Lekis eller inte under sommaren?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
bonnmoran
Kontakt:

Lekis eller inte under sommaren?

Inlägg av bonnmoran »

Sonen (5 i sept.) går sedan i höstas 15 timmar (5 timmar tre dagar) i veckan på allmän förskola. Han är ganska blyg och han är fortfarande lite motvillig varje morgon när jag lämnar honom. Måste lämna honom till någon av lärarna för att det skall gå. Han leker mest med en jämnårig tjej eller själv. När jag hämtar honom verkar han alltid ha roligt och det är ganska ofta som han inte vill komma med direkt. Hans egna ord om skolan varierar från: -Jag hatar skolan. Till: -det är jätteroligt i skolan.... Nu är min man och jag i valet och kvalet, skall sonen fortsätta att gå på förskolan under sommaren eller skall han ha sommarlov. Eller skall han kanske bara gå en dag (5 timmar) per vecka. Jag jobbar hemma så allt hänger på vad som är bäst för honom.
Bonne och hemmamamma till Johannes september 01 och Josefina maj 04
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Hej!

Jag misstänker att förskolan har stängt delar av sommaren?
Veckorna kring stängningen brukar vara lugna och sköna då grupperna brukar vara mindre. Kanske är det ett bra tillfälle för honom att bli lite "varmare i kläderna"?

Jag tycker nog att antingen kör du på som du har det idag även i juni och augusti eller så har du honom hemma helt och hållet. 1dgr/veckan är för lite för att det ska kännas bra och tryggt för honom tror jag. Barn vill ju ha rutiner och kontinuitet (stavade jag det rätt? :D ) även när det gäller förskolan.

Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Lekis eller inte under sommaren?

Inlägg av annawahlgren »

bonnmoran skrev:Hans egna ord om skolan varierar från: -Jag hatar skolan. Till: -det är jätteroligt i skolan....
:D Ha honom hemma. Jag säger bara det. Låt honom vila och begå världen i sin egen takt, på sitt eget vis :!:

Hans "det är jätteroligt i skolan" visar bara på hans anpassningsförmåga. Barn går alltid med på det vi vuxna anser nödvändigt, på gott och ont.

Men detta är ju inte nödvändigt. Alls.

Så låt honom slippa, och betänk att somliga saker inte springer bort här i världen :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Halloj!

Sommarlov är ju det underbaraste som finns :!: :lol:

Jag har gjort allt för att mina älsklingar ska få sina sommarlov genom barnaåren...Även då jag var ensamstående.

Vilka underbara sommardagar de har med sig bland sina barnaminnen resten av livet sen \:D/

Med önskan om en härlig sommar för Er :!:

/Fjällmor
bonnmoran
Kontakt:

Inlägg av bonnmoran »

Tack!! :D Det är precis så jag egentligen känner! Att han skall få vara hemma. Det är sååå underbart att ni finns där ute! /Eva
Bonne och hemmamamma till Johannes september 01 och Josefina maj 04
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det är underbart att du finns också :lol:

Och gissa vem som tycker det allra mest :?: :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
lillan

Inlägg av lillan »

Hej!!
Som alla andra här som har svarat säger jag samma sak...Sommarlovet är heligt.. :D

Sen är det så åxå att under en viss period så är det jouröppet, och då är det så att vissa förskoler stänger och bara ett fåtal är öppna...

VILKET resulterar i att det kan vara mindre barn, men oftast från olika förskolor,( för att de slår ihop förskolebarn från andra förskolor ) personalen är oftast vikarier m.m... VI som bor här uppe och jobbar inom barnomsorgen "måste" oftast ta semester under jourveckorna, vilka är hela juli månad och första veckan i augusti...

Så jag tror inte han skulle tycka det var så roligt att gå dit. Nya barn, nya fröknar m.m...

Men...ha en trevlig sommar!!! Det var bara en liten parantes i de övriga svaren du redan fått...*ler*

Kram lillan!
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"