gillar inte magläget

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
minos89

gillar inte magläget

Inlägg av minos89 »

Hej,
Jag har en son på 4.5 mån han har sovit bra hela tiden men har svårt att somna självpå kvällarna. Efter att jag kommit i kontakt med SHN boken så började vi införa strikta tider och vips så fungerar dagssömnen exemplariskt, han somnar själv och sover den tid han ska. Men däremot så har han väldigt svårt att somna själv på kvällarna, men när han väl somnat så sover han oftast hela nätterna. Vi har inte börjat med buffning än. Men jag har provat att lägga honom på magen i sängen och han ligger en stund sen börjar han att skrika. Kan man genom buffning få honom att tycka om att sova på magen? Det som får mig att tveka att köra kuren är att jag inte ska klara av den. Jag vet inte hur mycket jag klarar av att han skriker, vilket han är duktig på när han sätter igång. Först när jag läste boken blev jag alldeles till mig men har nu fått lite distans och börjar tveka. Så hur ska jag göra för att komma över min rädsla för att inte fixa det?
AnnaN
systernegativ
Kontakt:

Lite samma här....

Inlägg av systernegativ »

Min Isak är 8 månader och han hatar också magläget. Jag har inte börjat kura ännu, men har provat många gånger att söva honom på magen med buff och ramsa, men det GÅR INTE. Han HATAR att ligga på mage och försöker bara vända sig på en gång. När jag håller ned ryggen på honom så får han panik! Han kämpar för att vända sig som att det gällde livet alltså!

Hur gör man?
Det känns som att den här metoden är så beroende av att barnet faktiskt ligger på mage och sover....?
Kriszta

Inlägg av Kriszta »

Hej!

Jag känner också igen mig. Min flicka är snart 5 månader och har alltid legat på rygg. Jag har dock bestämt mig för attköra SVH kuren men tänkte först att jag skulle vänja honom vid att ligga på magen när hon är vaken dvs jag lägger henne på magen kortare stunder om dagen. Jag har idag lyckats få henne att somna på magen i vagnen utan större protester. Så försök att långsamt vänja de vid magläge. Berätta gärna hur det går. Hoppas det funkar. Jag måste dock säga att jag är lite orolig för hur det kommer att gå när hon ska sova en hel natt på mage. Jag får se men just nu siktar jag in mig på att få lite bättre sovrutiner på dagen.
Mamma till Adam f?dd 10 dec 2002 och Isabelle f?dd 25 dec 2005
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hör ni tjejer, nu kommer Nancy och grälar på er... :roll: :wink: :lol:

:arrow: inte "testa" vare sig buffning eller ramsa, man måste visa lilla barnet i handling genom attityd av absolut självklarhet :!:

:arrow: barnet frågar och frågar om detta med magläge verkligen kan vara rätt och riktigt för se så har det ju inte gått till innan. Det gäller att visa att "ja så gör ALLA människor när de skall lägga sig att sova"

:arrow: barn som är tillräckligt stora för att vända sig själv bestämmer på egen hand hur de vill sova hur mycket magläge de än läggs på. Vi lägger alltid ned Leia på mage som signal att sova men hittar henne ofta på sidan, på tvären, på rygg, ihopkrupen som en liten groda eller med fötterna mellan spjälorna...

:arrow: all den oro och tvekan ni beskriver gör att jag råder er att avvakta med kurande tills ni känner er redo (eller inte).

Jaha, och vem är nu HON då som kommer här och gör sig viktig :roll: :wink: :?:

Jo, en som "prövade", "testade" och oroade sig så det stod härliga till men insåg efter ett tag att det inte hjälpte barnet ett endaste dugg.

Om ni bestämmer er för att följa SHN lovar jag att på forumet finns tillräckligt med samlad erfarenhet och kunskaper så att ni får hjälp att genomföra kuren.

Buff på er... :wink: :D :lol:
EtunaAnnika

Kanske inget problem ändå!

Inlägg av EtunaAnnika »

Vill bara tala om att vår pojke också hatade magläge tidigare. Vi genomförde kuren då han var sex månader (en månad sedan) och han älskade direkt att sova på mage fast han inte tyckte om magläget "i vaket tillstånd". Nu gillar han dock magläge även annars, han håller på att lära sig krypa också. Så det är inte säkert att det blir ett problem för er bara ni kör kuren ordentligt.

Lycka till!

/Annika
Annika, mamma till Samuel f?dd nov-03 och Noah okt-05
Kriszta

Inlägg av Kriszta »

Nu har jag kört magläge och inte tvekat när jag lagt henne så. Det funkar faktiskt. Tack för uppmuntringen Nancy dvs att man inte ska tveka utan göra det som om det var världens naturligaste. Ska genomföra SHN efter helgen eftersom vi ska iväg till helgen och jag tänkte att det blir bäst efter. Dessutom vill jag att dagsschemat ska sitta ordentligt innan. Jag kämpar iaf på :)
Mamma till Adam f?dd 10 dec 2002 och Isabelle f?dd 25 dec 2005
Nancy

Inlägg av Nancy »

Kriszta: :D Jag vet att det finns de som kurat med barnet i ryggläge (om än få). Däremot tyckte jag inte att de skäl som angavs i inläggen ovan var tillräckliga för att avstå från magläge :wink:

Glad att mitt "gräl" landade så fint och skönt för lilla barnet att landa på magen :wink: :D :lol:

Önskar dig lycka till :!: :D
Ciao

Ryggläge i babyrovagga

Inlägg av Ciao »

Jag har precis börjat bekanta mig med Anna Wahlgrens SHN och undrar varför man inte skulle kunna använda metoden på barn som sover på rygg. Min son på tre månader sover i en vagga som heter Babyrovagga och som man inte kan sova på mage i (pga att vaggan är utformad som en hängmatta). Istället för att buffa kan inte jag då vagga honom? Som det nu fungerar så måste jag hjälpa honom att somna genom att vagga honom, både på dagarna och på natten, men vill snart börja träna honom i att somna själv. När jag lägger honom för natten så brukar jag säga "God natt sov så gott" och sedan dra i en speldosa samtidigt som jag börjar vagga honom. Efter 1 till 5 minuter sover han, och när han vaknar på natten så behöver han hjälp att somna om igen genom vaggning (eller napp). Vill hjälpa honom att somna själv, men undrar om man inte kan hjälpa honom utifrån SHN fastän han sover på rygg?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Nancy :wink: Du klippa där :lol: :lol: Och tack, ni alla.

Jag vill bara förundra mig en liten smula över detta att en liten unge skulle "hata" magläget. För det första finns naturligtvis inga känslor inblandade - och hat är väl ungefär den starkaste känsla man kan tänka sig. Ett barn blir lagt, någonstans, på något sätt, av någon, och läggs det alltid på rygg, så är det på rygg man "ska" ligga, antar givetvis barnet. Det betyder knappast att barnet ÄLSKAR att ligga på rygg. Man blir bara lagd så. Så då är det väl så det ska vara :P

En sköldpadda skulle nog inte heller älska att ligga på sitt skal eller hata att ligga rätt (ursäkta) vilket givetvis är på mage, med ben och "armar" krypvänliga och rörelsefria. Men las den på sitt skal från start och matades liggandes på sitt skal, skulle den naturligtvis bli svårt förvirrad av att plötsligt befinna sig på mage - i sitt naturliga tillstånd. "Jösses - jag kan röra mig - herre milde - är det meningen att jag ska göra någonting SJÄLV här i världen - ska jag inte bara fortsätta ligga passiv och sprattla med benen :?: "

Små barn gör som vi lär dem.

Små barn ska ligga på mage. Det är bara utifrån magläget de överhuvudtaget kan börja sätta sig i rörelse, och det gör de som nyfödda, redan - om de bara får chansen, den chans som borde vara självklart given.

Varför skulle de inte ha den? Varför ska de fjättras till orörlighet likt sköldpaddan på sitt skal :?:

Därför att ett gäng skrivbordsherrar skriker om ökad risk för PSD och vill ha ner statistiken :?:

Men samma gäng skrivbordsherrar skriker nu om "magträning".

Och tack Gud, så finns det någonting som heter andningslarm, äntligen tillgängligt för alla och inte bara för sjukhusen, som skickar med ett larm hem till den som förlorat ett barn i PSD och fått ett nytt. Då anses det plötsligt nödvändigt och bra med larm, så att inte det barnet också dör.

Mitt hus måste altså brinna ner först, innan jag får installera brandlarm :?: :!:

I stället för att lyssna till skrivbordsherrarna, som ändrar sig som vindflöjlar i halv storm från ena dagen till den andra, tycker jag man ska lyssna till barnet, människan.

Och människan är, till att börja med, innan hon reser sig på två ben, ett kräldjur. Precis som sköldpaddan.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"