Angående "flock" och identitet mm

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
mammapamma

Angående "flock" och identitet mm

Inlägg av mammapamma »

Hejsan!

I går hade vi påskfest och alla var glada för det.
Jag la märke till hur viktigt detta verkade vara för mina små och stora barn... Och hur de månade om vilka som skulle komma och vilken som ej hade möjlighet och att "det var ju synd att NN inte kunde" och de hjälptes åt att duka osv.
Jag märkte hur alla mådde bra av detta, även om nån irriterar sig på nån, som det blir när många samlas, så var det STÄRKANDE.

Mina tankar smög då till LITEN ANNA som först hade stor familj och sedan inte...

OCH SEDAN ÅTERVANN DETTA, SÅ SMÅNINGOM; I SIN EGEN STORA FAMILJ!!! Gemenskapen, identiteten!

Jag har aldrig innan, faktiskt, funderat så mycket på vad dessa familjesammankomster egentligen betyder! Men det är liksom identitetshöjande!
Ibland har jag till och med ogillat sådana sammankomster om det ligger för mycket "skit", rent ut sagt i, i luften och dallrar, men om alla bjuder till och man gillar varandra så blir det väldigt positivt.

Och en annan sak som är identitetsstärkande som jag lagt märke till är denna frasern: "I vår familj..."

Vad har ni andra för funderingar kring detta!? :?: :roll: :!:

Det vore kul att höra!!!
Lås inte in dina plantor i ett drivhus.... Låt den du Älskar få pröva sina vingar, en dag så flyger din älskade rätt, vill du bli respekterad av din avbild får du visa din avbild respekt! / ur "Ikaros" av Björn Afzelius
Mamma till stora barn nu: :26 ,19,14 och 12år gamla,tre grabbar och en tjej.
mammapamma

Inlägg av mammapamma »

Nu hamnade detta inlägg kanske lite fel...?

Skulle det har varit under diskussion? JAg tänkte inte så långt.... Peståss!
Tänkte bara att det berörde små och stora Barnaboksbarn...
F´låt!
Lås inte in dina plantor i ett drivhus.... Låt den du Älskar få pröva sina vingar, en dag så flyger din älskade rätt, vill du bli respekterad av din avbild får du visa din avbild respekt! / ur "Ikaros" av Björn Afzelius
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Personligen sa alskar jag familje sammankomster, stora som sma. Hela slakten, alla kusiner och mostrar och morbroder och morfar och allas nya sma barn. det ar verkligen hur kul som helst. I var familj finns det inget, eller i alla fall sallan, nagot som dallrar i luften. kanske ar det for att ala bjuder till, och for att alla som du uttrycker det, ser det som identitetsstarkande, alla har sin bestamda plats och ar respekterad och omtyckt. Jag tycker aven MYCKET om att umgas med hela slakten pa min mans sida, han har en stor harmonisk familj.
Sa ja, for mig ar det identitet och stolthet, karlek, samt ett fantastiskt stycke sjalvklarhet. jag ar stolt nar jag ar med min familj. jag var stolt nar de alla kom pa vart brollop och jag kunde visa mina vanner att DETTA det ar min fantastiska familj.
3 fina...2005, 2007, 2010
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för dina varma tankar :heart:

Tycker visst man kan "trycka" på Barnaboksbarnen här - för tänk vilken skilllnad det hade varit om barnen bara precis hade släpats ut från sina leksakssprängda rum och tjatats till bordet, till dukat bord, utan att ha fått hjälpa till eller ta del alls, utan att ha fått uppleva just den familjesammanhållningen, det gemensamma bästa, utan att få göra nytta för andra, utan att få ingå i ett sammanhang...

Sådant händer i de bästa familjer :evil: och det händer hela tiden :cry: :cry: :cry:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mammapamma

Inlägg av mammapamma »

TACK MAMMA S OCH TACK ANNA!!! :heart:

JA det är så sant; det är ju just det som gör det så härligt att ALLA stora och små är delaktiga festen/kalaset! :!: :D Det är ju då det blir som det ska!

Och i år kom jag på att i stället för att EN person eller EN familj kämpar på med maten så fick det bli knytkalas så att precis ALLA blev delaktiga och det blev kanonbra! :thumbsup:
Och barnen de dukade och fixade snyggt med servetter i glasen och bar stolar och ordnade o "grejade".
Så helt riktigt Anna, nog passar detta under ämnet Barnaboksbarnen....
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"