Håller igång i sängen efter nattning

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
ester

Håller igång i sängen efter nattning

Inlägg av ester »

Hej,

vet inte riktigt vart jag ska börja någonstans, men gör ett försök ändå.

Vår dotter är nu 15 månader och har sovit hela nätter sedan 6 månaders ålder. Varit mycket regelbunden i sina tider men nu, sen drygt 1½ vecka tillbaka så har hon börjat med något nytt. :roll: Hon kan ligga vaken i sin säng upp till 1½ timme efter läggningen, helt nöjd sitter eller står hon därinne i mörkret och snackar. Och vi vet inte riktigt hur vi ska tackla det här, för hon är ju glad och nöjd inne i sängen men inte trött.

Till slut antingen lägger hon sig ner själv och somnar eller så går vi in när vi hör att hon är trött. Bör kanske tillägga att sedan hon var liten har hon fått somna själv i sängen, vi har bara lagt ner henne och sagt godnatt och gått ut. Och nu de senaste två dagarna har hon inte sovit något alls på dagen, vilket har inneburit att hon somnat som en stock på kvällen. Det otroliga är att hon inte har varit gnällig eller kinkig, utan sitt vanliga glada jag. :-k

Hennes tider ser ut så här:
8:00 Vaknar, får välling
9:00 Frukost med pappa (macka och Proviva)
11:30 Lunch
12 Sova (här kan hon sova allt från 1 timme till 2 timmar, om hon somnar)
14 Mellis
17 Middag med oss
18:30 2 dl gröt
19:00 Välling
19:30 Säng.

Mina frågor är:
- är hon för liten för att slopa dagsömnen?
- ska vi få till den genom att söva henne i vagnen?
- ska vi styra sömnen till max 1 timme på dagen?
- eller är det en fas hon går igenom och bara för oss att vänta ut?

Stort tack på förhand!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej ester :D

Jag tänker på två saker i din berättelse:

:arrow: väl generöst med sömn om dottern er sover 2 timmar på dagen. Eftersom hon enligt ert schema har 12,5 tim sömn nattetid blir det totalt 14,5 tim sömn ibland. Barn i hennes ålder behöver ungefär 13,5 så mitt råd är att:

-korta natten till 12 tim
-ha 1,5 tim sömn dagtid

:arrow: måltiderna kommer mycket tätt, speciellt kvällstid. Fundera på möjligheten att ha 4 mål + nattslurk :D

Hälsningar från Nancy
ester

Inlägg av ester »

Hej Nancy och tack för snabbt svar!

Funderade på varför jag ska korta nattsömnen? Är det inte bättre att behålla nattsömnens längd och korta dagluren?

På vilket sätt påverkar de täta målen på kvällen sömnen? Just nu känner jag mig helt okunnig. :?

// ester
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej igen :D

:arrow: Min tanke var att eftersom din flicka ibland vill sova uppåt 2 tim kanske det är skönt för henne att få sova en långlur varje dag. Om du har läst om de s.k. "naturliga sömnrytmpassen" så ser du att de är på 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim och 2,5 tim. Det är vid dessa tidpunkter sömnen går upp mer på ytan och det är lättare att väcka barnet glatt och utvilat.

:arrow: Angående maten så kändes det så tätt med mat under dagen. Jag funderade på om din tös verkligen åt sig ordentligt mätt under dagen. Ofta är det just att hinna känna hunger en förutsättning för att äta bra.

Fortsätt fråga om du tycker att något är oklart :!: :D

Det jag skrivit är ju vad JAG tycker, kanske skulle någon annan råda dig annorlunda men nu vet du hur jag resonerade. Berätta gärna hur du gör framöver :!: :D
ester

Inlägg av ester »

Nu har vi funderat och diskuterat lite, jag och maken. Vi kom fram till att vi drar ihop vällingen och frukosten till ett mål. Och sen funderar vi på att byta kvällsvällingen mot antingen mjölk eller vatten, för hon borde inte vara hungrig efter den stora grötportionen.

Till dagsluren har jag föreslagit maken att han ska söva henne i vagnen och inte låta henne sova mer än 1½ timme. Så nu kör vi så en vecka framöver och ser hur det går.

Tack än en gång, och det är alltid bra att få tips på hur andra gör och tänker. Då tvingas man ifrågasätta sina egna metoder, rutiner och vanor. :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

Godmorgon ester :D

Fint att ni resonerar tillsammans :D Precis som du skriver är det bra att se över vanor och rutiner ibland.

Tipsar om Leias matschema som inspiration :wink:
07.30 välling
10.00 gröt
14.00 "lunch"
17.00 middag
18.30 välling
(natt 19-07)

:arrow: i Barnaboken står det att aptiten ofta minskar efter att barnet fyller ett år. Det är då frestande att ge mat i små mängder oftare under dagen men även med tanke på tänderna är det nog klokt av er att dra ned på antalet mål.

:arrow: tänk på att det är inte NI som skall "söva" flickan i vagnen, insomnandet och sömnen är hennes egna sfär och det enda ni skall göra är att ge förutsättningarna till god sömn med ett genomtänkt schema.

:!: Jag vill också flika in att jag inte har någon personlig erfarenhet av barn i din flickas ålder så om någon läser detta och tycker annorlunda än jag skrivit är jag tacksam för att ni korrigerar/fyller på :!: :D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Du har fått jättebra svar av Nancy, vill bara säga att din flicka helt säkert behöver sova på dagen :!: Min minsta är 16 månader och sover 20.00-7.00 samt middagslur 12.00-14.30, då både hon och jag (!) tycker det är skönt med en lång vila på dagen.
Precis som Nancy skrev, så kanske du ska ´"dra ihop" måltiderna lite, sen är ju vissa dagar upp, andra ner, med hunger är bästa aptiten :)
Du känner ju själv bäst hur du vill lägga era tider, men att hoppa vilan redan nu, tror jag är alltför tidigt :!:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "