När somna nöjd och trygg av sig själv?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kräftmamman
Kontakt:

När somna nöjd och trygg av sig själv?

Inlägg av Kräftmamman »

Hej och god kväll i stugorna!

Har en fråga till er föräldrar som kurat era små älsklingar, angående läggningen. Hur många dagar/veckor tog det innan ert barn somnade utan protest eller ”frågor”. För om jag har förstått det rätt så ska väl barnet så småningom somna nöjd av sig själv med bara en ramsa som följd efter läggning (kanske x2)?

Vi är inne på uppföljningsveckan och jag tycker fortfarande att läggningen på kvällen är lite lång. Tar ca 20 minuter innan prinsen på 4 ½ månad somnar in. Oftast måste vi gå in en eller två gånger och lägga till rätta också. Känns inte som han nöjer sig så lätt med ramsan som han borde. Gör vi något fel :?: Dom få gånger som han vaknat på natten så har han somnat om på bara några minuter med ramsan. Men som sagt på kvällen är han inte så glad. Kanske att vi ska ha mer tålamod och vänta några dagar till innan läggningen går fortare? Hur har det varit för er? Och hur är det nu efter några månader? Kan det gå upp och ner eller blir det så att de med tiden går lättare och lättare?
:roll:
Mamma till tv? decemberprinsar f?dda 93 och 05.
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

hej!
för oss har det tagit några veckor innan allt flytit på som det "ska"! och om jag ska rannsaka mej själv så beror det nog endast på att vi inte backat tillräckligt mycket och tillräckligt snabbt vilket har lett till att den lilla frågat mer än vad som ska behövas! :shock: :D
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
Kräftmamman
Kontakt:

Inlägg av Kräftmamman »

Hej och tack Lotta.
Lite fundersam på vad du menar med "backat tillräckligt mycket och tillräckligt snabbt" :?: Är det att man måste vara beredd på att gå 2 steg tillbaka och sen framåt igen ibland, eller är jag helt ute och cyklar. Skönt att det flyter på nu för er :P
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

hej! :D
ja med backa menar jag att man måste ha större förtroende för barnet att han eller hon kan klara många "kriser" själv. tror att jag har varit lite väl nojjig vilket bara skapat förvirring :shock: :D
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
PS

Inlägg av PS »

Hej!

Nu kurade vi aldrig i stor stil och vi började med Nattritual á la AW något senare, vid ca 5 månader. Men jag kan i alla fall beskriva hur det varit/är förr oss. Det var nog under ca en månads tid som det var lite ledsamheter vid läggning, oftast inte direkt utan efter några minuter. Som om han verkligen ville somna men blev ledsen eller arg för att det inte gick. Jag gick in och lade tillrätta en extragång varje kväll nästan. Men sedan måååånga månader nu är det oerhört sällsynt med minsta protest vid läggning. Han verkar oftast lättad när han läggs i sängen, vänder sig själv till magläge med en hand på kaninen och blundar. Jag buffar faktiskt ett par tag som markering och sen käck ramsa och snabbt ut. Ibland ligger han och småpratar några minuter för sig själv efter att jag gått ut om det varit en intensiv dag, men oftast är det knäpptyst. Själva läggningen går på kanske en halv minut :shock:

För oss minns jag nu att det hjälpte bra med musik. Har varit en bra hjälp också när man lägger borta. Tar med en CD med musik han känner igen. Hjälper i alla fall mig mot eventuella vargar som tenderar att smyga sig på då :D
Mamma till pojke född i februari 2005
Kräftmamman
Kontakt:

Inlägg av Kräftmamman »

Lotta - Känner igen mig :oops: Har också varit nojjig, men det går bättre och bättre för varje läggning. Vet ju att han fått allt han behöver och att han både vill och kan somna trygg själv :D

PS - Ja precis så är det med vår prins också. Han protesterar inget då man lägger utan ofta tar det några minuter sen går han igång. Precis som han vill sova men blir arg och ledsen för att han inte kan. Skönt att höra att det numera är sällsynt med protester och att han somnar så nöjd. Då finns det hopp för oss också :)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"