Hjälp! Mitt i SHN-kuren, men det verkar som det gå

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
PAKA01

Hjälp! Mitt i SHN-kuren, men det verkar som det gå

Inlägg av PAKA01 »

Hej,

Jag är ny här. Vi har en dotter som är 14 månader och som har haft väldigt svårt att somna om själv på nätterna. Hon vaknar flera ggr varje natt, och ofta så behöver vi bara dutta lite på henne så somnar hon om.
Nu till problemet. Jag har tagit de två första nätterna med henne. Hon blir arg när jag lägger henne tillrätta med solfjädern. Hon vill helst somna själv masseranade sin nalle. Ok? Hon är lung och tyst, ligger och filosoferar lite fram och tillbaka. Problemet uppstår när vi lämnar rummet. Hon blir jätte arg direkt. Reser sig upp och springer till fotänden vid sängen och skriker. Min fråga? Hur länge ska man stå och konversera med barnet? Hon blir aldrig lugnare när vi står ute och ramsar, snarare trvärtom. Så fort vi lägger ner henne blir hon lugn och verkar som hon kan somna. Då går vi ut, och då blir hon jätte arg igen. Nu har det blivit så tokigt, så att varje gång hon hör ramsan blir hon skitförbannad, eftersom hon då fattar att vi lämnar rummet.

I natt vaknade hon till, då började jag med att ramsa, vilket gjorde att hon skrek upp sig. De andra gångerna när hon vaknade så la jag bara tillrätta, då somnade hon om direkt, men så fort jag började ramsa vart hon arg.

Runt vargtimmen fick jag sitta med henne i 30 minuter innan hon somnade om, för varje gång jag lämnade rummet blev hon ledsen och grät.

Vi vill ju att hon ska kunna somna om själv, men efter natt två ser jag inga framsteg, hon reagarar inte på ramsan.

Mamma till Linn 14 månader
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Nej, hon lugnar sig inte, eftersom hon får fel besked...
Hon tror att ni måste vara därinne för att hon ska kunna somna och vara trygg.
Det är just motsatsen ni ska lära henne!
Att somna lugnt och somna själv!

Har du läst på kuren? Verkligen?
För där står mycket tydligt att man efter första natten enbart ska gå in vid KRIS, och då får det VERKLIGEN vara kris!
3:e natten ska du absolut inte gå in. Ramsan ska ta över, inga tveksamheter ska vila hos dig. Du måste övertyga henne om att du hjälper henne här. Det gör du inte om du springer där och dröjer kvar.
Ramsan ska följa hennes skrik. Skriker hon högt, ska du ramsa högt.
Du måste vara SÄKER på rösten, veta vad du gör och varför.

Innan nattningen ska du busa och tjoa så hon blir riktigt glad, utanför sovrummet.
När du lägger henne gör du det SNABBT med ramsan. Lägger tillrätta och går ut snabbt. Ramsar på vägen ut och utanför dröj inte kvar det allra minsta.
Du måste för hennes skull verka säker, det gör du inte om du står kvar och konverserar...

Förlåt om jag verkar hård, men du måste förstå vad det går ut på!

Hon behöver 13,5 timme sömn per dygn. Förslagsvis 12 timmar natt och 1,5 tim middagssömn. Får hon det? Har du fasta tider? Mat-tider på samma plats alla dagar. Sovtider samma tid var dag, vardag som helg? Det är betryggande för barn att se mönster återkomma, och är A och O i kuren.

Bli inte ledsen för mitt svar, ryck upp dig och kom igen, detta klarar ni, men du måste vara påläst!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
PAKA01

Inlägg av PAKA01 »

Hej,
Det står i boken att poletten trillar ner så småningom, det gällde i det här fallet föräldrarna :lol: I går kväll fattade vi hur vi skulle göra, och natten har fungerat jätte bra. Hon har förstått nu att det är ramsan som gäller, och kunde till och med somna om med enbart denna. Sköööööööönt, nu är vi på rätt spår. Tack till dig anna som igen svarade snabbt på mina frågor.

Våra dagsrutiner sitter som klistret. Vi har haft jätte bra rutiner på henne på dagtid ända sen hon var sju månader, så det är inget vi har behövt jobba på under kuren.

Spännande fortsättning följer

Hälsningar Pauline

Mamma till en blivande sjusovare Linn 14 månader
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Vad glad jag blev nu!! :D :D :D

Jag var lite rädd att jag hade skrämt bort dig med mitt svar igår...

Jättebra att ni har så fina rutiner, det underlättar enormt när man kurar!

Lycka till ikväll, jag kollar forumet lite då och då, fråga på bara! :D
Det låter verkligen som om ni är på rätt väg nu! :thumbsup:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
rebekka4

Vår historia

Inlägg av rebekka4 »

Hej,
Har upplevt något med Rebekka 20 mån., som mycket liknar er historia. Läs: http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=6179

Kan berätta att i går kväll var första kvällen hon bara la sig ner och gosade med kudden efter hon blev frisk för 1 1/2 vecka sen. Så det går över, om man är ihärdig.

Förra veckan skrek hon upp sig så mycket och blev så arg för att vi inte kom in till henne så hon samlade krafter nog till att klätra upp ur sin spjälsäng :!: Där kom hon gående :? Mycket överraskande. Men kanske berättar detta att de mest är arga, inte ledsna.

Lycka till

Hälsningar
Ulrika ( Och Rebekka som nu sover i resesängen som hon inte kan komma upp ur - ännu.)
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.

Liten ny flicka - Josefin - född 11 feb 2008;-)

Bor i Köpenhamn (sen 1990) och Rebekkas och Josefins pappa är dansk.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "