Från liggdel till sittdel?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Åsa R

Från liggdel till sittdel?

Inlägg av Åsa R »

Nu börjar damen bli stor och accepterar INTE att ligga ned på promenad längre. Klart man ska sitta upp och se sig om när man blivit så storsom 4 månader :D :lol: :wink: Vi har en Emmaljunga Classic med liggdel som man byter helt till sittdel, alltså ingen insats. Jag får inte till nån bra vinkel om jag pallar upp henne med kuddar. Antingen försöker hon vända sig om för att ligga ned, eller så blir det för rakt och hon faller lätt framåt. Jag fnular därför på om det är dags att byta till sittdelen - när har ni gjort det?

Hon sover två av tre lurar i spjälsängen och sista luren (45 min) i vagnen ute. Vagnen går tyvärr inte att fälla helt i liggläge, så om jag byter får jag helt enkelt med attityden i ryggen visa att i vagnen sover man numer på rygg/sida?

Vet att det var samma sak med storebror i precis samma ålder, men kommer inte ihåg hur vi gjorde riktigt....
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

dum fråga, men har du sett ryggstödet som finns i botten under madrassen, på liggdelen? För jag har precis bytt till sittdelen för min ettåring, sittdelen har kännts aldeles för stor innan.
men om du vill byta till sittdel så skulle jag nog ha en mjuklift i som är följsam, eftersom det då blir mer ombonat i vagnen och inte så dragit åt tårna när det blir hösten och kallt.
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Vi har också en emmaljunga classic..Och är snart i samma läge som er.. Tjejen var 6 månader när vi bytte till sittdelen.. funkade bra! Vi fällde den så lågt det gick, och hon sov gott. Vi har med en nyfiken liten 4 månaders, som vill mer än han kan..så det blir nog snart läge för byte..
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Hej! jag hade helt missat finessen med ryggstödet i botten, verkar ju toppen! Vi börjar testa med det och ser hur det funkar :D Vet ju att det är en övergångsperiod innan ryggen blir tillräckligt stark. Hon får åka en heldel i Babybjörnen på promenaderna juist nu :wink: :D
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"