sömnen och maten till adam 7 veckor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Ingela

sömnen och maten till adam 7 veckor

Inlägg av Ingela »

Hejsan
Nu har min underbare lille pojk kommit och allt är frid och fröjd, förutom då nätterna då jag ammar ngt för mkt...
Problemet är dagarna, då jag har svårt att hålla prinsen vaken... Han har en tendens att slockna lite då och då och det är fullständigt omöjligt att hålla honom vaken i ens tjugo minuter...

Jag ammar honom var tredje timma och det funkar jättebra med maten, han verkar nöjd därimellan..
Sedan försöker jag få in sovpass efter ca 1,5 vaken timma. Men som sagt emellanåt kan han sova hela förmiddagar och jag väcker honom för mat om det går...

Jag ammar fem ggr på dagen och sedan ca tre ggr på natten, beronde på hur dagen sett ut...

Jag vill ha lite tips och råd från goda mödrar om hur jag ska gå tillväga för att ha de bästa förutsättningarn till en god natts sömn för oss båda...
Vad jag läst mig till så är två månader en bra tid att sätta schemat!?
Har ngn scema för en två månaders som man kan få ta del av med lite goda tips därtill för att hålla bebisen vaken!?

Mvh INgela :P
Mamma till två pojkar
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D Kolla här till att börja med! Två aktuella länkar för "er ålder" :

http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=7197

http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=7278

Vår son var för tidigt född och vissa dagar sov han hur mycket som helst. Typ 18-19 timmar även när han blivit drygt 2 månader. Jag skyllde det på att han var prematur men nu har jag förstått att många små får såna här "perioder" när det är svårt att hålla dem vakna. För oss påverkade det aldrig nätterna, han åt sina två gånger. Försök framhärda, komma så nära det mål du vill som möjligt med diverse aktiviteter och inse att vissa dagar blev det kanske inte så nära.
Den lille har tydligen vänt dygnet lite grann och det är bara du som tålmodigt och bestämt kan jobba att vända det tillbaka och komma ned till två nattmål i alla fall :wink: . (se länkarna) Det tror jag att ni lätt når med lite mer struktur på dagarna och det kommer det att bli. Ni har ingen tokig början! :D
8 timmar sammanhängande nattsömn börjar han vara mogen för nu och det är lite olika hur man föredrar att lägga den sömnen (se länkarna).

Du får säkert fler tips här men det råd jag kan ge är att skynda lite långsamt med schemat. Sätt dig ned och följ hans rytm någon vecka och se om du finner någon röd tråd och försök förena det med dina egna önskemål. Men bryt inte ihop om det havererar. Allt har sin tid. :wink:

Lycka till och grattis till den lille! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Ingela

Inlägg av Ingela »

tack så mkt Mindy!!
Han har redan börjat vara vaken lite mera, tre nätter i rad 8 timmar per natt...

Tack för tipsen...
Mamma till två pojkar
Mindy

Inlägg av Mindy »

Härligt! :D
Vad duktiga ni har varit :!:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"