Katastrofnattningar!(lång text)

Skriv svar
Mia79

Katastrofnattningar!(lång text)

Inlägg av Mia79 »

Nu behöver jag verkligen er hjälp...nattningarna har efter några struliga sommarveckor blivit en katastrof. :shock:

Det hela började egentligen när vi var borta för några veckor sedan och inte ramsade honom som vi brukar eftersom vi var rädda att väcka barnet hos de vi var och hälsade på...vilket resulterade i att min sambo var in och buffade istället....lilleman vaknade lite tidigare än han skulle och jag tog upp honom istället för att väcka de andra...vi sov i ett rum utan dörr dessutom.

På vägen hem i bilen (8h bilresa) sov han inte mer än 45 min i två omgångar fram till kl 23.50. Trots övertygande ramsande som resulterade i att han lugnade sig tillfälligt men inte att han sov. Jag vet sedan tidigare att han inte gillar att sova längre stunder i bilen...han blir lätt åksjuk, men vi hade inget val annat än att köra på kvällen, då AC:n i bilen pajat. Väl hemma gjorde vi allt som vanligt och han somnade, följande nattningar flöt på bra...Så bestämde jag mig för att han skulle kunna sova inne i spjälsängen på dagslurarna istället för att bli rullad till sömns i vagnen....och det var då katastrofen blev ett faktum....han skrek verkligen upp sig och blev jätteledsen....jag gav upp ramsandet och var in och buffade tills han somnade och smög ut ur rummet....dumt jag vet, men skäll inte på mig! Gjort är gjort. Nu till problemet: Kvällarna har blivit likadana. Vi gör allt precis som vi alltid har gjort till att börja med, men när vi går ut ur rummet och ramsar så ställert han sig upp och skriker upp sig direkt...riktigt vrålar en stund för att sedan hulka och gråta så att han nästan tappar andan...vi har naturligtvis inte velat att han varit ledsen så vi har gått in och buffat och solfjädrat och gungat sängen....sambon har inte fattat detta med att vara konsekvent så utan min vetskap har han gjort lite hursomhelst bara för att få honom att somna. Nattningarna har tagit upp emot en timme! :shock:

Vi har verkligen försökt ramsa övertygande, jag tycker inte att jag känner mig speciellt orolig....men han verkar inte lyssna...skriken avtar inte alls när vi ramsar och vi kan verkligen höra skillnad på argt och ledset skrik, detta är definitivt ledset. Dessutom så har han börjat vakna på natten en gång...fram till inatt har han somnat om på ramsan men inte inatt, då han blev skrek upp sig och blev ledsen ...och vi var in och buffade. Ofta ligger någon av oss vaken när han vaknar på natten (kan man fråga sig varför vi är, vet ej) och vi ramsar verkligen pang på när han börjar skrika. Klassisk musik har inte heller hjälpt. Snälla söta rara någon, vad ska vi göra nu?

:?: Solfjädra honom lugn och ramsa oss ut därifrån sedan, vad gör vi om han börjar skrika upp sig direkt? Går in igen och solfjädrar ramsar osv. ? Hur många gånger som helst tills han somnar på ramsan?

:?: Som vanligt, lägga, ut med ramsa....när han skriker upp sig in och solfjädra, ramsa sig ut?

:?: Vid solfjädern, om han spänner sig vrider sig och babblar på....ska man hålla tills han blir sömnig även om det tar en halvtimme?

Ska tillägga att han står upp i sängen när han gråter och är ledsen. Ibland lägger han sig ned när han ser oss, så han vet ju ändå!

Inser att han skriker oss till sig...istället för ifrån sig...men hur tar vi oss ur denna onda cirkel?
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429

Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
camilla

Inlägg av camilla »

Låter precis som mina har hållit på i perioder sedan kurningen för 1,5 år sedan... Oftast kommer det smygande och inte förrän det gått alldeles överstyr vaknar man upp och frågar sig vad man håller på med och repeterar kuren och 1-2 dagar senare e allt som innan.
Vad jag lärt mig på alla repetitionskurningarna är att jag måste minska trafiken i rummet. Gallskriken som inte en ramsa i världen tränger igenom har jag oxa lart mig hantera; så fort hon hämtar andan eller gallskriker lite mindre så kör jag på med ramsan, ofta svarar hon med att ta nya tag för att protestera, då jag märker att inte ramsar når fram så avvaktar jag.
Precis som du beskriver så lägger hon sig ofta ned och blir tyst så fort jag kommer in genom dörren, går jag ut igen direkt utan att göra ngt med henne så sätter hon igång igen; slutsats: hon skriker för att hon vill att jag skall komma in i rummet och då hon fattar att jag inte tänker gå in så slutar hon. Sist vi hade strul var efter sjukdom, i flera veckor vaknade hon ca 10 ggr/natt (som innan kurningen) tills jag en dag bestämde att nu får det vara nog, laddade upp inför några hårda kurnätter men hon fattade galoppen direkt, 20 min tog det att få henne att somna vid laggning utan att jag gick in i rummet och sedan sa hon inte ett pip på hela natten och inte heller nästa, så lätt var det!!
Mina flickor är inga naturliga sömntutor utan de är lärda att sova (tack och lov) och det fungerar för det mesta men jag skall inte ljuga och säga att allt flyter på helt kopmplikationsfritt för det gör det inte men jag vet hur jag skall tackla problemet så då jag tar tag i det så blir det omedelbar effekt, en del får kanske helt enkelt räkna med att det blir lite aterfall då och då.
Ett tips e att inte hålla på och prova olika nya grejer Typ musiken du nämnde, kör på som vid kurning.
Ville bara dela med mig av mina erfarenheter då jag såg att din pojks beteende påminner så mkt om mina flickors
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Tack för ditt svar Camilla, det känns skönt att veta att min inte är ensam....inatt vaknade han som jag förutspådde flera gånger, det konstiga är att han vaknar aldrig under vargtimmarna :!: :?: Iallafall så bestämde vi oss i morse för att stenhårt konsekvent kura ett par nätter för att få tillbaka hans och våran nattsömn...

Mia79

Inlägg av Mia79 »

Ikväll solfjädrade jag honom sömntung/sovande det första jag gjorde, för att bryta den onda cirkeln med gråt....det funkade kanon, han har vaknat en gång ikväll men somnat om själv vilket jag ser som ett framsteg. Peppar mig själv och sambon inför natten som kommer....vet ju att lilleman kan själv :D .

Mia79

Inlägg av Mia79 »

Nu behöver jag tips!! Som jag skrev tidigare så solfjädrade jag honom till sömns och han hade vaknat till och somnat av sig själv....han vaknade 21.50 och har skrikit i omgångar i ungefär en timme, när han lugnade sig efter cirka 25 minuter så skrek han i intervall var tredje minut, jag ramsade honom lugnt och bestämt ca tre ggr på en timme när han lugnade sig . Nu har det gått över 1,5 timme och han somnar inte utan skriker ledset var tredje fjärde minut. Efter en timme solfjädrade jag honom, men han blev bara ännu skrikigare. Hur går jag vidare nu? Snälla svara för jag blir inte klok på detta, känner inte att jag har orosvargar i hasorna utan har verkligen bestämt mig stt han ska sova!

Mia79

Inlägg av Mia79 »

Ingen har svarat...men jag fixade det själv :D ! Inatt sov han som vanligt 12 h utan att vi behövde göra något utom att ramsa en gång på kvällen vid 20-tiden.

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :D Pris och beröm :lol:

Ta det nu bara lugnt. Lätt att säga, men du vet vad jag menar. INGENTING annat än ramsan ska du syssla med nu, och den ska vara sparsam. Säker och övertygande - hurtig, om du tycker det känns bättre. Sluta med trafiken :!:

Du kan smyga in när han sovit i tio minuter (inte tjugo) för att kolla läget, om du absolut känner att du måste, men stör honom inte med några orosvargar :wink: :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Tack för peppet. Ibland känns det som om jag är värsts hipsmorsan som skriver på detta forum i tid och otid...men var ska man annars vända sig när ingen fattar. :?: Min mamma kommer bara med "tips" som t.ex. "Han kanske är mörkrädd" osv. I allra största välmening att hjälpa, visst, men det blir ju bara värre för mig med sådana "tips". Som tur är respekterar hon att vi gör på vårt sätt och har accepterat det.

Inatt var han skrikig igen vid två-tiden...men jag hade bestämt mig att inte gå in alls! Sista gången jag ramsade "tog" ramsan ordentligt...han somnade direkt...ramsade ungefär tre gånger på en timme...vet inte om det är för mycket...vet ju att det inte generellt går att säga hur ofta man ska ramsa...men jag vill ju inte att han ska vara ledsen. Känns iallafalla kanon att han åter igen lyssnar på ramsan. Inatt funderade jag faktiskt på om han verkligen skulle få skrika sådär ledset, vill ju inte ha någon "skrikmetod" :cry: men eftersom han somnade efter ramsan så blev det ju rätt ändå, inte sant? Det enda som jag våndas är att jag ska somna när han skriker....och inte hinna ramsa när han lugnar sig....ja, jag vet det låter konstigt men jag HAR lätt för att sova :) Som tur är ju sambon dock för det mesta hemma.

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra hanterat, alldeles rätt. Pris och beröm :lol:

I och med att du slutat gå in skriker han dig inte längre till sig utan då tar ramsan (när DEN polletten trillat ner, vilket den verkar ha gjort redan nu) :wink:

Se det som att han frågar om du har koll på vargen, och det svaret ger du med ramsan - inte med att störta in och "rädda" honom (med vargen i släptåg).

Han behöver inte bekräftas längre. Han vet vad som gäller. När du påminnelseramsar, tystnar han ju, eller hur :?: Då går du över i bekräftelsen och låter den avsluta, i samma svep. Låt honom sedan vara i fred :wink: Gör andra ljud i huset, omväxlande, så det både är tyst och inte.

Och sov så gott :lol: Jag tror inte du somnar medan han skriker... hur god sömn du än har :roll: Grattis till den :!: Det är den du ger vidare nu :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Halloj
Har ju glömt att skriva och berätta att nu är allt precis som vanligt sedan jag skrev sist, :D :D supersnabb nattning (ca:30 sek :shock: ) ramsa*4 inte ett pip och inte ett gnäll efter det (ja, okej förutom i sömnen då han somnar om själv) sover "snällt" 12h i ett svep. Känns extra skönt med tanke på att jag i lördags fick reda på att Harald ska få ett syskon :heart: Hurra va´gla´jag är! :D :D :D :D :D

miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Härliga nyheter Mia :D
Grattis, grattis :!:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Idag har varit födelsedagskalas...massor av folk...mycket presenter...med andra ord MYCKET intryck för lille herrn! Var svårsövd ikväll och vaknat med 45-min intervall två ggr. Inte konstigt egentligen med en sådan jobbig dag Snabb fråga....jag solfjädrade honom första gången han vaknade eftersom det verkligen var "kris" han grät hejdlöst även en kvart efter ramsa. Rätt eller fel? (Sedan minikuren går vi aldrig in till honom.)Andra gången han vaknade så ramsade jag direkt...och han somnade. I vanliga fall om han vaknar på natten så gör vi ingenting alls...och han brukar somna om av sig själv ganska snabbt. Hur gör vi inatt? Ramsa direkt OM det skulle vara så att han vaknar? Tack på förhans för svar :D

SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Använd dig av ramsan. Gå inte in och stör den lille för det är faktiskt det vi gör när vi stormar in vid kriser som oftast inte alls är några kriser i den lilles ögon.

Och du, det kommer fungera alldeles utmärkt med ramsan, jag lovar :!: :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Hej och tack för svar...han vaknade såklart ingenting mer :-)

SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Så klart han inte gjorde :!: :) På natten sover man ju :idea: :wink:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"