Säker sömn som spruckit

Skriv svar
jonna73
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 06 jun 2006, 20:49

Säker sömn som spruckit

Inlägg av jonna73 »

Hej!

Jag är ny här på forumet men har hittat stöd i Barnaboken sedan min äldste pojke var nyfödd. Han började sova bra tack vare standardmodellen och är snart två år. Och nu är helt plötsligt nätterna helt upp och ned. Han vaknar till en gång i timmen nätterna igenom och har åtminstone ett längre uppvak. Första nätterna blev vi så förvirrade att han fick både välling och en massa spring i rummet. Nu är det dock ramsan som gäller. Problemet är att jag tycker att också den stör mer än den hjälper. Vad göra? Ingenting? Men jag vill ju på något sätt visa att vi finns där... Det har varit såhär i flera veckor.

Nu är det så att även Lillebror skulle behöva kuras. Bör jag vänta med det tills Storebrors nätter sitter igen? Jag funderar på om skrik och spring och ramsor stör honom ännu mer just nu.

Jonna
Storebror, f?dd 04
Lillebror 051119
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Säker sömn som spruckit

Inlägg av annawahlgren »

jonna73 skrev:Nu är det dock ramsan som gäller. Problemet är att jag tycker att också den stör mer än den hjälper. Vad göra?
:D Ha tålamod. Envisas med gott uppövad ramsa x4, utan egna "frågor" mellan varven och utan fikande efter godkännande nickningar och bekräftelser. Klart den "stör" därför att beskedet stör - om och när nu lille älsklingen är van vid att det ska hända saker på natten. Det tar lite tid innan barnet anser sig ha fått nöjaktigt besked (på temat PÅ NATTEN SOVER MAN) och kan slå sig till ro med det.

Så ut med vargarna :!: :lol:

"Jag funderar på om skrik och spring och ramsor stör honom ännu mer just nu" skriver du. Ja, skrik och spring stör. Men inte ramsor. Ramsa dem båda över en kam :idea: Du kan utan vidare kura dem båda samtidigt. Ramsan är inte "personlig" eller känslomässigt färgad. Den lämnar bara raka besked, och det beskedet gäller för alla: PÅ NATTEN SOVER MAN. (I alla fall små barn :lol: )
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
jonna73
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 06 jun 2006, 20:49

Inlägg av jonna73 »

Tack :D Vi har börjat med lillebrorkurningen ikväll.

Men med den store har jag fortfarande lite ramsfunderingar. Ramsan tar egentligen; han blir lugn av den när det verkligen är kris. Jag brukar ramsa så fort han vaknar hur han än låter och sedan avvakta i det längsta innan jag ramsar igen. Det är bara det att det tar inte alls när han bara låter sur eller halvupprörd. Snarare får den honom att bli rejält förbannad. Därför funderade jag på att bara låta honom vara...men det känns ju inte heller riktigt trevligt.

Han är tjugo månader och har sovit som en klocka fram tills för några veckor sedan. Hela pojken är förresten lite vacklig just nu och det påverkar väl nätterna också. BVC trodde att det tagit på honom att få syskon. Men han älskar lillkillen och har nästan själv tagit över allt från blöjbyten och påklädning till att servera välling över hela lillebror :D Jag längtar tills vi fått ordning på nätterna så att de kan börja sova i samma rum.
Storebror, f?dd 04
Lillebror 051119
jonna73
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 06 jun 2006, 20:49

Inlägg av jonna73 »

Nu har han sovit som en sten alla våra tre kurningsnätter av Lillebror :D Så det gick visst alldeles utmärkt att ramsa båda över en kam.
Storebror, f?dd 04
Lillebror 051119
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :D Pris och beröm :lol:

Ska bara tillägga att det som du märkt är tämligen meningslöst att försöka ramsa (eller överhuvudtaget ingripa) när en liten unge är sur och/eller arg. Sådana mindre ädla känslor får han ta hand om själv :wink: Dem väntar man ut tills barnet är mottagligt för mera meningsfull kommunikation, om man säger :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

jonna73 skrev: BVC trodde att det tagit på honom att få syskon.
Och vad hade BVC för goda råd att erbjuda?

* Ta bort syskonet :?:

* Sanktionera sömnbrist hos storebror och skylla på lillebror :?:

Du ska vara stolt över ditt arbete med barnen och storebrors suveräna icke-svartsjuka och kärleksfullhet, som du möjliggjort och tillåtit :!: i stället för att ägna dig åt (självuppfyllande) negativa förväntningar och ta till dig den barnfientliga attityd som sorgligt nog är så förhärskande i dagens samhälle.

Men inte här :lol: :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"