Emma är inte längre en säker sovare på

Tessan
Kontakt:

Emma är inte längre en säker sovare på

Inlägg av Tessan »

Hej :cry:
Emma har varit förkyld med kramper och allt som hör därtill. Hostan är fortfarande inte borta utan den är som allra värst på natten.
Sen förra lördagen har hon varit vaken ett par timmar per natt. Jag har ju förstört genom att vara därinne självklart men jag klarade inte av att lyssna på Emmas skrik i flera timmar, hon skrek tills luften mer eller mindre tog slut. Jag låg på en madrass bredvid henne i några nätter och ramsade när det var som värst. En natt tog jag upp henne då hon inte fick luft och hade varit ledsen i 2 timmar.
Nu när hon inte krampar vaknar hon fortfarande upp och skriker/är ledsen/tyst i flera timmar varje natt och jag vet inte vad jag ska göra :shock: :shock:
Hittills ramsar jag när hon är ledsen men Emma ska inte behöva ha det så här och jag grälar redan på mig själv för så som jag har gjort.

HUR gör jag :?: :?: Emma har sovit sina nätter sen hon var liten så jag blir helt ställd av det här.

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

För det första tycker jag inte att du skall ha dåligt samvete för att det blev som det blev när flickan var sjuk. Klart att det var exeptionella förhållanden, och klart att du måste kunna hjälpa ett sjukt barn. Ingen skall behöva skrika i timvis, det säger sig självt. Så glöm alla sådana tankar, och schasa ut de vargarna till att börja med...

Ställ dig följande frågor:

1) Vilka verktyg litar du på till 110 %? (de som alltid har fungerat?)

2) Hur skulle du använda dem med ett annat barn än Emma i samma sits? (för att få lite distans...)

3) Vad har du för kristilldelning? Fungerar det till 110 %?

4) Behöver du några nya verktyg, har Emma vuxit ur några gamla? (vagning etc.)

5) Hur ofta vaknar hon/per natt? Tänk i förväg vad du skall göra då, så att du är väl förberedd när det väl sker, och aggerar lugnt och säkert.

6) Skriv nattdagbok! Det är svårt att se förbättringar om man försöker komma ihåg hur det var "i förrgår natt"..? Och vad som fungerade så bra då... :wink:

Där har du mina tips! Lycka till! :D
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej!
Tack Päivi. Naturligtvis så är jag skitdåligt (ursäkta uttrycket) förberedd :oops: eftersom jag inte lyckas lugna henne.

Jag har ju musiken som absolut kris. Att ta upp vagnen i sovrummet går inte och hon skulle undra vad jag pysslar med :lol: :shock:

Men det jag funderar över är ramsan :?: :!: Hur ska den användas vid såna här tillfällen?

:idea: Bara vid "jag vill gå in-kris"
:idea: Ramsa på tills jag får henne lugn och då oavsett om det blir att ramsa mycket
:idea: Inte ramsa alls utan enbart sätta på musiken och göra andra ljud i huset?

Hon lyssnar till ramsan, det hör jag eftersom hon direkt blir lugn av den men det tar inte lång stund förrän hon är ledsen igen.
Hon ligger ner hela tiden och har stängda ögon (tjyvkikade förra natten) så hon vill verkligen sova :heart:

/Tessan

Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen! :)

Ja du... jag skulle nog tro att du skall aggera ungefär som du brukade innan hon blev dålig. Det är ju det hon känner igen. I samma läge skulle jag nog vara rätt så sparsam med ramsandet - du vet - underhållning, och så vidare... och:

ge en ramsa vid läggningen, sedan avvakta, göra just andra ljud i huset tills...

.. det börjar kännas som om jag vill in - och då ramsa efter den känslan...

... och slutligen musik som krisverktyg, när och om det behövs.

Sedan ramsa mycket mjukt på natten vid första pip - mota Emma vid grind... :wink: därefter avvakta, avvakta, avvakta...

Jag har märkt att Hugo - som gärna vaknar första gången 05.50 - somnar allra bäst om ifall jag gör absolut ingenting - inte ens ramsar - utan somnar om själv... :roll: fast det är väl inte att jämföra - vi har ju inget sådant bakom oss som du och Emma...

Fler kloka råd, folk! :shock:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ujuj :cry: stackars lilla barnet :cry: :!:

Men :roll: det värsta du kan göra är ju att oroa henne ytterligare. Då får hon verkligen bekräftat att det är livsfara på taket :!: Det är därför tröstandet är så lömskt. Det talar om för lilla älsklingen att det är kört. Ingen klarar av det här, vad det nu är. Inte hon själv., inte mamma, inte världen, ingenting. Bara att lägga sig ner och dö :shock:

Hon har ju ingenting att referera till. Hon vet inte att man blir frisk igen, att det mesta går över här i världen. Du kommer störtande och är utom dig. Det hjälper henne inte. Verkligen inte.

Så uppryckning nu. Läs och lär av Päivi.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Jag behöver kanske inte tillägga att det var mest därför hon skrek.

Hon ville ju bara sova sig frisk.

Barn vet.

Att lugna kräver sin kvinna/man :!: Det är INTE detsamma som att trösta/oroa.
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:oops: Jag vet ju så väl och ändå gör jag tvärsom...

Lugn och fin till natten som kommer!

/Tessan

annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :lol:

Stark som attan. Överlevnadsgarant :idea:
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:lol:
Så laddar jag än en gång för en natt där jag ska tala om att vi ska sova.
:shock: :shock: :shock:
05.30 gnyr hon lite. Jag gör ingenting och nu väckte jag 07.10 :P

/Tessan

Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Tessan :D
Fint att du fick väcka Emma :!: :D

Hur gick det dessförinnan :?: Sov hon bra på natten :?: Nyfiken också på hur du gick tillväga :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag tror (personlig teori 8) ) att de små har så hääääär långa känselspröt som slingrar sig ut ur rummet för att pejla läget... ÅHÅ mamma har BESTÄMT sig, bäst att sova vidare då... :lol: :P
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Alltså jag har sagt det förr och säger det igen. GRÅA hår kommer att komma NU :lol:
Hon sov som en klocka hela natten. Jag var ju väldigt okoncentrerad på henne igår för vi hade middagsgäster som inte gick hem förrän sent och vi röjde på rätt bra på nedervåningen.

Men nu vet jag ju att skulle det tjoas i natt så ramsar vi på studs och vid kris tar vi till musiken. Jag vet ju att hon reder ut det själv också när hon vaknar till slut även om det kan ta ett tag.. 8)

/Tessan

Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej hej :cry:
Vad är det här?
kl 23 vaknar hon med ett riktigt tvärförbannat illvrål. Nu har hon låtit så i en timme. Skriker upp sig något fruktansvärt och sen är hon tyst i ca 20 sekunder då jag hör tummen jobba. Hon är tvärförbannad över något, vet inte om det gör ont eller vad det är?
Hon liksom verkligen använder hela sin lungkapacitet till att skrika ut hur jobbigt något är :shock: :shock:
Jag har inte gjort något annat än att sätta på musik nu och den hjälper inte. Hela jag vill gå in men gör det inte och nu fungerar inte musiken som kristilldelning vilket är det jag har.
Det låter på henne som att det kniper någonstans? Hur kan hon annars sova hur fint som helst 2 nätter för att sedan igen bli helt galen...
Hjälp mig snälla, :cry:

/Tessan

Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:twisted: :cry: :cry:
Hon kämpar på med att gallskrika varje minut som att kniven sitter i henne. Kan hon ha ont???? Vad kan jag göra? Att vara sparsam med ramsan och sätta på musik känns verkligen som ett skämt just nu, tionde natten detta pågår och ingen bättring.

/Tessan

Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Tessan :!:
Vad jobbigt ni har det :( Jag vet ärligt talat inte hur jag själv skulle hanterat det hela. Hoppas innerligt att du får hjälp av någon med erfarenhet :!: :D

Är Emma bättre i magen nu :?: Hon har ju haft det besvärligt ganska länge.

:heart: från Nancy
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"