God morgonsömn, krångel med långlur

Gäst

Inlägg av Gäst »

:idea: Om nu 20-minutaren blev sen så lägg då en halvtimma-45 minuter senare. Lappa och laga kan man med Säkra Sovare (inom rimliga marginaler).

:idea: Om en SS har tagit en 5-minutare av "misstag" så hoppar man över 20-minutaren och lägger 30 min tidigare på kvällen. En gång är ingen gång....

:idea: Tips är att ha 20-minutaren tidigare (16.00). Hon kan bli övertrött vid 16.30.

:D Det var vad jag hade att komma med :wink: !
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack Mammut Maria :D

Ledsen att jag var otydlig i mitt förra inlägg. Sovtiden 16.30 var inte den faktiska tiden utan den ungefärliga tiden om Leia fick bestämma...(och för att illlustrera brist på timmar/dygn :wink: )

I nuläget lägger jag henne 15.30 varpå hon tjoar ledset till ca 16.00 och somnar då utmattad.

Visst kan man ju "lappa och laga" men då blir det ju minus på kontot eller hur :? :?:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Men med en SS kan det vara lite minus eller plus på kontot - man måste vara lite "rund i kanterna" - barn är inga maskiner! Och det får ju inte vara så att tiderna ska ses som "lag" som skapar en massa onödiga funderingar och bekymmer. De är en bra grund att stå på men sedan måste man ju LEVA och NJUTA också! En timma hit eller dit någon dag då och då spelar ingen roll - vågar jag påstå :wink: !

:idea: Jag har alltid haft tiderna som en bas och sedan har jag ångat på däremellan. Om det har blivit en timma hit eller dit (vilket det ofta blivit 8) ) så ha de tagit igen det en annan dag (sa hon som inte väcker barnen :roll: :wink: ). Utslaget på en månad så har de säkerligen haft den sömn de behöver/dag! Vill bara berätta så att du kan se på det hela med lite distans!

:idea: OBS! Gäller ej kurbarn utan just Säkra Sovare!

:idea: Väcker du 12.30? I så fall kan du låta henne sova längre på den luren och bara ha en 5-minutare i bakfickan på eftermiddagen.
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Tack Linda för att du delar med dig av dina funderingar/erfarenheter :D De kommer väl till pass den dag jag vågar språnget till EN lur... Kanske blir förr än jag anar :roll: :wink: Skall då läsa dina råd ytterligare en gång :D

Mammut Maria: :oops: i tråden ser det ut som om jag bytt till långlur 11-12.30 men eftersom Leia varit förkyld de senaste dagarna har jag lagt henne 10.30 som innan... Fast idag är hon på bättringsvägen och då somnade hon inte förrän framåt 11.00. Alltså redo för längre vakenpass fm.

Tro mig vi både lever och njuter numera :wink: :lol: Så mycket onödig oro har släppt :heart: Det enda orosmomentet numera är just em-luren eftersom den omges av så många ledsna/arga frågor.

:arrow: väcker IBLAND efter långlur 1,5 tim
:arrow: jag tolkar ditt förslag om förlängning av långlur + 5-minutare vid behov som att du sällar dig till övriga skaran av förslagsgivare... :?: :roll: :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Bra, bra!

:idea: Japp - jag sällar mig till den skaran. Och om hon är trött på kvällen så kan du lägga en halvtimma tidigare utan att det gör någonting alls :wink: !

:idea: Om du drar ner till en lur så hade jag lagt den senare - typ 11.30-13.30.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Fulla av tillförsikt höll vi idag Lillebus vaken till hela 11.30 :!: Alltså en hel timma senare än innan. Gick jättebra :D, vi spelade gitarr och busade med henne i soffan.

:arrow: 12.45 vaknade hon efter ett av sina egenpåhittade sömnrytmpass (1 tim 15 min), hon har många olika på sin repertoar...

Nu sitter jag och motar bort överkoncentration genom att skriva inlägg istället. Kan det stämma.... :roll: lugnt och tyst :?:

Klart att jag VET vid det här laget att det tar minst en vecka innan nyheter faller på plats men spännande är det. Efter allt hålligång på fm borde hon kunna sova bra (tycker mamman åtminstone).

to be continued...
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:lol:
Så nu är målet att få till en lur :?:
Berätta så vi får höra hur det går, är så nyfiken :!:

kom ihåg som alltid att MINST en vecka innan utvärdering och tanke på ändring :!: (Som en viss Mammut brukar säga :wink: )

För oss fungerar det jättebra med en lur, Emma har alltid legat lite före i sömbehovet märker jag. Alltså några veckor innan "boken säger" så har hon visat att det är dags att dra ner...

Kramar
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hugo verkar ha fastnat för 1,5 timme. ytterst sällan att han sover två - men jag låter honom ligga och jollra åtminstoen till marginalkvart. Var det inte så, att 1-åringar har ett sömnbehov på c:a 13,5h? :roll: Om han sover 12 timmar natt, så borde han ju då klara sig med 1,5h lur på dagen...
Fast ofta vaknar han ju vid 06.00, och jollrar och småsover sig sedan till halv sju. Och då blir det ju inte riktigt 12h... nåväl, han verkar trivas med en lur/dag i alla fall.

Nancy: om hon sover vissa dagar kortare - kolla vad som då händer på natten! Är det då 12h eller vad? Kom och tänka på det som Mammut kallar det "sammanlagda sömnbehovet", nämligen... :roll:
Saara

Inlägg av Saara »

Hej Nancy och Leia!

Ville bara berätta att då vi gick ner till en lur per dag så var jag ganska frikostig med både 5-minutare och tidigare läggningar. Jenny var elva månader då. Jag tycker nog att det tog ganska länge innan schemat satte sig (mer än en vecka), men nu klarar vi oss utan både 5-minutare och tidigare läggningar om dagen i övrigt varit något så när normal.

Kramar,

Sara
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej Nancy

heja heja :D :D

Håller med Saara. Det var tre steg fram och två steg bak vid denna schemaändring, tex var Vega magsjuk i en vecka precis vid ändringen, då hade vi en 20 minutare på fm och sedan långlur lite senare på em.

I början ville jag ha två timmar, men Vega sover oftast bara 1 1/2 timme, och verkar klara sig fin-fint på det. I samband med det sköt jag även fram luren, nu sover hon 11.45-13.15

Fortsätt rapportera

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Nancy

Inlägg av Nancy »

Åh vad ni är underbara :D

Tack Linda, Saara, Tessan och Päivi för era hejarop och fina råd :D :heart:

Att ni inte tog chansen till "vad var det jag..." nu när jag serverat repliken åt er på silverbricka genom att rata alla tidigare förslag :roll: :wink: :lol:

Eller spar ni det tills det gått en vecka :?: :lol:

:idea: Men om vi säger såhär:

JAG lovar att hålla schemat, attityden och tålamodet på plats så är det ok för mig att NI får glassa åt era förträffliga råd DÅ istället :lol: :lol:

:arrow: Rapport:
Leia sov 11.30-12.45, pep lite (då jag skrev inlägget ovan) men somnade om, pep igen vid 13.05 och vaknade till ordentligt vid 13.25 då modern välkomnade Leia till vakenpasset med sången "var är Leia, var är lilla Busi, var är Leia, mammas gosegull" (melodi: "Bamse")

16.30-18.30: två svajjiga timmar med stundtals pipig liten tös men inga större sammanbrott. I alla fall inget som inte kunde avhjälpas genom en flygtur genom luften eller lite spännande undersökning av växterna i fönstret :wink:

18.50: somnade sittandes i mitt knä med vällingflaskan i munnen...
18.55: mamman och pappan skrattade åt varandra trots att Lillebus inte deltog så värst mycket och sedan bums i säng...
18.56: :sleep:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:lol: :lol: \:D/ \:D/ :lol: :lol:
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:lol: :heart: :mrgreen:
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Tänka sig, INGA problem alls med att hålla lillebus pigg och glad på förmiddagspasset idag heller :D

Men det förstår man ju när det finns så mycket spännande att upptäcka, ex tvättmaskinen :wink: Mamman plockar i och Leia plockar ur...

Däremot har jag både igår och idag på eftermiddagen har jag börjat undra om inte trollen kommit och bytt ut min frejdiga och glada lilla busa mot en sur och grinig liten en... :wink: :( :x :heart: (tacksam att Linda påminde att det ju går att få till det ändå med lite extra bus och skoj)

Några frågor till Er erfarna endagslurare:

:arrow: brukar ni fortfarande påminnelseramsa era små Säkra Sovare om det pips till mitt i luren :?:
:arrow: hur löser ni eftermiddagen om luren blivit snöpligt kort :?: (5-minutare, tidigare läggning eller kanske bådadera vid behov...)

Saara och Tessan: liksom era små tror jag att Leia mognat snabbt nu på väg mot ett år och att EN lur passar henne bättre. Känns bra att höra att det kan vara så ibland :wink:

Päivi: jag förstår inte riktigt hur du menar med att se hur länge natten blir, har du lust att förklara för en okunnig :wink: :?:

Nedräkning: 5 dagar kvar...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Öhm, öhm... :roll:

Gossen Sötsaken sover ibland 11,5 h, istället för 12. Ligger och jollrar från 06.00 till 06.30. Då utgår jag ifrån att han har sovit just 11,5h. Och de dagar kan man ju hoppas på - och ge förutsättningarna för - en två timmars lur. Då blir det ju sammanlagt 13,5h. Så finns nätter då han sover sina 12h, som en sten. Sover han då bara 1,5h på dagen så blir det fortfarande 13,5h... så det är det jag menar med det sammanlagda sömnbehovet, och att man kan trixa med den där halvtimman lite beroende på hur natten har varit... :wink:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"