när är det dags för en lur?

Skriv svar
-josefine

när är det dags för en lur?

Inlägg av -josefine »

Hej.

När har ni ändrat schemat så barnet börjat sova enbart en gång/dag?

Hur många mål mat om dagen skall man sikta på? Hurudana måltider? (ge gärna exempel på måltidernas art? ex. morgonmål: gröt, luch:... osv...
Om det skall vara fyra timmar mellan målen och tolv timmars natt, hur får man då in tillräckligt med måltider? (ifall det skall vara 5, som jag läste någonstans i BB)

Hur lång ensamlek skall man sikta på vid 1 år?
son f?dd augusti 2005. Verktyg och standardmodell sedan f?dseln. Kurad efter kaos och sover numera 12 h!
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

När vår son var drygt ett år ändrade vi till en dagslur. Vi tog bort den korta eftermiddagsluren vid 15.30 då sonen antingen skrek sig genom luren eller satt och jollrade igenom luren. Då det var maken som var hemma under denna period kan jag inte på rak arm säga exakt vilken lurtid vi tog sedan, men jag vet med säkerhet att vid omkring jul lade vi honom 11.30 och då sov han ca 2,5 h.

Betr mattider: välling 07, lunch 11.30, mellanmål 14.30/15, middag 18 och välling 18.45. (OBS! Vår son är två år!!! Fast, sedan ettårsåldern har vi haft samma antal måltider. Det är bara klockslagen som har diffat).

Ensamlek har vi aldrig infört (tyvärr..).

Kram Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej :D

Vi ändrade till en lur när äldste pojken var elva månader. I början somnade han ofta till en stund på ensamleken. Då som nu leker han 1,5 timme.

Mattiderna var (och är i stort sett): 06 välling, 9.30 gröt, 14 mellanmål, 17 middag, 18.15 välling.

När han var ett år sov han middag 2,5 timme och hade tolv timmars natt. Han sover fortfarande lika länge på dagen men vi har dragit ned nattsömnen med en halvtimme.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej!

Klistrar in mitt svar från en annan tråd med liknande fråga! Dessa tider har med andra ord gällt alla mina 3...och mattiderna är familjens gemensamma, från smakisar och framåt!

/Fjällmor

Fjällfolket skrev:Halloj! :D

Våra tider är (min standard för barna :wink: när de sover en lur):

07.00 Godmorgon!
ca:
07.15 Frukost! - de 2 äldsta tog vällingflaska i sängen, lillprinsen dricker välling i mugg + smörgås + frukt vid matbordet (detta blev/blir sen grötfrukost)
11.00 Lunch - lagad mat
11.30 - 14.30 LÅNGLUR - denna anpassad till var och ens sömnbehov efter ålder/person...
14.30 Mellis - havregrynsgröt
17.30 Middag - lagad mat
18.30 Nattslurk - Välling i soffan tills det är tvärstopp! :lol:
19.00 Nattnatt... :sleep: :heart: :-({|=

Tjingeling!
/Fjällmor

p.s jag räknade/räknar alltså morgonvällingen som frukost.. :wink:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"