Hur får man plats med en till???

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Hegro

Hur får man plats med en till???

Inlägg av Hegro »

Och då menar jag ju inte det fysiska utrymmet förstås. Utan det känslomässiga. Är äntligen, äntligen gravid igen. Ny liten älskling väntas till Lucia ungefär. Får nästan lite panik när jag tänker på det, fast jag är jublande lycklig också. Jag fick ju barn sent i livet. Hade accepterat faktum att det tydligen inte skulle bli några barn för min del. Så kom Emil och plötsligt var det verkligen sant det där med att man förstår meningen med livet när man blir förälder. Kan inte ens komma ihåg hur det var innan han fanns.
Och allt som har varit så fantastiskt, och omtumlande. Allt från det där lilla krysset på gravtestet, första sparkarna, ultraljudet, förlossningen och allt som varit därefter. Minns på BB, det var fotbolls-EM så vi var ganska många mammor, pappor och bebisar som satt ihopträngda på en minimal yta och såg Sverige åka ur. Och jag häpnades över det otroliga faktum att just jag lyckats få den sötaste ungen av alla :lol: :roll:
Varenda liten sak är så stor. Och så fantastisk. Fortfarande kan jag stanna till och häpna -"det där är min son! Jag är en mamma!" Fortfarande kan jag gå in på kvällen när han somnat och bara stå och titta och nästan bli lite tårögd över det makalösa i att han faktiskt finns. På riktigt! :heart: :heart:
Så kommer nu lillebror eller lillasyster och genast är oron där. Hur sjutton är det möjligt att någon annan än Emil skulle kunna väcka så starka känslor? Tänk om jag inte kommer kunna älska det barnet lika starkt? Var i hela friden skulle de känslorna få plats någonstans?
Jag vet att det är fånigt. :roll: Det kommer säker att vara lika självklart som det var då när Emil föddes, men det är svårt att låta bli att tänka på det ändå.
Emil 040625 och Lina 061204
Mina älsklingar
mia75

Inlägg av mia75 »

Så tänkte jag också när jag väntade Emil, men det är liksom inget problem. Precis som Anna säger så öppnar varje barn en ny dörr i ens hjärta... :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Hegro :D
Jag brukar känna mig lite osäker ibland när jag svarar på någons fråga här på forumet, men den här frågan har jag ett bensäkert svar på, som jag dessutom har belägg för :wink: Kärleken till ditt nästa barn finns därinne redan, och kommer att väckas när han/hon kommer :!: Jag lovar :!: Om du blundar å känner efter, kan du nog redan ana den... :D
Grattis, förresten :!: Min bebbe kommer en månad före din, cirkus, visst känns det avlägset :roll:
Vi får passa på och fantisera nu innan...
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Hegro

Inlägg av Hegro »

Jo jag vet ju är så. Men det är så himla svårt att tänka sig :) Sen har vi min syster som hävdar att hon står närmre, och har lättare för, barn nr 2. Den tanken känns ju nästan ännu värre. Jag tror bara jag ska försöka sluta bekymra mig så himla mycket och njuta av läget istället. Mellan illamåendet och när jag orkar hålla mig vaken då alltså :lol: Minns inte att jag var så här sanslöst trött, så tidigt, när jag väntade Emil. Kände mig helt gråtfärdig här om dagen, bara av tanken på att jobba. Jag orkar bara inte!

Men spännande ska det bli att få chansen att få jobba med AW:s metoder redan från dag 1. Den här gången blir det ingen bebis som är så trött så den inte orkar med något annat än att skrika. Emil blev helt personlighetsförändrad vid 4 månaders ålder när mamma äntligen förstod hur det hela skulle gå till :D
Mina älsklingar
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Visst är det så att man kan komma bättre överens med nåt barn, eller förstå det lättare, eller ett annat av barnen kan lättare få en att tappa tålamodet. Men det beror ju på att syskon är precis som alla andra människor olika individer, med olika temperament osv... Men kärleken till dem, den villkorslösa, häftiga, den finns där ändå!

En av mina döttrar är te x fruktansvärt lik mig både till utseende och beteende, och jag kan förstå och "läsa" henne p ett nästan kusligt vis :!:

Alla har en egen plats i mitt hjärta, en egen person som jag älskar för just det! :heart:

Angående din trötthet och illamående, jag känner precis lika :lol: Har aldrig känt mig så himla trött och illamående (eller så glömmer man sånt...) men jag fick tips av nån här på forumet att göra smoothis vilket faktiskt hjälper lite - mot illamåendet vill säga :D Jag blandar glass, mjölk och frusna bär i mixern, läskande och lugnade för maggen :!:

Ska du ta reda på vilket kön det är? Eller vill du fantisera fram tills det är dags? Jag tänker vänta och se...

Ha det!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Hegro

Inlägg av Hegro »

Vi väljer nog att vänta. Det är ju lite spännande att gissa och spekulera också. Med Emil var jag så 100% säker på att det var en pojke så jag vet inte hur det hade gått om det varit en flicka :D
Mina älsklingar
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"