Samliv

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
alfsmamma

Samliv

Inlägg av alfsmamma »

Tja, jag kacklar väl på då... Eftersom det är hockey på TV och "samlivet" dröjer lite...

Måste bara ventlilera lite och kackla loss en aning.
Vi har ett bra förhållande, på alla sätt och vis. Ingen längre utläggning än så.

Däremot skiljer vi oss på ett plan.

Jag är väldigt väldigt mån om att sam/sexlivet ska fungera. Att vi inte ska glömma bort varandra i allt barnliv. Att vi ska "piffa" upp vardag med mysmiddagar, vin, kanske barnfri kväll då och då. Och gärna kanske en kortare resa utan barn (för vi kommer ju resa med vårt barn så småningom massor, allt från bilsemester till sista minuten) Att vi ska vara fysiska (som man lätt glömmer bort eftersom man pussar och myser med sitt barn hela tiden och får sitt fysiska behov stillat lite av detta) Jag tycker även att man har rätt till "sexliv" när barnet flyttat till eget rum, även om det blir lite pusslande.

Men min sambo är inte alls lika fokuserad på detta. Sen vi fick barn har jag fått höra

- Men älskling, det är OK att vi inte är så fokuserade på varandra, alla har det så efter att de fått barn.
- Men älskling, vi får ta resor osv mer när han är större, ingen brådska nu.

OK, när lillen bodde i vårat rum så förväntade jag mig kanske inte "tak-krone sex" men lite TLC (tender love and care) har ju ingen bebis mått dåligt av att mamma och pappa sysslar med (nääää jag är ingen snuskis, men ni förstår vad jag menar... eller hur) :!:

Nu har jag iallafall TVINGAT min sambo att resa på en weekend med mig utomlands. Och det var konflikt fram tills jag fick min vilja igenom (jag gör det för VÅRAT bästa, man behöver lite vuxentid och jag är säker på att vi får mer energi och kan vara ännu bättre föräldrar)
Och vår son får spendera en helg med mina föräldrar, som är fuuuulllla med energi och lek och har schemat klistrat på näsan. :lol:

Jag struntar i att "average" familjen kanske (enligt min sambo då...) åsidosätter sex, samliv och vuxenmys när man får sitt första barn, för jag är övertygad om att man kan kombinera utan att för guds skull åsidosätta barnet. Det gäller ju bara att anstränga sig lite, eller har jag fel :?: :?:

Och visst kan jag köpa att man efter förlossning och de första månaderna inte har samma behov... men nu är det 8 månader, och schemat sitter ganska bra nu :wink: :wink:

Jag vill känna mig som en kvinna, inte bara mamma. Utan att bli anklagad för att vara egocentrisk, jag är intresserad av att bli den bästa mamman som jag har möjlighet att vara... Men då krävs det att man känner sig kvinnlig och attraktiv med....

Vad har ni andra för åsikter, är allas samliv tiptop, är det en kill resp. tjej grej? Har det med ålder att göra? Jag är 30, min sambo 37...
Mamma till två pigga och glada söner,2005 + 2010
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Någon kill/tjejgrej tror jag inte att det är faktiskt, snarare personligt.

Måste berätta hur det varit för oss då, så du har att jämföra med (för det ska man väl :shock: :lol: :wink: ). I sju månader var jag så oerhört förälskad i min nyaste lille herre i huset, så jag hade faktiskt inte ens tankar på annat än mina barn :oops: :shock: , och led inte av det heller. (Sagopappan led väl inte nämnvärt heller, han har i ärlighetens namn varit ganska fasansfullt nyförälskad han också).

Men när det då vände, så var det precis som om vi kom på vad vi missat i så många månader :shock: ! Varandra :!: Och det i sig blev en liten "nyförälskelse", så i detta huset är vi tydligen förälskade mest hela tiden :lol: :oops: 8) !

Nu kan ju vi ta igen detta nu, och vårt förhållande har inte tagit skada, men i vissa fall tror jag nog att det KAN det, så vår modell är nog inte att rekommendera tror jag :oops: ! Tror att det är nyttigt att inte glömma bort varandra, och det gäller ju ALLA i familjen!

Små (och inte så små) familjer ska njuta och njutas själva :lol: !

Ha det så mysigt på er weekend :!: *avundsjuuuuuuk* :D

Och förresten, vi är 27 resp 28!
mia75

Re: Samliv

Inlägg av mia75 »

alfsmamma skrev:Har det med ålder att göra? Jag är 30, min sambo 37...
Jag är 30 och min sambo 38... och jag känner igen mig ganska väl. Vi har i och för sig kommit igång ganska fort och det har känts bra, i perioder är allt topp, men sen kommer ganska långa perioder när han är rätt ointresserad, tycker inte att det är så viktigt, men det tycker jag... :roll:
kanske man får skaffa sig en ung älskare istället... :wink: nädå.. förr eller senare så kommer jag väl på något knep för att få fart på gubben. :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Hejsan :P
Jag är 35 och min man 42. När vi fick vårt barn 1998 kom vi snabbare "igång" än denna gång. :wink: Fast nu har vi haft mycket annat omkring oss, tonårsbarn och att min svärfar varit svårt sjuk. Det har nog gjort sitt. :?

Men Alfs mamma, jag tror du gör rätt i att "tvinga" iväg er på något. :D
Som vår präst sa när vi gifte oss :idea: - En del investerar i fonder och aktier men det bästa ni kan göra är att investera i upplevelser. DELA era upplevelser med varandra, samla och spara på upplevelser.

Men en sak är säkert, sexlivet går upp och det går ner. :? Eftersom jag nu har snart 11 år att blicka tillbaka på så visst är det så. :shock: Ibland även fast inget barn blivit fött. :?

:idea: Kämpa på! :idea: Ta varandra aldrig för givet! :idea: Respektera varandras känslor!
Det nån känner är dennes sanning :arrow: det går ju aldrig att, på en gång, ändra på någons känsla!

Massa kramar
:heart: Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej hej!
Intressant tråd :lol:
Själv är jag numer en Ä-kändis 8) :lol: :P eftersom jag och min man har varit med i en tidning och pratat om hur vårt samliv är och var under graviditeten..
Skämt åsido,
Vi har alltid haft ett berg- och dalbanelikt samliv. Vissa perioder kan vi inte få nog av varandra och andra perioder är det ökentorrt. Jag har alltid varit den som vill ha lite mys på morgonen och ensamleken är ju som sagt en bra uppfinning även för mamma och pappa :oops: :lol:
När Emma kom var jag så fullt upptagen med att fatta vad som hade hänt (var rejält deppig första månaden) så då fanns det inte ens på kartan att göra något. Det enda vi gjorde då var att sova i skeden. Jag sover alltid typ på min man som en boaorm. Ska vara överallt med mina ben och armar så när jag har somnat brukar han lyfta bort mig mer eller mindre för att få lite luft och somna själv :oops: 8)
Vi pratar mycket om sex och allt fysiskt vilket jag tror är viktigt. Sen behöver man ju inte ha "sex" jämt, det finns ju mycket annat man kan göra med varandra utan att det slutar med det. Kramas, pussas, gosa och prata..
Någon gång i månaden tänder vi ljus i badrummet och dricker vin och badar länge... Eftersom kvällarna är oääääändligt långa nu för tiden så har vi ju all tid i världen att mysa också :lol:
Håller verkligen med dig om att det är viktigt att inte glömma bort att vi är kvinnor också, inte bara mammor!
Det som jag vet har bidragit till att vi inte hade problem att komma igång igen efter Emma var ju Anna W :lol:
Om inte jag hittat hennes bok så hade säkert Emma sovit emellan oss fortfarande. Nu sov hon bara i vår säng 2 nätter, sen var det slut med det.

Är väldigt avundsjuk på dig och hoppas ni får en jättetrevlig weekend!!!

Förresten, jag är 26 och han är 31 (eller vi blir i år)
/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Sagomamma, precis så säger vi här hemma: Familjen ska njutas och njuta själva!

Vi har gjort som så att ensamlek-tiden är vår tid :heart: 8)
Vi är utvilade, varma och gosiga :lol: =P~
Morgonstund har guld i mun!

/ Mamman till sönerna :D
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Guld i mun :?: :?:

:P :lol: :oops: :P :lol: :oops:

Kram 8) Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hänger också på tråden.
Vi har det väldigt mysigt - pussas och kramas, gosar och pratar mycket. Men det där sista steget är vi jättedåliga på. Känns som om vi är rätt ointresserade båda två. Trots ensamlek och långa kvällar.

Vi säger ofta till varandra att vi borde skärpa oss - inte minst för att vi vill ha fler barn - men det hjälper liksom inte.

Att faktiskt skaffa barnvakt och åka iväg en sväng är nog inte så dumt...

35 och 34 är vi.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
K-ina

Inlägg av K-ina »

Här har vi haft "ups and downs" både före, mellan och efter barnen... Vi har varit ett par i 13 år till hösten och den där första passionen hade helt lugnt lagt sig lååångt innan första barnet kom.

Passionen ersattes av en djup kärlek och ett kamratskap som heter duga. Vi är varandras allra bästa vänner och vågar vara öppna och ärliga med varandra. Vi pratar ganska mycket om vårt samliv och sexliv.

När det är litet svalt här hemma beror det oftast på för mycket jobb, för långa förkylningar, fullbokade helger och så vidare. Då brukar vi krypa ihop i varandras armar och säga till varandra: - Jag vill men jag orkar faktiskt inte.... Vänta bara får du se :wink: :wink: :wink: För utan sömn och vila går det inte längre. Ingen av oss är så där jätteunga längre... :lol: (Jag är 36 och sambon 42...)

Vi kramas varje dag och pussas och iallafall jag brukar säga till sambon att jag älskar honom. Han har nått sånt därnt norrländskt manligt över sig och brukar grymta att han ska informera mig om läget ändrar sig... :lol: :lol: :lol:

Att veta var man har varandra i vardagens ekorrhjul tycker jag är A och O. Man kan tillsammans minnas första tidens hetta, drömma om framtiden och stillsamt konstatera hur läget är just nu.

Barnfria nätter har vi ju. Det jag skulle uppskatta är nån barnfri morgon... Längtar inte ihjäl mig efter hett takkrone-sex... Men skulle verkligen njuta av att få sova ut tillsammans med sambon och äta frukost bara han och jag utan att byta blöjor först! (Men det vänder nog snabbare än man kan ana antar jag! Snart har man finniga tonårskillar som reser bort från mamma och pappa... :shock: ) Vi har kämpigt med att få barnvakt och jag har svårt att be om hjälp så än så länge så får vi njuta av varandra på kvällen när de små faktiskt inte alls stör och är i vägen.

Ha så trevligt på er weekend och jag skulle verkligen vilja göra det själv om jag hade chansen!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Annelie H

Inlägg av Annelie H »

Jag hänger på... :lol: Efter 15 år tillsammans har jag en del erfarenhet av "up and downs"...När det är "downs" kan det hända att vi faktsikt VAKNAR av att vi har nästintill "takkrone lek"...hahahaha (ja det ÄR sant)!

Vi har valt att avdramatisera det hela och det sker när det sker. Vi är öppna och förstående för varandras behov och stämningar. När jag är gravid är vi som kaniner...OMG (sa jag det där) (lol)
Vi är 34 och snart 35...(jag 34) !
Oerhört stolt mamma till tre "stora små gullungar"
-93 -95 -02 (samma pappa) (skratt)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hejhej!

Ja, vad ska man säga...säger som LO..., "Vi säger ofta att vi borde skärpa oss, men det hjälper liksom inte"

Vi är 37 år båda 2, och på onsdag firar vi 19 år tillsammans(!)

Barnen lägger sig 20.00, lång kväll är kvar, men det blir bara inte av... :cry:

Häromveckan sov barnen över hos farmor, och vi tog sovmorgon.
Plötsligt bara reser han på sig och börjar klä på sig! :shock: "Nähädu, här kommer du inte undan" 8) sa jag och välte snabbt tillbaka honom i sängen :oops:

Annars tror jag nästan vi båda glömt av hur man tar initiativ. För mycket frågande, tassande på tå...
Och en karl som inte GILLAR att kramas... :cry:

Men det går upp och ner...Vissa perioder är bättre, men långt ifrån bra. Definitivt något att jobba på mer, mycket mer!!!

Fast jag undrar verkligen om statistiken stämmer, 3-4 gånger i veckan, ÄR det verkligen någon som gör det?

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

ja det skulle jag med vilja veta, finns det småbarnsföräldrar som faktiskt har sex 3-4 ggr i veckan?
Här är vi nog periodare, ibland blir det ofta, men oftast mer sällan. Vet egentligen inte varför, trötthet, dålig på initiativ och lathet kanske.
Min man upplever jag har en mer aktiv sexlust än vad jag har, vilket ofta resulterar i kollision vid sänggående.
Jag känner mig lite som en tecknad seriestrip jag såg en gång....
Den utspelar sig på ett ungefär så här:
mannen frågar kvinnan...... Älskling hur mår du idag? Huvudvärk?
Nej svarar kvinnan
PMS?
Nej.
Trött?
Nej

Mannen utbrister... Yes, yes yes!!! ikväll blir det sex.

:lol: :oops: :lol: :oops: :lol: :oops:

Oftast vet jag ju att jag kanske borde ta mer initiativ, men har inget behov just nu, men maken har ett större behov, så vi försöker hitta en gyllenen medelväg, men det är inte lätt när det handlar om känslor

i vår familj är åldern.... Han 31 och jag 29
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Mia79

Inlägg av Mia79 »

3-4 ggr per vecka!? Ja det är bara att konstatera att det alltså finns de som gör det dubbelt så ofta, hur skulle annars statistiken bli sådan? Känns ju skönt att veta att man inte är ensam...bilden man får i media av hur män "är" tycker jag ibland känns mil ifrån verkligheten. Som om de alltid vore redo lixom. Då vill jag tillägga att jag absolut inte är någon nymfoman...
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429

Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
Bumblebee

Inlägg av Bumblebee »

Oj, ja :oops: hemma hos oss så är det jag som får gå och ställa mig i skamvrån. Har haft NADA intresse för sex under denna graviditet. Prioriteringarna har varit enkla - SOVA, Sova och sova :sleep:

Jag hoppas att det beror på just graviditeten och det faktum att vi haft ett litet barn samtidigt. Han var ju bara 5 månader då det framdagades att han skulle bli storebror. (när jag började besöka hemlighuset på tidiga mornar och slutade äta frukost...)
Som ni kanske förstår så hade vi inga problem innan lillasyster/bror blev till :wink: , var rätt snabbt tillbaka efter förlossningen om man så säger. Så några månader av trevligheter hann vi iaf med innan jag satte fram bromsklossen :lol: .

Efter att ha läst era inlägg så känner jag att det stora problemet är nog att jag helt enkelt har svårt att skilja på just "sänghalmen" och vardagsmys :? . Min sambo är verkligen :heart: kelig och kramig :heart: av sig - utan att det behöver betyda att han vill mer. Jag vet det. Men ändå så känner jag bara "Nej, inte nu, jag orkar inte" så fort han kommer och pussar på eller kramar mig. ](*,)

Har även ett förflutet som gör att jag ibland kan ha svårt för kramar (närgångna vuxna när jag var barn), men det brukar inte vara nåt problem med sambon. Utan mera när jag ska krama människor som jag inte känner så väl, då kryper den här obehagskänslan upp för ryggraden. MEN efter att ha analyserat :idea: mitt beteende (själv, kan man göra det :?: ) så verkar det ju som om jag inte skiljer på kramar och kramar längre. Eftersom jag ibland kan få denna obehagskänsla även när sambon kommer och vill gosa.

Oj, vad det lät svårt och jätteproblematiskt när man läste det så här. Kanske blir en aningens uppförstorat... Hur som helst så längtar jag tills bullen är färdigbakad - nattamning avslutad - sovrummet mitt eget igen - och sexlusten är tillbaka :heart: :lol: :wink: \:D/
;-) 1 av 9 syskon ;-) mamma till ♥Aron♥ (f?dd 050303) och ♥Elmer♥ (f?dd 060418)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag vet inte om jag ska berätta detta - hoppas mamsen inte är här och läser :roll: .
Men vi (jag och mamma alltså) satt och drack vin en kväll och kom in på ovanstående ämne.
Hon frågade om jag skulle tro henne om hon sa att de "gör det" 3 gånger i veckan. Och det hade de gjort (minst) sen de träffades, när jag var 7 och lillebror 4. Klart jag trodde henne, men jag måste säga att jag var förvånad. Eller det är väl så att man inte tänker alls om sina föräldrar och så har man ju sig själv som referens :oops: .

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"