Hej Anna!
Började med standardmodellen (på Felix 8 v, 5 v. för tidigt född...) igår och under dagen fungerade det nästan perfekt! Dessutom har jag använt mig av metoden under helgen vad gäller matning och Felix har mått bättre än någonsin! Inga timslånga skrikperioder alls - fantastiskt!! Däremot så har natten inte alls fungerat och jag känner mig villrådig. Felix åt igår sista målet kl 19.40-21.20. Ammade, badade och var nöjd under hela tiden och t.o.m tog insomningsslurken (vilket alla andra mål är lite av en kamp..) tog Felix utan protester. Kl. 00.40 var det dags för nattmål: diade ca 10 min från bröst nr 1. Ser lagom trött ut. Rapar. Erbjuder bröst nr 2 - vilda protester. Vaggar tills han slutar skrika och slappnar av, erbjuder igen och det blir samma visa om och om igen. Till slut är han så irriterad och klarvaken - lägger honom på en filt under mobilen - inte heller bra - lägger honom i vagnen och börjar buffa - han skriker ännu mer. Puuhh... så här håller det på till kl 04.00. då han äntligen kan somna. Det går mindre än en timme, kl 05.00. så är det dags igen: ammar bröst nr 1 i ca 12 min. Rapar. Ser trött och nöjd ut: erbjuder bröst nr 2 och historian upprepar sig. Somnar vid kl 06.00. Felix vaknar åter kl 07.40. Ammar, sköter, umgås (Felix har nära till gråt hela tiden), diar endast 5 min från bröst nr 2. Rapar och så är det samma visa igen vid insomningsslurken. Vad ska jag göra??
Undrar även: Kan jag vagna honom efter alla mål om det behövs eller ska det enbart göras när nattmålet ska hoppas över? Är det dags att redan nu få Felix att sova över nattmålet (tidigare nätter har han ofta ätit 2 ggr) eller ska han få ETT natt mål eftersom han är 5 v. för tidigt född (Är 8 v.)? Är vi tillbaka på ruta ett nu då natten blev så här? Är evigt tacksam för svar då jag är rädd för att göra fel. Jag ska INTE ge upp!!
Vagna och insomningsslurk.
Hej Nina.
Räkna som om Felix är tre veckor gammal. Dvs att han är född vid BF. Utgå sedan ifrån det när du planerar hans mat och sömn.
Han har alltså egentligen precis kommit ur nyföddhetsstadiet, så det går att införa standarsmodellen, men inte förvänta sig att allt ska gå perfekt från början. Låt honom få några veckor på sig, så att ni tillsammans kan hitta rätt tider för sömn och mat.
/LO
Räkna som om Felix är tre veckor gammal. Dvs att han är född vid BF. Utgå sedan ifrån det när du planerar hans mat och sömn.
Han har alltså egentligen precis kommit ur nyföddhetsstadiet, så det går att införa standarsmodellen, men inte förvänta sig att allt ska gå perfekt från början. Låt honom få några veckor på sig, så att ni tillsammans kan hitta rätt tider för sömn och mat.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: Vagna och insomningsslurk.
Härligt att du börjat med Standardmodellen och redan ser så goda resultat - klart lilla älsklingen inte ska behöva skrika en massa (eller alls)Nina Bergvall skrev: Kl. 00.40 var det dags för nattmål: diade ca 10 min från bröst nr 1. Ser lagom trött ut. Rapar. Erbjuder bröst nr 2 - vilda protester. Vaggar tills han slutar skrika och slappnar av, erbjuder igen och det blir samma visa om och om igen. Till slut är han så irriterad och klarvaken - lägger honom på en filt under mobilen - inte heller bra - lägger honom i vagnen och börjar buffa - han skriker ännu mer. Puuhh...
Men detta du beskriver som jag citerat är inget nattmål. Det är en orgie i förvirring. Du ser ju i Barnaboken hur nattmålen går till, om man nu följer Standardmodellen på dagen. De får ta högst tjugo minuter och mer behövs verkligen inte. Det är inte ens meningen att barnet ska vakna ordentligt. Därför gäller det att ge mat ögonblickligen.
Nu är han för tidigt född och måste ännu lite till betraktas som yngre än han är. Men sex timmars natt ska han defintivt ha och det kan du lätt vagna honom till. Läs på i Verktygslådan om rätta tekniken! Buffa då inte utan håll dig till effektivt vagnande (öva med tyngd i vagnen först, så att du får upp rätta snitsen, och fastna sedan inte).
Var inte rädd för att göra "fel" - en gång är ingen gång, och små barn köper allt, de tror att det ska vara så
Du har väl larm
Tillrättaläggandet är magiskt och viktigt. Görs distinkt vid läggning, varpå genast följer (kort) vagning som bekräftelse: dags att sova
Dags att sova på mätt mage, förstås
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Nina Bergvall
Grymt..
Kändes grymt att låta Felix bara ligga i vagnen och skrika inatt, men jag förlitar mig på metoden och härdade ut. Felix vaknade vid 01.20 första gången, jag vagnade på (har tom lite träningsvärk idag
) och han skrek sig helt svettig i ca 15 min. Sen somnade han för att åter vakna efter ca 40 min. Skrek då likadant ca 13 min och filten i vagnen blev en enda stor knöl som Felix krälade hjälplöst i. Fy vad hemsk, gråten var nära och jag var genom svettig själv men då Felix har skrikit betydligt längre i flera, flera veckor kändes det som om jag KAN och MÅSTE stå ut, för Felix skull. Nästa gång han vaknade hade 6 timmar passerat (skönt!) och älsklingen åt rejält från båda brösten inom 20 min och slockade nöjdt därefter
Jag fick väcka honom imorse faktiskt till mål nr 1.
Nina
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Skärpning nu
Du skriver: "men då Felix har skrikit betydligt längre i flera, flera veckor kändes det som om jag KAN och MÅSTE stå ut, för Felix skull. "
Du ska inte "stå ut"
Det är inte synd om små (eller stora) människor som får sova
Så lite mer saklighet, tack
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Nina Bergvall
Tar på krafterna..
Tycker defintivt inte synd om mig själv. Ironiserar bara över hur kämpigt det är. Det finns ingen rim och ranson i att ha det så här vecka in och vecka ut. Gråter gör jag av utmattning, för mig själv, inte när jag behöver inge lugn och säkerhet. Vi har haft några bra dagar nu men är sedan igår kväll inne i det som jag tidigare beskrivit.Jag har verkligen läst och gör mitt bästa. Funderar på att testa ge tillägg ikväll. Vad jag förstår är min mjölk inte lika fet på kvällen och då det har krånglat i ett dygn kanske det är smart att ge tillägg. Någon som har erfarenhet av detta?
Nina
-
Nancy
Hej Nina
Om du tvivlar det minsta på att sonen blir mätt nog tycker jag gott att du kan komplettera med ersättning
Själv hade jag bara mjölk nog att täcka en tiondel av Leias dygnsbehov så min amningskarriär blev snöpligt kort...
Har dock flera i min bekantskapskrets som serverat mat både från bröst och flaska utan problem
Om du tvivlar det minsta på att sonen blir mätt nog tycker jag gott att du kan komplettera med ersättning
Själv hade jag bara mjölk nog att täcka en tiondel av Leias dygnsbehov så min amningskarriär blev snöpligt kort...
Har dock flera i min bekantskapskrets som serverat mat både från bröst och flaska utan problem