God morgonsömn, krångel med långlur

/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej Nancy.
Ursäkta att jag missat ditt rop på hjälp. Tack för påminnelsen :wink:.

Jo, i en minikur börjar du ju om lite från början, men eftersom både du och Leia faktisk vet vad som gäller - egentligen - så behöver ni inte köra en full kur.

Jag tror ändå att det viktigaste här är att köra ut alla vargar OCH att ta över kommandot vad gäller struktur. Lite jäklar annamma från morsan tror jag :wink:

Bestäm schema! Håll det (det är DU som bestämmer, inte Leia!!)
Första dagen:
Lägg ner och lägg tillrätta, snabbt, men gör det - framför allt, räta ut benen så att hon ligger platt på mage. Så fort du släppt får hon ligga hur hon vill. Lägg händerna över ryggen i solfjäder i några sekunder, tryck till och gå ut med ramsan.
Om hon ber om hjälp att komma till ro någon gång, så går du in och gör om proceduren igen. Annars tar du hand om alla de andra 17 bebisarna som också ska läggas, för att du faktiskt måste mjölka de 18 korna som står och råmar. = släpp koncentrationen på Leia, gör något annat.

Dag två. Samma procedur, som dag ett, men nu är det ramsa som ska till om hon ber om hjälp - inte annars.

Sedan kör du denna läggningsprocedur varje dag, tills hon flyttar hemifrån ;-)

Om hon vaknar på natten eller mitt i en lur så är det EN pangramsa som gäller. Den talar tydligt om att det är natt/sovtid. Men sedan händer INGETING!!! Om hon inte bryter samman fullständigt och vill ha hjälp att komma till ro (inte om hon blir ilsken och arg och vill komma upp!!!). Då går du in och kör läggningsprocedur första dagen och ramsar efter det - tydligt och konkret, betryggande, lugnande och punktsättande.

Kom igen. Du vet vad som gäller. Hitta känslan i magen - Leia ska sova, jag ska göra annat. Fundera inte så mycket på hur, gör som du VET!

Kram!
/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nancy

Inlägg av Nancy »

Stort tack /LO :D

:D Rapport:
Lade 12.00 med tillrättaläggande (ålade sig halvsekunden efter :wink: ), några sekunders solfjäder och ut med ramsa.

Somnade ca 12.04 och sov till ca 13.07

Ramsade varpå Leia gnölade/tjoade i intervaller till 13.11 och vaknade sen 13.31 :D :lol:

Känns som en sjyst början :wink: :D

Två frågor:

:arrow: tillrättaläggande + kort solfjäder känns bakåtsträvande även om jag såklart ser poängen i nuläget. Förstod inte riktigt om du skojade eller ej då du skrev att jag skulle fortsätta så...typ alltid :?: :roll: :wink: (eller lång tid framöver i alla fall...)

:arrow: samma läggningsprocedur även till kvällen som markering :?:

:D Hälsningar från Nancy
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Bra jobbat :D :thumbsup:

Jag menade allvar. Alltså inte till hon flyttar hemifrån, men ett bra tag. Det är beskedet att hon ska sova. Det tar ju bara några sekunder totalt men förmedlar ändå en lugnande, punktsättande känsla från dig till henne.

Jag gör det inte på Vera varje dag, men om jag känner att hon krånglar lite, så kan jag dra lite i benen och lägga händerna på ryggen (maken klappar på huvudet istället). Bara som en signal att nu är det faktiskt sovdags.

Duktig mamma :lol:

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Nancy

Inlägg av Nancy »

Eftersom denna tråd redan är en sådan långkörare fortsätter jag lite till :wink: :lol:

:arrow: Det är nu snart 2 veckor sedan vi återinförde tillrättaläggandet. De ledsna uppvaknandena har minskat för var dag och den senaste veckan har de flera dagar uteblivit helt och hållet :!: :D

Leia har nu verkligen fått korn på detta med långlur igen. Sover, sover och...sover :sleep: Det är så frestande att spela med marginalkvartar (marginalhalvtimmar :oops: ) MEN jag har märkt följande:

:idea: den tid hon sover efter 13.30, ungefär lika lång tid extra tar det för henne att somna på kvällen :!: Ex: sover 12-13.45, somnar kvällstid först 19.15 istället för 19.00. Den extra sömn hon får utöver 1,5 timmar gör heller inte att hon blir piggare/gladare på em.

Skall jag vara hårdare med att enbart låta henne sova 1,5 tim :?:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Bra bra. Hon kanske är en som behöver det där lilla extra pysslet, som ju faktiskt tillrättaläggandet är.

Ja, märker du att det gör skillnad så håll 1,5 timmes sömn. Skulle du märka att eftermiddag eller kväll blir tröttare än vanligt så kan du lägga upp till en halvtimma tidigare. Det påverkar inte morgon eller annat.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack /LO :D

:arrow: Och tack ännu en gång för hjälp med minikur och råg i ryggen till mor som tyckte hon gjort ALLT även om så inte var fallet :wink:

Två dagar i rad har nu lillebus vaknat efter 1 tim 15 minuter (inom marginalkvart alltså) men modern hennes upplyser om att det inte är dags att vakna ännu så Leia somnar om och sover en stund till... :lol:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Härligt.

Att göra ALLT är ju inte alltid det rätta utan kan lätt bli lite för mycket. :lol: :wink:

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej /LO, nu uttryckte jag mig tokigt :wink:

Med "allt" menade jag mätt mage, delaktighet, hyfsat roligt umgänge med småknasig mor, tvätthögsprincip, sparsamt ramsande och avvaktande många veckor...

Är man ansvarig för devisen "ett av verktygen är att inte använda dem" får man ju försöka leva upp till det också :roll: :wink: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"