Plötsligt har man två barn!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Spyro
Kontakt:

Plötsligt har man två barn!

Inlägg av Spyro »

:D Nu har jag börjat ta hand om min lilla brorson på nio månader. Vi är inne på första veckan, tredje dagen i dag. Gissa hur spännande det är att försöka hålla koll på TVÅ små gangstrar istället för bara en...! :shock: :lol:

Lite kaos är det ju. Plötsligt står man där, mitt i köket, med två barn hängades i byxbenen. Den ena har bajsat, den andra är hungrig. Vad gör man? 8-[

Sover gör de också, men aldrig på samma tider. Den ena vaknar när den andra börjar bli trött, den andra vill bli lagd att sova och den ena vill ha mat, NU! Två gallskrik, igen. :roll:

Social delaktighet har vi också. Efter lunchen ska det diskas, och det är vi något av experter på, skulle jag vilja påstå! :lol: Kevin sitter i sin matstol och pillar i besticklådan, tar en sked och slickar på den tills den glänser rejält, varpå den vidarebefodras ner till Alexander, som sitter på golvet. Alexander fortsätter slickandet, har jag tur ger han den till mig i något skede. Tack tack! Jag sköjer skeden och ger den till Kevin, och sedan börjar vi om från start. :lol:

Så första steget blir att skriva ett gemensamt schema. Några fler tips på hur man gör dagen med "tvillingar" lite smidigare? Ska jag satsa på att få dem att sova på samma tider? Och hur mycket behöver en niomånaders sova på dagen, egentligen? :-k
* Ny adress! http://www.stilla-sinne.biz
* Mamma till :heart: "Skalman" :heart: född 21/12-05.
* Forumet är alltid Hem, även om jag är här rätt så sällan nuförtiden. :-)
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Hej!
Med två egna barn i åldern 3 och 1 år så är mitt tips, satsa på samma tider för båda,åtminstone mat och långvila, det funkar hur bra som helst.
vår tjej fyller 1 år den 14 augusti och hon sover en kortis på fm eftersom hon måste upp så tidigt nu när jag börjar jobba deltid. så hennes schema ser ut så här, om det kan vara till hjälp

6.30 uppstigning fr.o.m i morgon, och välling
8.00 frukost med gröt och smörgås
innelek
9.00 en kortis vila på ca 30minuter
10.00 utelek
social delaktighet, äta gurka, plocka med skedar mm i köket medan vi lagar mat
11.00 lunch
12.00-13.30 vila
14.00 mellanmål
social delaktighet och utelek
16.30 middag
lek
18.00 kvällsgröt, och kvällsbad
18.30 natten
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Ska du ha båda permanent eller är det tillfälligt som barnvakt, typ?
Är det en längre tid så skulle jag, som Katarina skriver, köra samma schema. De är ju lika i ålder och behöver ungefär lika mycket sömn.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

Det är permanent :D

Eller i varje fall tills de är stora nog att gå i dagis, 3 år, hade vi tänkt.

Och det där med sömn och mat löste de tydligen själva - i dag och igår åt de och sov på exakt samma tider, utan att jag gjorde något åt saken! :shock: :D Skönt med lite vila (för mig!) mitt i dagen.
* Ny adress! http://www.stilla-sinne.biz
* Mamma till :heart: "Skalman" :heart: född 21/12-05.
* Forumet är alltid Hem, även om jag är här rätt så sällan nuförtiden. :-)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"