Ramsa på snart 3,5 månaders tjej?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
alvin_saga

Ramsa på snart 3,5 månaders tjej?

Inlägg av alvin_saga »

Jag läste att man kan använda ramsa från bebisen är 3,5 månader och Saga blir ju faktiskt det på lördag (hon är född den 18 mars). Är det mer effektivt och både ramsa och vagna än att bara vagna en sådan liten tjej?

Vi tänkte sätta igång på torsdag om allt går enligt planerna så vi vill att allt ska vara solklart för oss innan dess :D
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Kör du med vagning som besked under kuren, men gå ändå ut med ramsa ur rummet så att den kommer med på köpet.

Bra att vara förberedd - välkommen igen så fort du har nya frågor!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
alvin_saga

Inlägg av alvin_saga »

Tack LO, då gör vi så som du skriver! Kan du bara kolla att vi har uppfattat rätt:

- Vi börjar med schemat (standardmodell) på morgonen och försöker få Saga att somna själv under dagen med hjälp av vagning. Då ska det vara i ett ljust rum mitt i händelsernas centrum eller utomhus. På natten ska hon sova i eget rum som är riktigt mörkt.

- När Saga ska sova (både natt och dag) så gör vi tillrättaläggande, trycker till och börjar vagna direkt även i fall hon är tyst. Börjar hon skrika så vagnar vi ännu effektivare och förhoppningsvis så tystnar hon efter ett par minuter och då lugnar vi ner tempot, skakar vagnen från sida till sida och går därifrån med ramsan. Så fort hon börjar grymta eller skrika så vagnar vi igen och går sedan därifrån med ramsan och så fortsätter vi tills hon somnar. Då avslutar vi med bekräftelseramsa.

- Efter den andra natten så avvaktar vi lite innan vi vagnar, lyssnar av och går in och vagnar om skriket stegras. Vi vagnar tills hon tystnar och går därifrån med ramsa. Skriker hon igen så avvaktar vi ännu lite längre innan vi vagnar.

Tacksam för svar!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej igen
- På natten ska det vara mörkt och avskärmat. På dagen kan detvara lite vad som helst. precis.

- Jag har mina betänkligheter mot att vagna när hon är tyst. I alla fall om du tar med dig ramsan ut. Däremot kan du skaka till lite lätt i vagnen i sidled ( ett par sekunder) Sedan ska du ju in och vagna vid första pip och resten är helt rätt.
OCH skulle det vara så att hon skriker/gråter direkt när du har släppt henne så vagna några rejäla tag för att lugna henne.

- Exakt!

Ni kommer att fixa detta hur bra som helst.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"