Jössös....sitter här med ömmande bröst. Bröstvårtorna är rosa och alldels ömma och när mitt lilla hjärta ammar så gör det ont i bröstet. Skulle det här kunna vara svamp? Hon har lite vitt på tungan och jag läste att det kan vara svamp och att de nu har gått över till mig, och att hon lilla vännen har ont där inne i munnen och att det gör att hon kråmar sig vid bröstet...?
Stora tårar...om det gör ont för henne och ont för mig så undrar jag om det är värt att fortsätta amma. Om det nu är svamp hur får vi bort det?
Så ledsamt, vi som just har fått till det med standardmodellen och så...så kommer sånt här
Ojoj ta det nu bara lugnt. Svamp - alltså torsk - går att få bort, inte ska du behöva sluta amma! Du kan först testa att pensla lilla tungan och bröstvårtorna med vichyvatten. Fungerar inte det så prata med bvc för det finns medicin. Fick detta när Adrian var någon månad och var tvungen att använda medicin för att ta bort det och då försvann det på ett kick och allt blev frid och fröjd.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
håller helt med, börjamed wichyvatten, och hjälper inte det, sök läkare, svampen försvinner inte med avslutad amning, och aqtt sluta amma bara för svampen är synd. hade själv svamp i bröstvårtorna och lilltjejen hade så mycket svamp i munnen att det spred sig via matsmältningen till både rumpa och underliv. vi fick mycostatin till henne att äta varje dag i en månad, och jag fick en creme att stryka på brösten efter amning och det gick över. hoppas allt löser sig för det kan vara jättemysigt att amma.
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna
blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Tack för att ni svarade. Skönt att höra att det går att ordna till. Jag ska genast prova med vichyvatten på både henne och mig så får vi se. Annars blir det doktorn. Det gör ju attans ont att amma just nu men lill loppan verkar nöjd ändå, sitter här och ler...
Håller med ovanstående skribenter men rekommenderar att ringa BVC redan imorgon. Dina bröst behöver uppebarligen tuffare grejor än vicyvatten. Du behöver salva och den får du direkt av din BVC-sköterska utan läkare inblandade. Lillan får lila torskmedicin att pensla munnen med.
Sonen fick detta runt 5 veckors ålder och det tog en fyra veckor innan vi båda var helt fria - och detta med riktig medicin! Men visst går det bort och bättre blir det efter de första dagarnas behandling.
Min mamma fick tipset av en gammal erfaren barnmorska när jag fick torsk i munnen (mamma hade inte fått det på brösten vad jag vet...) att ge mig en tesked med saften från sur lingonsylt!
Nu är det ju inte så vanligt att man har osötad lingonsylt i frysen eller kylen men mamma hade tur att en grannfru till mormor hade det och hon fick det. Hon provade och det fungerade. Jag hade tidigare penslats med den där lila vätskan i munnen och det hade inte hjälpt. Men detta gjorde det! En gammal huskur