Och så kom lillebo!

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
carin73

Och så kom lillebo!

Inlägg av carin73 »

Hej alla!

Eftersom vi är några som väntat samtidigt tar jag mig friheten att skriva en ny tråd. För äntligen kom Lillebo. Jag slapp vänta lika länge som er Mindy, T.P, elin sofia m fl men det var likväl ett "äntligen".

Vaknade på natten för toabesök och konstaterade att vattnet inte gick den här kvällen heller. Väl tillbaka i säng vid 03.45 fick jag en svag värk, som snabbt tilltog i styrka men bara 8 min emellan. Efter bara 45 min visste jag att "this is it". Det hade ju startat några dagar tidigare på samma sätt men avstannat.

Ringde BB och talade om att vi var på väg. Hann iväg precis innan storebror vaknade. Mormor har ju varit här ett tag... :wink:

Kom in 06.30 och var 5 cm öppen och fick stanna. :wink: Två och en halv timme senare var jag öppen 8 cm. Vid undersökningen gick vattnet och sedan gick resten i raketfart. Resten av öppningsskedet gick på en kvart, avlöstes av en krystvärk och 9 min senare var lillebo ute med full poäng på Apgar!!! :heart: :heart: Han mådde prima hela förlossningen vilket var min högsta önskan.

Är fortfarande i rejält rus eftersom det faktiskt blev lika med min drömförlossning. Noll smärtlindring, total kontroll på värkarbetet tack vare profylaxandningen och avslappning, fullt stöd av mannen, en underbar barnmorska som knappt behövde göra någonting. Inväntade "jag vill dra hem"-känslan som faktiskt inte infann sig förrän första krystvärken slet tag. PANIK! :shock: Men det gick ju fort. :wink:

Så annorlunda mot förra gången som innebar bristningar, lillen mådde sådär, ingen kontroll och taskig service av barnmorskorna. :twisted:

Hade inte övat eller fått till lättandningen alls innan men det bara funkade. Fantastiskt otroligt. :lol:

Nu måste jag läsa i kapp om vilka av er som fått era efterlängtade småttingar i famnen. :heart:

Varma hälsningar
Carin

Ps. Vill någon fråga något så kör på!
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Grattis! Vilken fin berättelse! Lycka till! :D
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Vad UNDERBART! :D :D
Stort grattis till pjken, och till ditt enorma jobb!
Det är ju det som är extra skönt, profylaxen fungerar!
ÄVEN om man har en dålig förlossning i bagaget (samma här :cry: ) kan man öva och öva sig till att hantera födseln till fullo! :D :D :D
Och kroppen sköter faktiskt saker och ting per automatik, om man har övat bra!

Suveränt bra jobbat!! =D> =D>

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Lena

Inlägg av Lena »

Ljuvligt! Stort grattis! :D

OK, jag klämmer ur mig en fråga eftersom jag fortfarande går i väntans tider :wink: : bytte du ställning ofta under öppningsskedet, valde du upprätta positioner eller liggande?
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
carin73

Inlägg av carin73 »

Tack tack!

Lena, ang positioner. Jag hamnade halvsittande i soffa från start, fick sedan en sackosäck bakom ryggen och kände mig som en drottning med benen uppslängda lite nonchalant. :wink: Efter 1,5 timme kanske föreslog bm en gåstol, hon visade mig hur man helst skulle stå i den under värk för att avlasta bäckenet totalt och s a s gunga ner bebisen. Liksom hänga på armarna och släppa ner rumpan. Den ställningen gjorde nog jobbet och kändes suverän. Obs - massage i axelpartiet behövdes då och då. Orkade en dryg timme. Måste poängtera hur smärtlindrande det var att inte belasta bäckenet. Någon gång fick jag ta ett steg mot stolen (d v s belasta bäckenet) när värken just börjat o jisses vad ont det gjorde. :x Tillbaks i soffan en stund och sedan kom jag aldrig ur förlossningsstolen (sängen) efter sista undersökningen. Hamnade på sidan i en stark värk och födde så en kvart senare. Uppförsbacke säger man ju, men det gick så fort så det var nog inte negativt. En liten liten bristning fick jag.

Stort lycka till nu Lena!! Ser fram emot positiva besked. :wink:

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Grattis Carin :!: :heart:

Visst är det härligt när förlossningen blir som man drömt om, allt blir som man vill :!: Och det bästa är ju att lillen mådde så bra av det :!:

Hur stor var han :?: Och vad blir namnet :?: Nyfiken... :oops:

Föda liggande på sidan kan jag också rekommendera, har gjort alla gånger utom första :!:

Gosa nu med din bebbe, och ha det bra
Kram Mia :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D Ett stort Grattis :D

Härligt att förlossningen gick så bra. Själv är jag snart i mitten av min graviditet och det här gör att motivationen för att öva bara ökar :D

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ett stort och djupt känt GRATTIS :!: :lol:

Så underbart - vilken lycka :heart:

Och vad duktig du var - fastän du inte hunnit öva in flämtandningen ordentligt. Lillebo tog hand om jobbet :lol: :lol: :lol:

Pussa lilla lsklingen på nyfödda näsan från mig och önska honom välkommen till livet :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

:D GRATTIS :D
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
carin73

Inlägg av carin73 »

Tack, Mammut Maria, miar70, Linda Vega och inte minst Anna.

Linda Vega - öva! Det är bäst. Nu kan jag ju sitta här och säga att jag övade lättandningen utan att riktigt få till det men så föll det bara på plats ändå. Min erfarenhet är att jag fick både lufthunger och ballongkänslan (mer och mer luft i lungorna) till och från under träningen och hittade aldrig rätt läge. Men så i skarpt läge insåg jag att det gick utmärkt att ta ett lite djupare andetag för att "hamna rätt igen" eller justera åt andra hållet, andas ut lite längre. Trodde innan att om jag hamnade fel så skulle det bara bli värre men det gick alltså fint att korrigera. Om någon förstår hur jag menar. :wink:

miar70 - han var 51 cm lång och vägde 3465 gram. Namnet behåller vi lite privat ännu eftersom vi inte är 100 säkra. :wink:

Anna - han är pussad på näsan! :heart:

Nu arbetar vi på standardmodellen. Amningen börjar sätta sig, tack och lov, i värmen och lillen hade gått upp 35 gram på återbesöket. 8)

Sover äter nojsar äter sover äter nojsar äter... just nu utslagen på en filt på golvet efter ett smärre skrovmål. :lol:

Nu ska jag läsa T.P:s förlossningsberättelse!

Varma hälsningar
Carin
elin sofia

Inlägg av elin sofia »

Stort Grattis och många kramar! :D Och vad roligt att det gick så bra!

Ta det lugnt i sommarvärmen!
Mamma till Adam och Ida, juni -04 och juli -06
Bild:
Adam g?r pannkakor
Ida 1 timme gammal
kokos

Inlägg av kokos »

Å vad roligt, en lillebo är här. Ska bli spännande att få veta vad han ska heta. Grattis i stora lass!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
carin73

Inlägg av carin73 »

Tack Tilda, Elin Sofia och kokos!

Varma hälsningar
Carin
beccisen

Inlägg av beccisen »

Stort grattis till en som får vänta ett tag till :)
Mamma till Bustjejen -04, Flinkillen -06 och
Coola-killen -08
T.P

Inlägg av T.P »

kram och GRATTIS.. :heart:
vilken dag kom han? hur reagerade storebror?
barn födda 04/06/08
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"