NÄR ska hon äta??

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
JH
Inlägg: 861
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 17:10
Ort: Södermalm - Stockholm

NÄR ska hon äta??

Inlägg av JH »

Började med smakisar och gröt när Elsa var 4 månader. Nu äter hon en portion gröt + fruktpuré på kvällen, men jag har svårt att få i henne så mycket mat mitt på dagen. Hon gillar frukt och vissa grönsaker (mest morot) och har hittills ratat kött (hon klöks när hon äter det, även då jag blandat ut det med vatten/bröstmjölk). Provar lite då och då och hoppas att hon snart ska vänja sig.

Min fråga är NÄR ni ger era barn (runt 6 månader) mat om ni samtidigt ammar?
Hennes matschema ser ut så här idag:

06.30 amma
10.30 amma
11.00 smakis (grönsakspuré och katrinplommonpuré som efterätt, men hon äter som sagt bara litegrand)
13.30 amma
16.30 - 18.00 amma + gröt (vet inte NÄR jag ska göra vad här för att hon ska få i sig så mkt som möjligt, prova på olika sätt och det är ju inte så bra... :oops: )r
18.30 nattslurk (sova 19.00)

Om jag ger henne ett helt mål vid 10.30 så är jag rädd att hon inte är så hungrig vid smakisdags, dessutom blir det ju väldigt nära mellan målen... 10.30 är ju dock för tidigt för lunch, när jag sen ska byta ut amning mot mat.

Samma problem på kvällen med gröten. NÄR amma och när ge gröt? Vet att det inte finns ETT rätt svar, men skulle gärna bli lite inspirerad av era matscheman! :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
mia75
Inlägg: 599
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 17:18
Ort: Uppsala

Inlägg av mia75 »

Ge smakisen i samband med en amning, antingen före eller efter eller helt enkelt i mitten "mellan brösten" så att säga :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
olivia
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 12 dec 2004, 14:31

Inlägg av olivia »

Som sagt, det finns ju mer än ett rätt svar... Men så här var det för oss vid 6 månader!
6.30 Amma
9.00 Gröt + amning efteråt (lite tätt inpå frukostamningen 6.30, men den mättade inte för vår dotter)
13.00 Lunch - vid 6 månader är det ju lämpligt att byta ett helt mål, så jag slutade amma veckan innan hon blev 6 månader, innan gav jag smakis först
16.30 Gröt (hungrig tjej, så detta blev ett helt mål redan vid 5 månader)
Ca 18.15 Amning
För min dotter funkade det bäst att äta smakis före amningen, så att hon var riktigt hungrig, tydligen funkar det dock inte för alla bebisar. Men det är ju meningen att de ska sluta ammas så småningom så jag tyckte det var bättre att ge mat/gröt först och sedan fylla på med amning...
Sommarbebis -08
JH
Inlägg: 861
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 17:10
Ort: Södermalm - Stockholm

Inlägg av JH »

Mia75: Ok... så gjorde jag förut, men har här fått tips om att jag borde låta Elsas mål ta kortare tid nu när hon är så "stor" :D Max 20 min för båda brösten sas det (förut lät jag det ta en timme,men det blev ju för tätt mellan målen då - och hon äter ju bara 4-5min/bröst nuförtiden).

Det innebär ju att hon måste få smakisen/lunchen väldigt tidigt ändå. Alternativt vänta länge med att få mat alls och det brukar inte vara poppis! :twisted:

Skulle gärna se fler matscheman för barn runt 6 mån! :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
JH
Inlägg: 861
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 17:10
Ort: Södermalm - Stockholm

Inlägg av JH »

Olovia: Tack! :D
Gröt 2 ggr/dag?! Det kanske vore nått för Elsa... :-k Vi har sovtid 12-13.30, och jag tyckte att det var för sent att äta lunch halv två, så jag vill gärna ha in den före 12... Men så kanske det inte måste vara...hmm - får fundera lite mer Vill ju inte ändra sovtiderna för mycket nu när de funkar, så helst vill jag ju kunna lägga matpassen kring dessa tider (hon sover också 8.15-9.30).
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Louise
Inlägg: 203
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:20
Ort: Malm?

Inlägg av Louise »

Pluppen är några veckor äldre än Elsa och får mycket tidig lunch och fick tills nyligen bröstmjölk först EFTER lunchen. Eftersom Pluppen är väldigt hungrig när han vaknar 10.30 gäller det för mig att ha maten färdig och mata i en rasande fart, åtminstone första halvan av måltiden tills en viss mättnads känsla infinner sig.
Välling 07, Lagad mat och frukt 10.30, 14 Välling+bröstmjölk, 17 gröt, 19 välling och bröstmjölk.
Jag tänker som så att morgonluren kommer successivt att inträda senare och därmed kommer lunchen också senare och då blir det dags för ett mellanmål på förmiddagen för att hålla hunger i schack till lunch.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
JH
Inlägg: 861
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 17:10
Ort: Södermalm - Stockholm

Inlägg av JH »

Ja, så kan man ju göra! :D Smart tänkt Louise. Vi hakar nog på ert schema, det känns ju bäst att ge henne smakis när hon är som hungrigast, eftersom hon inte alltid är så intresserad, eller hur?!
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
JH
Inlägg: 861
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 17:10
Ort: Södermalm - Stockholm

Inlägg av JH »

Förvirrad igen... ](*,) :D

Skulle jättegärna se fler mat o sovscheman om nån orkar :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Lena
Inlägg: 258
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:49
Ort: På landet utanför Trelleborg

Inlägg av Lena »

OK, här kommer ytterligare en variant för vår tös som blir 6 mån i slutet av januari:

07.30-10.00: amning kl 07.30
10.00-11.30: sova 1,5 tim
11.30-13.30: smakportioner + amning kl 11.30 (smakportionerna är just nu en halv potatis, en bit rotfrukt eller broccoli plus en matsked köttfärs samt katrinplommonpuré)
13.30-15.00: sova 1,5 tim
15.00-17.00: amning kl 15.00
17.00-17.45: sova 45 min
17.45-20.00: gröt (0,5 dl gryn) med ett helt rivet päron i kl 18.00, lite vatten efteråt, nattslurk i form av amning kl 19.40 (jag kunde inte få ihop det med amningen kl 18, det blev så tätt med all mat så jag skippade helt enkelt amningen kl 18 för ett par veckor sedan, tyckte att det kändes odramatiskt eftersom tösen ändå får en amningsvända som nattslurk, funkar jättebra :D )

Ett par tips: Min tös fixar köttfärsen bättre när den blandas med lite potatismos istället för bröstmjölk. Du kan ju testa det, ta lite kött och mos på samma sked. Och smakportionerna vid lunchtid blev större då jag ammade efteråt istället för före, samt framför allt :!: då jag (och helst även sambon, funkade ju på helgerna) åt mat samtidigt och pratade om alla möjliga trevliga ting som inte hade med matningen att göra)
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"