Han blir aldrig nöjd!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Sullan

Han blir aldrig nöjd!

Inlägg av Sullan »

Hej!

Börjar nu så smått misströsta. Fick vårt andra barn för tre veckor sedan. Den första veckan fungerade standardmodellen utmärkt, sedan kom en tillväxtperiod och Markus ville bara äta hela tiden....... och så har det fortsatt i två veckor nu. Jag ger honom mat under 1,5 - 2 timmar. Umgängesstund kan vi knappt ha för så fort han inte har bröstet i munnen så skriker han. Han äter HELA TIDEN under denna tiden tills han förhoppningsvis somnar och sover (om vi har tur 2,5 timmar). På förmiddagarna sover han max en timme.

Tillräckligt med mat får han för han hade gått upp 500 gram på en vecka. Vad är det som går fel? Kan oxå nämna att när jag har pumpat ur och ger honomn på flaska så är han nöjd en liten stund men jag vill helst inte hålla på att pumpa hela tiden. Snälla peppa mig, jag vill verkligen fortsätta amma honom.
Sullan med tv? pojkar. Henrik september 03 och Markus 14 juni 2006
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Klart du ska fortsätta amma :D Du tycks ju ha mjölk tillräckligt, om man säger så :lol: 500 g, jag må då säga :shock: :lol:

Nu är det nog inte riktigt så att han "vill" äta hela tiden. Det kanske skulle kunna hjälpa dig att se det från andra hållet, nämligen att det är du som ger honom bröstet hela tiden. Då tror han att det ska vara så. Små barn gör som vi lär dem. Han kan skrika av andra orsaker, och man får försöka lära sig tolka vad det är frågan om. Det kan vara något så enkelt om att han ligger illa, bländas, inte riktigt trivs med klädsel och temperatur. Han kan behöva distraheras med något färgstarkt kul att titta på, vändas i en annan riktning, träna musklerna och den lilla rörelsefrihet han har - framför allt ska han ju ligga på mage minst lika mycket som på rygg - och/eller att han behöver rapas grundligt och rejält, inte med snälla klappar utan med mjua stötar nerifrån och upp (mot axeln) så att luften verkligen kommer ut, etc. Titta fönster, ljus, speglar, blad på träden? Han vänder sig ut mot världen nu, i och med den egentliga födelsen, och då måste du öppna världen för honom :wink: :lol:

Han äter bra och då ska du "bara" inskränka måltidens längd en smula. Ge honom i tre eller fyra omgångar under max 1,5 tim, inte en minut mer. Sista halvtimmen på vakenpasset om 2 tim ska ägnas åt passiv social delaktighet, där han får ligga någonstans i händelsernas centrum och bekanta sig och se vad som händer, men där du står tillbaka, om du förstår vad jag menar. Där du alltså inte klistrar honom till din egen person (=dina bröst).

Det finns mycket att läsa här om Standardmodellen och även förstås i Barnaboken :idea:

PS Du har väl larm till honom :?:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sullan

Tack för peppning!

Inlägg av Sullan »

Hej Anna!

Tack för ditt svar! Behöver all peppning jag kan få just nu, brukar även läsa i Barna boken när jag misströstar för det hjälper! Vill verkligen fortsätta amma honom. Vi har provat att distrahera honom (med byte och att upptäcka världen), han är dock nöjd bara en liten stund, får han napp så är han nöjd längre så länge nappen sitter i men är det verkligen bra att ge napp i detta läge?

Även efter matning ur bröst no. två så har vi lagt honom för att vara socialt delaktig, men även då börjar han snart att skrika och blir nöjd först om han får napp, men återigen känns det som om vi skapar ett beteende med nappen.

Han blir fyra veckro denna vecka, kan man då börja med vagning?

Kramar Sullan

p.s. ett litet bidrag kommer på postgiro.
Sullan

Tack för peppning!

Inlägg av Sullan »

Hej Anna!

Tack för ditt svar! Behöver all peppning jag kan få just nu, brukar även läsa i Barna boken när jag misströstar för det hjälper! Vill verkligen fortsätta amma honom. Vi har provat att distrahera honom (med byte och att upptäcka världen), han är dock nöjd bara en liten stund, får han napp så är han nöjd längre så länge nappen sitter i men är det verkligen bra att ge napp i detta läge?

Även efter matning ur bröst no. två så har vi lagt honom för att vara socialt delaktig, men även då börjar han snart att skrika och blir nöjd först om han får napp, men återigen känns det som om vi skapar ett beteende med nappen.

Han blir fyra veckro denna vecka, kan man då börja med vagning?

Kramar Sullan

p.s. ett litet bidrag kommer på postgiro.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Jag vet egentligen inte riktigt vad som är problemet, utöver det jag försökt besvara :?: "En liten stund" är vad världen och tiden består av för små nästan-nyfödda. Man får ha tålamod och använda sin uppfinningsrikedom. Man kan inte begära att han ska ligga och jollra en halvtimme (ännu). Man har sin begränsade tid, ca 1,5 - 2 tim, för matning och allt annat som Standardmodellen innefattar, och då får man helt enkelt försöka ro det projektet i land, gång för gång, utan att lilla barnet skriker. Det är det hela. Och det kan kräva sin fulla koncentration, verkligen, där man ständigt hittar på nya saker - inte för att distrahera utan för att verkligen visa världen. Och på det ska det sovas. Pang bom. Vagna kan du verkligen göra.

Han är programmerad att suga (=vägen till överlevnad) och blir han nöjd av att ha nappen i mun ett tag mellan varven är det ingen katastrof alls. Han måste inte gå upp 500 g i veckan :roll: :!: Kolla bara att han verkligen suger på den :!: Den ska inte sitta där som propp.

Gör den det tar du bara ut den och tar honom till något nytt intressant. Konstigare är det inte.

Och var inte rädd för att ni "skapar ett beteende" - ni skapar ungefär tusen "beteenden" om dagen... :lol: Var sak har sin tid. Saker förändras. Det allt överskuggande viktiga nu är att lilla älsklingens överlevnadsångest hålls i schack och att hans farhågor och frågor besvaras förebyggande.

Nappen kan du plocka bort för gott när han är tre-fyra månader och han kommer inte att lyfta på lilla ögonbrynet. Då VET han att han överlever och därmed minskar också det instinktiva sugtvånget radikalt.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sullan

Det går bättre nu...

Inlägg av Sullan »

tack vare dina kloka råd, han är nöjd längre stunder med eller utan nappens hjälp. Bäst fungerar det om vi gör något såsom diskar eller hänger tvätt samtidigt, då tycker han det är kul att titta på.

Har även idag fått mitt andningslarm så nu ska jag bara mentalt förbereda mig på att börja kura honom (vagning).

Kramar
Sullan
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"