Rödprickig...?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

anna71

Inlägg av anna71 »

Till mammamy:

jag har en väninna som älskar allt vad naturprodukter heter, och just nu ger hon koppar till sin son (2,5år). Det har hon gjort sen han var 1 år ungefär. Vet inte riktigt i vilken form, jag menar, det kan väl inte vara ren koppar?? Hur som helst så säger hon allt som oftast att mina ungar skulle behöva lite koppar de med, så förkylda som de är (det är hennes pojke ju också!). Har du någon åsikt om detta? Kan inte hitta nåt på nätet.

hälsningar
Anna i Milano
Johanna G

Inlägg av Johanna G »

Hej!

Min första tanke när jag läste din fråga är att det rör sig om något så banalt som vanliga "torrhetsfläckar". Jättevanligt hos småbarn och framför allt vintertid. Båda mina killar har besvär av det av och till. Motar man inte Olle i grind när de kommer och smörjer med fet salva (ex Locobase) 2 gånger om dagen så blir de fler, större, rödare, och kliar mer på bara några dagar. Är huden riktigt illröd så kan en liten kur av mild kortisonkräm behövas ett par gånger om dagen i 2-3 dagar för att "vända skutan rätt".

Är det torrhetsfläckar så ska du inte bada henne oftare än MAX (!) en gång i veckan och då med badolja i vattnet. Tvättkräm istället för tvål är ett annat hett tips.

Jag håller dock med tidigare forumist om att du bör visa upp det på BVC e dyl. Det är så otroligt svårt att säga vad det är när man inte har sett det. Alla upplever vi ju saker/tillstånd olika och alla beskriver vi dem olika...

Lycka till!

Kram J
Stolt mamma till 2 s?ner:
Eskil 021001 och Alvin 040519.
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej Anna71!
Som doktor låter det mest mumbojumbo för mig, men som både doktor och mamma kan jag säga att jag ALDRIG skulle ge sånt till mitt barn, någonsin. Ger man sitt barn allsidig husmanskost med rejält med fett och undviker light-produkter samt ger AD-droppar med någorlunda regelbundenhet, så får barnen ALDRIG någon MÄTBAR brist på vare sig vitaminer, mineraler eller metaller. Sedan kan ju inte vetenskapen veta allt förståss men tro mig, hälsokostfrämjarna vet MINDRE.
Ja, jag är en tjurig en :D
I bästa fall - och mest troligt - är de koppartabletter hon ger sina barn fullständigt verkningslösa och därmed också förhoppningsvis helt ofarliga. Men som sagt, man VET inte.
Hoppas det var något av ett svar iallafall :shock:
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
J och Å

Inlägg av J och Å »

Om det nu är torrhet som är boven i dramat rekommenderar jag starkt dermanord grejer. Karl blev torr och lite prickig i början av vintern. Jag totalvägrar smörja honom med kortison och grejer. Undviker det i största mån själv.
Oljan vi använder på blöt hud innehåller:
Simmondsia Chinensis (kallpressad Jojobaolja), Butyrospermum Parkii (Sheasmörolja), Glycine Soja (Sojabönolja), Canola (Rapsolja), Rosmarinus Officinalis (Rosmarin antioxidant).

Om han mot förmodan blir röd i rumpan använder vi en kräm som innehåller: Krämen använder jag mest till torra händer odyl.
Simmondsia Chinensis (kallpressad Jojobaolja), Cera Alba (Bivax), Butyrospermum Parkii (Sheasmör), Copernicia Cerifera (Karnaubavax), Tocopherol Acetate (naturlig E-vitamin).

Kan tillägga att den röda nariga sugtummen blev finfin av oljan. Till skillnad mot då vi försökte med idomin odyl.

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"