Jag blir uppriktigt ledsen

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
clart

Jag blir uppriktigt ledsen

Inlägg av clart »

:( Jag har länge försökt att inte ge mig in i kampen kring och om olika föräldraskap. Jag tycker inte att man nödvändigtvis behöver märkas med någon stämpel utan att man bara ska få vara förälder och göra det man anser är rätt för ens familj.

Det känns tungt i hjärtat att läsa alla diverse teorier om att jag rent av skadar mitt barn för att han inte sover med mig. Jag skulle mest av allt i hela världen vilja ha honom bredvid mig dygnet runt...snusa på hans goa' doft hela natten och att han ska söka sig till mammas trygga famn även på natten. Jag tror inte att det finns en förälder som inte vill detta.

Vår son sov i vår säng tills han va' två månader och då märkte jag att han vaknade av att vi vände och vred på oss...han fick egen säng i vårt sovrum och sov bra ett par veckor...för att sedan börja böka och jobba hela nätter långa...öva olika tekniker, snurra runt och vakna gång på gång pga av ljud från vår säng (inte sådana ljud :!: ;)...och vi vaknade hela tiden för han stånkade och pustade hela natten lång..mitt lilla hjärta :heart:

Som resultat av detta hade vi en trött bebis, en trött mamma som ska ta hand om bebisen även på dagen och en trött pappa som ska till jobbet.

Sonen fick eget rum och sover nu hela natten...han kan gråta ibland precis som han kunde då han sov med oss...jag har mycket mer energi och pappan orkar stiga upp då klockan ringer. Vi är en mycket gladare familj som orkar busa och hålla igång även efter en lång arbetsdag.

Jag vet inte vart jag vill komma. Jag vet bara att om jag skulle ha sett att sonen mår tip-top av att sova med oss och vi är utvilade efter natten är slut så skulle jag inte ens i min vildaste fantasi flytta ut honom bara för den sakens skull.

Andra kulturer dyrkas pga samsovning, newsflash :!: dom samsover endast pga utrymmesbrist....trust me jag kommer från en sådan familj..det fanns inga teorier och psykologer med i bilden vi sov tillsammans för att vi inte hade rum, inte för att det va kul att mysa med pappas (fö håriga) rygg :D.

Det tog mig många år att bli trygg och självsäker person...att samsova eller vilken annan metod som helst ger inte per automatik trygga barn. Jag ammades i 2 månader...min äldsta syster ammades i princip så länge som hon ville och hon är mycket mer osäker och otrygg än vad jag är....vi va burna och runtkånkade för att mamma va tvungen att ta med oss överallt för att hon inte hade annat val...vi va med på alla hennes jobb även om det va varmt och opraktiskt för oss...inte en gnutta trygghet härstammar från den här tiden heller.

Det är så typiskt att försköna fattigdomen och eländet...tygblöjor va' ett rent helvete att tvätta och man använde dom endast för att annat inte fanns eller va' för dyrt....blöjorna kokades i stora kastruller och för hand för att tvättmaskiner hörde inte till vardagen.

Det är orättivst att använda sig av andra kulturer som parameter i hur vi tar hand om våra barn här i välfärds-Sverige...mycket av det som här kallas naturligt och biologiskt här är pain in the ass för just de kulturer som beskrivs som ultimata barnuppfostrare.

..oh...måste sluta nu blir riktigt :twisted: om jag fortsätter att fundera på detta!

Peace, Love och GOSSEN MIN :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag känner igen känslan - att man inte är en BRA mamma när maninte vill svettas ocjh trängas på natten, när men vill ha sitt vuxenliv och inte bli en blindtarm på barnet :shock:
Ändå blir man illa berörd när det slås upp stort i tidningarna, att barn mår så mycket bättre av att trängas med föräldrarna på nätterna. Det är så j :evil: a enkelt att skriva så! Och genast blir dessa "praktmorsor", som går med världens icakassar under ögonen, jättelyckliga, för de har ju haft rätt HELA tiden :evil:
Nä, vi VET ju att vi gör rätt, att våra barn sover, växer, äter och mår bra OCH blir trygga :!: De kan gärna få komma och göra sin vetenskapliga undersökning här hemma nästa gång, för två av barnen är i tonåren nu, och har ALDRIG haft några problem med otrygghet, och jag är helt 100% på att de efterföljande inte heller kommer att få några bestående men av att ha sovit i sina egna sängar :!: Och gott också! Så det så :!:

Puh.... Skönt att få avreagera sig lite :lol:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Det som vi förordar här och som Anna skriver så tydligt i sin Barnabok är att barn ska njuta och njutas, vara glada och trygga.
MEN!!!
Skratta och mysa, gosa och ha kul, arbeta för sin överlevnad i den sociala delaktigheten osv osv osv. får man göra när man är vaken. På natten sover man och då händer ingenting.

Så enkelt tycker vi ju att det är - och du också tror jag.

Håller med om att det är jobbigt att läsa att man skulle skada sitt barn, men jag tror ingen i världen skulle titta på Vera och tro att hon är otrygg på något sätt. Så gör det du känner i hjärtat och magen är rätt och försök att inte bry dig så mycket om vad andra säger och tycker.

Jag har ingen erfarenhet av att ha haft det för trångt. Däremot samsov jag (kom på natten till mammas säng) och hade svårt att somna (mamma låg jämte mig varje kväll) - långt upp i ålder. Det har jag och mamma pratat om och hon inser att det var "hennes fel" och att hon borde gjort något åt det.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Sträck på er stolta mödrar och fäder :!: Slösa inte er energi på att vara arga över medier och andra föräldrar som pratar sig varma för sätt att ta hand om sina barn som ni själva inte vill anamma eller håller med om.

Ta all er underbara energi och lev era liv med era små precis som ni själva väljer och vill ha det. Berätta för dem som vill lyssna, så lite frön där det behövs och hos de som inte vill lyssan men som så väl skulle behöva lyssna.

Använd all er kraft i positiv riktning och rikta in den på de små barnen och deras väl och ve. Ni kan göra underverk istället för att onda er över såna som inte vet vad de talar om. :lol:

Kram SusanD
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
clart

Inlägg av clart »

Tack för era svar!

Enligt mig har alla debatter och påhopp om föräldraskap spårat ur...ingen tänker längre på föräldrarna eller barnen det har blivit mer en kamp om att på ett fint sätt säga till motdebatören "Du är en idiot och alla som tycker som du är dåliga föräldrar" detta är fegt och dessa personer förtjänar inte att föra barnens talan för de vet inget om respekt!

Man får inte ens ta goda råd av en människa som har många barn och mycket erfarenhet utan att bli nersänkt av diverse "experter". Vi frågar våra egna mammor om råd och hjälp...ska vi idiotförklaras för det också? Då inget fungerar senare ringer vi tv4 nyhetsmorgon och får råd om hur vi kan tukta våra "terroroster" eller varför inte ta in en supernanny som ska lära våra barn att respektera oss....låt mig få rita en :cry:

Det låter som om man skulle förneka en stor del av det som gör en till en bra mamma om man inte endast följer känslan och instinkten. Som helt klart vore det bästa alternativet om vi fortfarande bodde i grottor och blev jagade av T-Rex på daglig basis.... :D. :wink:
clart

Inlägg av clart »

Tack Susan D :thumbsup:
Tokaungen
Kontakt:

Inlägg av Tokaungen »

Jo, du kan ju kika in på AP-snacket på AFF för att se hur bra det blir när man följer sin "instinkt" och det "naturliga"... :evil: Tacka vet jag ett konstruktivt föräldraskap med respekt för barnet OCH dess familj :!:
Tokaungen
Selma född juli 2003 :heart:
Ellie född december 2005 :heart:
Gustav född 7 april 2007 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"