Hjälp - hon bits!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
JH
Inlägg: 861
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 17:10
Ort: Södermalm - Stockholm

Hjälp - hon bits!

Inlägg av JH »

Elsa har nyss fått en liten söt tand. Jättekul - tyckte jag tills igår då hon bet mig när hon ammade!!! :evil: :evil: Jag brukar inte vara så sjåpig när det gäller smärta, men det här gjorde ONT!

Igår bet hon mig när jag trugade - hon var alltså klar och ville väl inte ha mer och började väl tugga istället då. Men idag bet hon mig när hon skulle börja amma. Det tog jättelång tid att få henne att äta det målet eftersom jag skrek till första gången hon bet mig och ryckte bort henne (av ren reflex), så hon blev ledsen. Sen bet hon mig varje gång jag la henne till bröstet, och tittade på mig för att se om jag reagerade! ](*,) :roll: Till slut åt hon ändå, men bet till igen när hon var klar.

Vad kan man göra?? Det är är inte roligt och jag vill verkligen inte sluta amma för att hon bits! Andra barn har ju tändet och ammar...
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
anna
Inlägg: 4630
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Detta har varit på tal en gång innan.
Kolla under samtalsforum, (sid. 3) en tråd som heter "Tänder på 5-månaders gör FÖR ont att amma" av Kokos.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
maxikaxi
Inlägg: 139
Blev medlem: tis 21 dec 2004, 19:14
Ort: Nyköping

Inlägg av maxikaxi »

Hej,

Jag hade samma problem framför allt när första tanden kom. När han börjar "gnugga" tutten med tänderna trycker jag honom bestämt men varsamt lite närmare så att bröstet åker inåt. Drar jag bort honom gör det bara ännu ondare. Det går också att vara beredd med ett finger på hans hakspets och dra hakan nedåt när hon biter till. Ett annat sätt är att bryta på gammalt vanligt sätt genom att ta ett finger i mungipan. För oss funkar det att dra honom intill mig. Han fattade ganska snabbt att han inte skulle bita efter detta. De första gångerna gjorde jag som du och skrek (det gör ju så j..la ont), men det slutade med att han blev rädd, jag blev rädd och blödde och amningen blev mycket jobbig.

Lycka till!
Hugo 2004-08(kurad vid 4 mån)
Sofia 2006-12 (SM från start)
Petter 2009-04 (SM från start)
Erika 2011-10-03 (39+0)
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"