblem kanske :?: :shock: :?

Vi följer tipsen för " mkt små mattrasslare" till punkt och pricka! Vi HAR överkoncentration kring maten, det måste jag medge (oundvikligt!), annars skulle jag ljuga men vi försöker åtminstone AGERA enligt tipsen med attityd.
Men idag tar han inte emot maten! Kan det bli så att vi trugar honom så att han helt enkelt vägrar äta därför (inom 1,5 tim)?

Om han inte tålde ersättningen eller var sjuk på något annat sätt skulle han väl kräkas? Kräks gör han företrädesvis på kvällen när han försöker hämta in dagsförlusten av mat. Förvisso kan det bli en större mängd men det känns inte sjukligt om jag ska gå på intuitionen.
Vet att han äter för mycket sent på dagen och under natten men SÅ HÄR lite kan han ju ändå inte ska äta på en hel dag?! Det går ju inte att hämta igen på kvällen utan att han kräks upp det mesta.

Har ännu inget spikat schema, han är svår att hålla vaken mer än 1,5 timme så det blir oftast 1,5+2 tim. Ett em-pass lyckas vi med 2 tim vakentid och sista kvällspasset oftast 2,5 tim.
Standardmodellen jobbar vi alltså efter men vi vill ha bättre APTIT och vi vill ha bättre sömn på dagtid :!:

:idea: Jag skulle vilja fördela hans mängd bättre över dagen. Som det är nu känns det som hans matlust dyker upp sent på eftermiddagen och att han också tankar en hel del vid nattslurken. Har funderat i banorna över att skippa 03.30-målet bara för att han ska ha aptit på morgonen/fm.
Kan det vara något eller är han för liten? Han får sin nattslurk - som numera liknar ett helt MÅL - mellan 23.30-00.00. Han är inte ett dugg hungrig kl 7 :!:

:idea: Hur ska vi nå 4 timmar mellan målen - om det nu är det som krävs för att han ska äta bättre - när han inte går att hålla vaken mer än 1,5 timme (sover inte mer än 45 minuter :roll: om han fick bestämma själv)?
Vi har som sagt STORA problem med dagslurarna så mer än 2 timmar sömn på den korta vakentiden blir svårt tror jag även om sömn föder sömn och jag VET att han sover alldeles för lite. Har hittills aldrig sovit mer än 14 tim/dygn.

Våra dagar ser ut ungefär så här, ej spikade:
"Sova" betyder inte mer än 45 min sömn och sedan gruff, bök, och påminnelse-vagningar. 1 lur per dag kan funka skapligt.
Inom parentes anger jag hur han åt IGÅR som inte var någon exemplarisk dag i matuppförande. Idag är ju ingen idé att nämna ens. :cry:

07.00 morgon (110 ml)
:arrow: Uppträder inte ett dugg hungrigt. Måste trugas envist.
08.30-10.30 sova
:arrow: Vagning till och från efter 45 min (Blir kanske 1,5-tim sen då han äter så lite på morgonen)
10.30 mat (180 ml)
12.30-14.30 sova
:arrow: Vagning till och från efter 45 min
14.30 mat (165 ml)
16.00-18.00 sova
:arrow: Vagning till och från efter 45 min
18.00 mat (120 ml)
19.15 sova 20 min
21.00-21.30 sova natt efter mat och bad (260 ml) Kräks modell större ofta.
:arrow: Somnar oftast själv och sover sen som en stock! :D
23.45 nattslurk (120-150 ml)
:arrow: Sover jättebra! :D
03.30 nattmål (100-120 ml)
:arrow: Somnar om själv, påminnelser behövs ibland från 05.30-07.00

:idea: 1 liter eller drygt det uppdelat på dagens mål. Innebär det DYGNSbehov för en sån här liten (ej dagsbehov)? Ursäkta om jag är trög ](*,)

:idea: Viktkurvan på BVC pekar spikrakt uppåt men jag skiter i deras kurvor om han inte är nöjd (som idag) och inte sover som han ska/borde. :x
MEN för att skona vår mentala hälsa så funderar jag nu på att helt sonika strunta i antal ml/gram, mata enligt standardmodellen och är han hungrig övrig tid (inkl natt förutom nattmål) så serveras INGET! Varning för (djupare :roll: ) vagningsträsk antagligen - till dess att herrn behagar äta. Vad tycks :?: :?

Usch det blir så långt...ingen orkar säkert läsa. :oops: Och ännu längre i centimetrar blir sedan forumet gjordes om. 8) :lol:
Det växer f-bannat dåligt i rabatten som odlar tålamod. :roll: :oops:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag vet. Tålamodsrabatten frodas förb-t dåligt. Jag tycker jag vattnar och duttar men ena tålamodsrankan har vissnat i alla fall. Död, stendöd. Då är det meningen att jag ska glädja mig åt den andra, den som lever. Men jag ser ju bara den som inte behagar göra det och grämer mig outsägligen :evil: :!:

Jag tycker du låter som jag gjorde för mig själv med tredje lilla ungen, som blev upphovskvinnan till Standardmodellen. Hon varken åt eller sov som folk. Det skreks och skreks och ingenting passade och ingenting fungerade. Till slut kände jag bara att antingen häller jag ut barnet genom fönstret eller också ger jag henne hennes lilla livs tuffaste utmaning. Här ska ÄTAS! Tills du bokstavligen spyr. Här ska SOVAS! tills du kvider efter mer sömn, men inte får det :evil: Här ska varas VAKET, tills du bokstavligen stupar :!: Och hör sen :!: :!:

När väl oron och duttandet och tycka-synd-om-et lagt sig, var det inga problem. Jag tog ledningen, om man säger. Och barnet skapade Standardmodellen, som hjälpt x antal tusen små barn sedan dess via deras ömma föräldrar... :lol: Det gjordes faktiskt ett reportage i Expressens söndagsbilaga en gång, där barnet ifråga presenterades som "HON ÄR STANDARDMODELLEN!" Varvid alla förväntades begripa precis... :lol:

Du skriver: "för att skona vår mentala hälsa så funderar jag nu på att helt sonika strunta i antal ml/gram, mata enligt standardmodellen och är han hungrig övrig tid (inkl natt förutom nattmål) så serveras INGET!" och det tycker jag låter som en alldeles utmärkt idé.

Vi måste ju trots allt utgå från att han inte är så korkad att han svälter ihjäl, när det finns mat. Gott om mat. I så fall skulle han vara ett totalt unikum i den mänsklighet som ingenting annat har att göra, i princip, än att se till att överleva :!:

Så styr upp det hela. Lagom benhårt. Han behöver lite tid (3-4-5 dygn) på sig att fatta galoppen. Glesa ut, håll 2-2 på ett ungefär och tillåt inget tjafs. Öva upp vagningstekniken (se Verktygslådan) och övergå mer och mer till bara tillrättaläggande och skak, gärna småilsket, väldigt bestämt :!: Och kortare än du någonsin kan tro räcker. Sluta alltid "för tidigt". Sätt punkt, även om han inte precis lyssnar. Passa dig för att invänta hans bekräftelse. Den behövs inte alls. Det är du som ska bekräfta åt honom. Han får tycka vad han vill. Han suger ändå bara i sig lärdomar, och det är och förblir du/ni som enklast och tydligast möjligt visar honom hurs aker och ting fungerar här i världen :!: Punkt, slut.

Ja, en liter siktar man på som dygnsbehov.

Halv tio är sent - men du får ju ihop sex timmar, om du alltså INTE störtar in med påfyllning mitt i alltihop 23.45. Gör inte det :!: Ge honom några nätter med sex timmars sömn utan mat och du ska se att han äter som folk kl 7 efter snabb påfyllning kl 3.30. Kompensationstänkandet är farligt :shock:

Har inte klart för mig riktigt hur gammal han är nu, men kanske är det dags för åtta timmar snart, och då ska han banne mig läggas tidigare :wink:

Så spika schemat. NU. Låt dig gärna inspireras av Marie och Sanuel - en mailkorrespondens. Och lägg inte vantarna emellan - här har vi ett klart StandardmodellsSkräp :wink: :lol: :lol:
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D Å tack du underbara människa som tar dig tid för tålamodsrabatter och StandardmodellsSkräp :lol: :heart:
Vi ska ta oss an din skrammelbössa :wink:

:idea: Viktor blev 6 veckor igår :wink:

:idea: Viktor är ett StandardmodellsSkräp - inget unikum = svälter inte ihjäl :D

:idea: 19.30 har vi planerat natt till när vi spikar :D

:idea: Vagningsträsket blir vår allra tuffaste utmaning här skulle jag tro :roll: :x

:arrow: Herrn gav sig som vanligt på att försöka kompensera dagen ikväll genom att typ vräka i sig 400 ml :shock: på det utdragna kvällmålet med jättekräkning som följd - förstås. I kväll får han slurken därför :oops: men fr o m i morgon plockar vi bort den. Kanske gör jag ett misstag här men den där kräkningen var STOR, jättestor och orken tog slut för att fylla upp.

:D Du har vattnat i rabatten, jag ska gödsla lite själv också! :lol:

:heart: :heart: :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol: :heart: :lol:
carin73

Inlägg av carin73 »

Det här var mycket nyttigt att läsa även om vår lille inte busar till det riktigt så här mycket. :shock:

Lycka till Mindy, nya krafter nya tag. :wink:

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D
Rapport:
Redan igår tyckte vi att han började begära sömn för första gången. Har ingen förklaring varför för matsituationen har/hade ju inte riktigt rett upp sig ännu.
Attityden? Än kvider han inte, men han ska.... :lol:

Ingen kvällsslurk igår kväll, ganska skral matningsdag innan. :roll: Lät honom faktiskt inte vräka i sig sina 400 ml på kvällen med risk för jättekräkning utan avbröt vid 300. :shock: Lite nervöst och hemskt kan jag säga. :oops:
:arrow: Mattrasslet sov förbi kvällsslurken, gruffade lite vid 02, somnade om :shock: och vaknade 03.30 för nattmål :!: :D
Åt 100 ml och sov vidare till 06.45 då han fick några drag med vagnen för morgon 07. :D :D :D

Har varit jättetrött på morgonen :sleep: stort jobb att hålla vaken 1,5 timme första passet. Men...INGEN vagning under första luren förrän sista 10 minuterna fram till marginalkvart :!: (bjöd på den för luren skulle ju egentligen bara vara 2 timmar men förlängdes i och med att han inte orkade vara vaken) 2 timmar och 15 min sömn sammanhängande :shock:
Vi kommer nog inte att kunna spika schemat på en vecka för nu känns det som om sömnen är i antågande och det kommer kanske att misslyckas rätt ofta med våra 2 timmar vakentid. Men vi försöker! :D
Mat serveras hursomhelst inte oftare än var 4:e timme. PUNKT. :evil: Vi bjuder inte ens på marginalkvartar annat än vid TOTAL KRIS. :x

:idea: I dag är aptiten utomordentlig :lol: :lol:

:idea: Något i ditt vagningsråd har fått poletten att trilla ned. TACK igen! :heart: Vi vet dock inte riktigt vad :roll: men det känns som om mycket hände på den fronten igår på dagtid. Kom på att vi nog slarvat lite med tillrättaläggandet inför varje ny vagning. Kan det vara det? Lite ilsknare är vi ju också i avslutet 8). Ännu har vi förstås en bit kvar och är beredda på ett bakslag eller två men nu frodas rabatten :!: :lol: :lol:

Jag som var på väg att sätta mig i bilen och våldgästa Gastsjön.... :wink:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, nu frodas rabatten! Härligt :lol:

Sakenär ju inte biff för det men nu hamnar du i en god cirkel, i stället för en trist "ond". Ording på sömnen - ordning på maten - mera ordning på sömnen - ännu mera ordning på maten - perfekt ordning på sömnen - strålande ordning på maten - osv, osv :lol: Och mitt i allt det står du och känner dig som 1. tja, jag ska nog fixa det här; 2. minsann, jag tror jag fixar det här, 3. titta, jag fixar ju faktiskt det här, 4. ja jäklar, JAG FIXAR DET HÄR!, 5. Vadå, det är väl inget konstigt? Klart jag fixar det här - gör inte alla det :?: :!: :lol:

Benjamin Spock sa på sin tid: "Ge barnet vad det behöver, inte vad det skriker efter."

Nu tycker ju jag att barnet skriker efter just det det behöver (vilket inte betyder att det VET vad det behöver - därför gör vi det åt de små barnen) men tanken är riktig. Har man fyllt alla barnets behov, dvs gett alla tänkbara förutsättningar för att barnet ska må prima, sova gott, njuta av livet och världen och sig själv - så vet man med sig det och kan låta lilla ungen ta hand om både "livskriser" och allmänt dåligt humör alldeles själv. Det går ingen nöd på honom/henne. Tvärtom. Lyckan ligger och lurar runt hörnet. Take it or leave it :!:

Det är därför man faktiskt måste prioritera de andra sjutton bebisarna som INTE har fått vad de behöver. Och störta till dem, NU. Så att de åtminstone klarar livhanken :shock: även om de inte (eftersom de är så MÅNGA) kan räkna med att duttas med i 1,5-2 timmar var, som vissa välmående somliga i rummet intill :!: :lol:

Det här går finfint :!: Pris och beröm :lol:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"