Ni som har steriliserat nappflaskan: när slutade ni, hur gammalt var barnet?
Sluta sterilisera nappflaskan?
-
father of sons
- Inlägg: 1369
- Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
- Ort: Stockholm
Sluta sterilisera nappflaskan?
Ni som har steriliserat nappflaskan: när slutade ni, hur gammalt var barnet?
Usch nu ger du mig dåligt samvete... Jag BÖRJADE aldrig sterilisera... Jo, nu ljög jag lite! Den allra första tiden och när det är rasande hett ute. Har alltså inget korrekt svar på frågan, men jag tror nog att du kan sluta med det nu!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Skulle inte heller göra det längre om jag var som du. Diskmaskinen går ju upp i 55-65 grader om jag inte är helt ute och cyklar och det tar död på det mesta.
Däremot sköljer jag alltid ur nappflaskor och nipplar ordentligt efter diskmaskinen så att det inte finns kvar några rester av maskindiskmedel för det är bland det giftigaste små älsklingar kan få i sig.
Kram J
Kram J
Stolt mamma till 2 s?ner:
Eskil 021001 och Alvin 040519.
Eskil 021001 och Alvin 040519.
Jag kokar numera flaskan bara när den snuskat ur ordentligt, dvs om den stått framme över natten med ersättning i eller så. Eller om jag ska förfylla flaskan och ha den stående några timmar i kylskåp, då är jag också mer noga.
Jag resonerar som så att när de börjar krypa runt på golvet och dra i sig allsköns dynga självmant så kan det inte vara så noga längre. Vi fyller ju dessutom på uppifrån med alla möjliga dekokter och geggor, glatt assisterade av våra små älsklingar själva och då följer nog både det ena och det andra med. Använd ditt sunda förnuft tycker jag!
Jag resonerar som så att när de börjar krypa runt på golvet och dra i sig allsköns dynga självmant så kan det inte vara så noga längre. Vi fyller ju dessutom på uppifrån med alla möjliga dekokter och geggor, glatt assisterade av våra små älsklingar själva och då följer nog både det ena och det andra med. Använd ditt sunda förnuft tycker jag!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Jag var bara så där supernoga med att koka flaskorna medans vi inte hade diskmaskin och upp till ungefär 4-5 månader, sen har de så bra imunförsvar i sig själva. Och precis som föregående talare säger så drar de ju i sig så mkt annat när de ålar runt...
Jag har kännt lite så att man kanske inte ska vara för noga, de måste få konfronteras med lite "vanliga" bakterier för att kunna bygga upp ett imunförsvar.
Ang maskindiskmedel så har jag faktiskt pratat med giftinformationen en gång när jag insåg (försent) att diskmaskinen var avstängd utan att programmet gått klart. Dagens maskindiskmedel är inte alls speciellt giftiga, naturligtvis inte speciellt hälsosämt i större mängder men den lilla mängd som ev finns kvar på flaskan är inte skadlig på något vis. Nu sköljer jag per automatik av flaskorna ändå när jag tar ut dem ur diskmaskinen men det är skönt att veta att det inte skulle vara farligt om man glömmer det ngn gång.
Jag har kännt lite så att man kanske inte ska vara för noga, de måste få konfronteras med lite "vanliga" bakterier för att kunna bygga upp ett imunförsvar.
Ang maskindiskmedel så har jag faktiskt pratat med giftinformationen en gång när jag insåg (försent) att diskmaskinen var avstängd utan att programmet gått klart. Dagens maskindiskmedel är inte alls speciellt giftiga, naturligtvis inte speciellt hälsosämt i större mängder men den lilla mängd som ev finns kvar på flaskan är inte skadlig på något vis. Nu sköljer jag per automatik av flaskorna ändå när jag tar ut dem ur diskmaskinen men det är skönt att veta att det inte skulle vara farligt om man glömmer det ngn gång.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
- Inlägg: 15366
- Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
- Ort: Gastsjön
Vad jag alltid var noga med var att genast fylla kallt vatten i flaskan, och nappen uppochner ovanpå, också med vatten i, direkt efter måltiden. Blev kolossalt chockad när jag upptäckte att inte alla gjorde det
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
vår dotter föddes med ett fel som gjorde att hon inte kunde suga ordentligt! Vi blev flaskmatare och ordentliga som vi är skulle vi ju sköta det här med pumpning och flaskmatning enligt allakonstens regel. När dottern var ca 1 v var vår BVC sköterska på hembesök. HOn var då 65 år och tittade förundrat på min man som kokade flaskort och bröstpimpar och glatt berättade att " det gör vi varje dag"
Då sa BVC sköterskan " jamen det är ju bra om hon åtminstone vänjer sig vid era bakterier så det räcker att koka ngn gång i bland".
Däremot har jag varit försiktig med att diskmaskinsdiska åtminstone napparna! När våra barn legat inne på sjukhus ( tyvärr har de gjort det en del) har personalen aldrig maskindiskat napparna eftersom det är lätt att rester från diskmedlet fastnar! Men det kanske inte är så farligt?!
Däremot har jag varit försiktig med att diskmaskinsdiska åtminstone napparna! När våra barn legat inne på sjukhus ( tyvärr har de gjort det en del) har personalen aldrig maskindiskat napparna eftersom det är lätt att rester från diskmedlet fastnar! Men det kanske inte är så farligt?!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Maskindiskmedel är mycket farligt, det är frätande och till råga på eländet basiskt frätande vilket är mycket värre. Se till att diskmedelspaketet står uppe under taket helst! Undvik att diska napparna i maskin och se noga till att det inte finns npgra diskmedelsrester kvar i flaskor och ringar. Jag diskar flaskorna för hand med ett snabbt drag med flaskborsten m bara en droppe diskmedel på, kör sedan runt borsten i ringen ett varv och sköljer slutligen nappen direkt under kranen. Jag häller dock också alltid kallt vatten i flaskan direkt efter målet i väntan på disken.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Ja tänk vad många olika teorier det finns om allt
... Jag som har fått sagt till mig (se mitt tidigare inlägg) att maskindiskmedel inte var så farligt. Tydligen ngt om att dagens diskmedel inte längre innehöll så mkt farligheter...
Jag förstår självklart att det är farligt om det äts direkt ut burken...
Jag förstår självklart att det är farligt om det äts direkt ut burken...
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)