Följa rytmen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Mindy

Följa rytmen

Inlägg av Mindy »

Har nu följt Viktors rytm sedan denna tråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7688

Jag har blivit rekommenderad att låta honom bestämma själv men det känns absolut inte rätt eftersom han konstant får för lite sömn då. Dessutom uppstår två olika scenarier beroende på om han eller jag styr.

:idea: 1. Han får styra själv och jag följer med:
Resultat: äter var tredje timme inom marginalkvart, sover oregelbundet och sover totalt ca 3-4 tim för lite i förhållande till sitt behov.
Blir grinig, orkar inte fullfölja målen vaken. Sover BRA om natten men visar inga tendenser att sova över ett nattmål. Med nattslurk före midnatt äter han runt 02.30 och sedan 05 och 07-07.30. Men sover som sagt stabilt däremellan, ingen vagning behövs.

:idea: 2. Om jag styr LITE utifrån hans val av mattider och därmed kör 1,5 mål +1,5 sömn för att få lite struktur. Erbjuder 20, 45 eller 1,5 tim sömn om vi halkar av banan (beroende på hur det sett ut) och hoppar på igen när det passar.
:arrow: Fint flyt på dagtid igår! :D Åt var tredje timme och behövde inte alls vagnas mycket för att sova sina 1,5 efter varje mål.
Resultat i natt: NATTKLUBB! :shock: Vaknar varannan timme och ska äta, sover oroligt däremellan och frågar, stökar och bökar. I natt fick han mat 00.30, 02.15 (tog en hel timme att få honom att komma till ro! :x ), sedan vagnade jag till och från fram till 07.15. Suck. :?

Detta är exakt samma resultat :shock: som för en vecka sedan när jag försökte styra upp lite mer :!: :?

Varför havererar nätterna med struktur :?: Tror han att han är utsövd bara för att han sover mer på dagen när jag styr upp?
Igår upplever jag att han ätit okej under dagen även om han ätit mer mängd någon annan dag. I natt blev det ju också en lite tokig improvisation. (Trodde han skulle sova som "vanligt" :roll: ) så det blev ju "fel" mål (5-målet) som vagnades förbi. Jag tänker mig slippa det första efter midnatt sedan.

Han matas med flaska och äter mellan 90-180 ml/mål - bröstmjölk/NAN 1 ungefär 50-50. Vanligast runt 120 ml, men oftast 90 första morgonmålet då han (förstås! :roll: ) inte är så hungrig. Mest äter han runt lunch och sedan närmare kvällen.
Igår åt han totalt 705 ml på dagtid (natten innan 235 ml uppdelat på två mål). Dagen innan åt han totalt 805 ml på dagtid.
Visst borde det vara en skaplig mängd att sova på? Eller är det för lite?

Det kan ju hursomhelst absolut inte finnas behov att äta varannan timme på natten och inte heller oftare än var 3:e på dagtid. Någon gång måste ju lilla magen vila också och äter han ofta så blir det bara duttande och ingen tid att sova :!:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Lena

Inlägg av Lena »

Hej Mindy!

Hu, nattklubb är aldrig roligt, man blir lätt stressad och börjar måla svarta tavlor för sitt inre, vet själv hur det kan kännas. Men är det verkligen så att du har statistiskt underlag :wink: för att dra slutsatsen att struktur skapar nattklubb eller är du lite för snabb på att tänka negativt efter en riktigt dålig natt... (obs, ingen kritik, talar av egen erfarenhet bara :oops: , i vårt fall handlar det om att jag har fått vagna flera omgångar vid nattning samt vid läggning efter nattamning några kvällar nu och tycker det känns som om det aaaalltid varit så fastän mina anteckningar visar annorlunda, man är ibland lite snabb på dra negativa slutsatser just i nattmörkret)

Hm, egentligen har jag inga konkreta råd utan mest några hastiga tankar som möjligen kan leda vidare i ditt eget funderande. Du skrev i din andra tråd att ni gjort stora framsteg efter att du kört på med mata, mata samt att mata före pipet. Bra. En fundering: Kan det kanske vara så att du efter de framgångarna fortsatte i samma mota-bort-överlevnadsångesten-spår några dagar för länge fastän du kanske istället borde tänkt att ok, nu har vi tagit ett steg framåt vad gäller den akuta ångesten och därför istället borde börjat hjälpa till att styra upp tillvaron lite mer genom att sikta på rejälare vakenpass och längre sovpass?

En fråga: när du valt att gå på styra-upp-strategin, varför har du siktat på 1,5 timme vaken och 1,5 timme sömn? Är det pga att det känts helt omöjligt att hålla vaken mer än 1,5 timme samt att du har fått kämpa för att få till mer sammanhängande dagssömn? :?
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
Mindy

Inlägg av Mindy »

Tack Lena! :D

Känner igen det där med nattliga tankar. :roll: :wink:
Anledningen till att jag valt 1,5 + 1,5 är för att han själv tydligt valt att äta var tredje timme - och då är det bråttom. Om vi skulle köra 2+2 redan tror jag att vi skulle hamna i ett förfärligt vagnande, men kanske har jag fel?
Sen "ska"man väl inte styra för mycket under andra månaden? Tänkte använda de kommande veckorna till att komma så nära 2+2 som möjligt.

Vi HAR gjort stora framsteg sedan vi började flaskmata, framför allt gällande "uppförandet" vid matstunderna även om det finns en hel del att önska :roll: Vi tar till oss AW:s tråd om små mattrasslare :!:
Nu brottas vi mest med förutsättningen för att kunna sova, tillräckligt mycket mat :!: Här trugas och trugas enligt "vår" standardmodell men totalt kommer han bara upp i 750 ml/dag. Han bör ju upp närmare litern nu för att sova som folk, vara nöjd och må gott (vilket märks). :?
Innan dess är tyvärr mitt självförtroende och attityd naggat i kanten. :(

Idag har jag funderat på om han skulle äta bättre om det gick längre mellan målen men kommer till samma slutsats. Tvekan om att han verkligen är mätt och stå och vagna mycket känns inte som någon bra kombination för dagen. :? Kan ha fel, men det gäller ju också att ha attityden med sig liksom. :roll:
När vi får i honom rätt mängd mat så är jag övertygad om att mycket kommer att lösa sig!

Nu har jag precis räknat ihop dagen hittills och vi har slagit rekord: 880 ml och då har vi ett kvällsmål kvar! :D \:D/ :D Du kan inte tro hur lycklig jag blir! :D F-n så frustrerande det har varit att VETA att han behöver mer mat men inte få i honom det. :evil: Och jag vet....jag borde coola ned mig men det är riktigt svårt att vara saklig kring just matfrågan på spädbarnsnivå.
Med den stora har jag varit helt cool på den fronten. 8)

Blir spännande och se vad han tar sig för i natt nu då! :wink:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Lena

Inlägg av Lena »

Ja, visst är det lätt att tänka att man ska hålla sig cool men svårare att alltid genomföra... :lol:

Låter kalas att han käkat så mkt idag. Heja dig! :D Håller tummarna för att natten blir bättre.

Peppar, peppar, här har det gått sååå fint ikväll med nattningen - la lillstumpan för 35 minuter sedan och har inte hört ett pip hittills. De senaste kvällarna har det som sagt behövts vagnas i omgångar under 15-30 min efter läggning. Det ska bli spännande att se hur natten blir... :D
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
kokos

Inlägg av kokos »

Hej!
Nu hade jag turen att få åka till Gastsjön under SHN-kurar-kursen och få hjälp med schemaläggning och en massa bra tips om att "hålla vaken". Innan dess var det rejält svårt att få till 3.5-4 timmar mellan målen men nu är det inga problem. Det behöver inte bli en massa vagnande.

Vi kör på 1.5 h vaken + 2/2.5 h sömn några pass om dagen och ett 2-timmars vakenpass. Det här ger 4 mål + nattslurk och två nattmål. Ungefär så här:
7 Mat
8.30-10.30 Sova
10.30 Mat
12-14.30 Sova
14.30 Mat
16.30-18 Sova
18 Mat - 20-minuterslur - bad - nattslurk
21 Sova
+ 2 nattmål, kl 1 och kl 4

Vi hoppas kunna slopa första nattmålet om nån vecka med detta schema.

Det är enklare att köra standardmodellen om man har några hålltider att sikta på. Då kan man "tjura" lite till på vakenpassen och vagna lite extra på sovpassen, och så vet man att tiden går ihop sig i slutändan. Nu är vi inte superstrikta ännu, men faktum är att vi landar på marginalkvart på dessa tider utan att behöva kämpa speciellt mycket.

Efter att ha fått längre mellanrum mellan måltiderna så äter Edvin otroligt mycket mer och längre vid varje tillfälle och han orkar med hela programmet på målet. Ibland behöver vi slänga in en 5-minuterslur och det långa vakenpasset på eftermiddagen tycks vara lite i längsta laget. Vid läggning är han rejält trött efter ett långt vakenpass med bara en 20-minuterslur på 3 timmar vaken.

3.5 timmar mellan målen kanske gör susen, om ni försöker närma er det? Och går det att se några tendenser på hur ett schema skulle kunna se ut?
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D Tack Kokos! Vi får vagna redan nu (då och då, flera gånger men inte länge var gång) för att han ska sova sina 1,5 tim efter målen. Schema har vi inte riktigt ännu men vi kan göra ett för varje dag s a s när man ser när morgonen börjar och det går oftast inom marginalkvart.

Hoppas att natten blev bra Lena! :D

Nattrapport här:
Fick i ytterligare 80 ml, målet påbörjades 21.30, bad och slurk. Natt 22.30.
Vaknade 01.30 och åt 70 ml, 04.00 för 50 ml och sedan 06.00 för 40 ml. :roll:

Känns som en besvikelse med tanke på hur fulltankad han var igår. :? Fast Rom byggdes ju inte på en dag...
Lena

Inlägg av Lena »

Måste bara få berätta att den gångna natten blev vår bästa hittills. :D

Lillstumpan nattades kl 21.40 och jag behövde inte vagna en enda gång :D Sedan sov hon sitt längsta pass nånsin, vaknade först kl 03.20 \:D/ . Efter avslutad amning fick jag vagna hastigt fyra ggr under 10 min, sedan sov hon gott igen fram till kl 06.45. Hurra! Hon har visat tendens till att skippa första nattmålet vid ett par tillfällen på sistone, så förhoppningsvis är det på gång. Hon har hittills varit väldigt regelbunden med nattmål vid ca 02 och 05, och att vakna för morgonen vid 07.

Håller tummarna för dig igen. Och kom ihåg att det är ett bygge vackrare och dyrbarare än självaste Rom, så det kan ju ta sina turer och sin tid bland såväl storslagna takåsvyer som snirklande smågränder :lol:
Mindy

Inlägg av Mindy »

Vilken fin natt! :D Grattis!
Vi snirklar vidare i gränderna här :wink: men i takt med att mängden mat per mål stadigt ökar så växer min ATTITYD. Jag riktigt känner den i antågande :!: :P Och då tar jag fram karta och kompass till den lille. Då ska nattklubben sättas i konkurs :lol: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"